Trex500 staart houdt niet

ik heb een probleempje met mijn trex 500 met gy401 en 9257 op de tail
bij (erg) hard achteruitvliegen en snelle achterwaartse loops vliegt de staart er soms uit en maakt dan een kwartslag
ligt dit aan de gyro of aan de staartservo?

Vervang de servo met S9254.

en dan blijf je het nog houden icm met de 401.

ik heb dit zelfde probleem met de 9254 op me protos. ligt toch echt aan de 401. vooral idd met achteruit vliegen of figuren met piro's wilt hij nog wel is wegklappen.

sindskort heb ik een spartan gyro op de protos zitten en het probleem is daarmee ook verdwenen.

Hallo,

Staat je gevoeligheid niet te laag??

Gevoeligheid instellen na een hoger percentage totdat je staart begint te hunten en dan 5 procent omlaag instellen.

Houdt het probleem dan nog aan?

Met de 9257 is dit een goede combinatie ! Ik heb een tijdje gevlogen met deze combo op mijn trex 500 en je kon er redelijk veel mee doen , nu staat er een jr770 en ik had dan ook dit probleem . De 401 is daar wel gevoeliger voor dit probleem maar ik heb het kunnen oplossen, dus je kan dit eens proberen :
Die gyro's zijn gevoelig waar hun deadband ligt bij de servo, stel de gyro in op rate mode dus in niet heading hold ,hover deze en kijk naar welke kant dat ie drift , draai de link in of uit tot dat de staart niet meer drift. Nu moet de servo minder werken om de staart op zijn plaats te houden en ziet de gyro dat als nulpunt . Probeer de limit op de gyro zo hoog mogelijk te zetten, eventueel een gaatje dichter op de servo, en regel dan de limit tot dat ie stuit op het staarthuis , kant van de hub niet naar kijken . Zet terug op heading hold en gaan testen .

Logisch gezien zat de gyro de servo te sturen om de staart op zijn plaats te houden en dan met een plotse input moet ie nog eens een correctie doen ook, dus moet hij over dat nulpunt gaan om hem terug te houden en misschien loopt het daar mis . probeer eens te uit te dokteren naar welke kant dat hij uitslaat .
Deze tips gevonden op RR en bij mij is dit gelukt dus het proberen waard . :cool:

nog geen tijd gehad om te testen, maar ik zal eens beginnen met de gyro nog eens goed af te stellen in rate mode en de gevoeligheid wat naar boven te halen
bedankt voor de tips

trimmen op rate voor zo stabiel mogelijk, dan 3 keer schakelen achter elkaar snel tussen rate en HH modus, eindigend in HH mode.
je rate signaal zal dan synchroniseren op je HH modus.

zorg ook liefst voor geen trim in HH mode !

De 401 is gewoon beperkt hiervoor.
De 770 eerder vermeld is ook niet zo geweldig.
Een CSM of Spartan met dezelfde servo doet wonderen.

Bij Jimmy (mijn studentje) heb ik de 401 vervangen door een Spartan (Geleend van mij) en dat is een WERELD van verschil.
De servo kan het wel, de gyro net niet.

Dit merk je overigens alleen bij hard achteruitvliegen, heftige load changes (Tic Tocs) en pirouetten.
De tips van Gerard blijven zowieso van kracht.

De 401 is gewoon beperkt hiervoor.
De 770 eerder vermeld is ook niet zo geweldig.
Een CSM of Spartan met dezelfde servo doet wonderen.

Bij Jimmy (mijn studentje) heb ik de 401 vervangen door een Spartan (Geleend van mij) en dat is een WERELD van verschil.
De servo kan het wel, de gyro net niet.

Dit merk je overigens alleen bij hard achteruitvliegen, heftige load changes (Tic Tocs) en pirouetten.
De tips van Gerard blijven zowieso van kracht.

Wel Walter ik heb op mijn trex 700 een spartan met 9254 en die houdt inderdaad veel beter. Denk jij dat een spartan met de 9257 ook al veel verschil zou maken? Op zich moet deze servo toch sterk genoeg zijn.

Even melden dat ik de 401 vervangen heb door een DS760, en het probleem is OPGELOST. Ik gebruik nog steeds de 9257.

De spartan kan echt veel hebben tailslides, funnels, tictoc, allemaal geen probleem (itt tot 401)

De spartan kan idd wel wat meer aan, zeker wanneer er hard achterwaarts gevlogen wordt en de headspeed zakt een beetje in, durft de 401 het wel eens voor bekeken houden.
Vraag me nu maar niet hoe ik dat weet :cool:

Verder heb ik de Spartan eens via de USB link geconfigureerd en via diagnostics heb ik dan eindelijk kunnen vaststellen dat de gain waarden in de futaba transmitters op GY mode, identiek zijn aan de reeële waarden in de gyro.
Maar dat wisten jullie waarschijnlijk allemaal al :)

Luc

Back