Tricopter LR, kleine RCE versie uit China.

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door pompebled, 27 jun 2020.

  1. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.100
    Locatie:
    Sneek
    Gefascineerd door het vlieggedrag van een tricopter heb ik een carbon frame via Bangood besteld: https://www.banggood.com/Tricopter-...a&rmmds=cart_middle_products&cur_warehouse=CN
    De motoren en props zijn gelijk aan de versie die David op z'n website heeft gebouwd; de Emax RSII2207-1600Kv en HQ8x5 props

    De levertijden waren deze keer redelijk extreem, maar uiteindelijk kwamen de spullen toch binnendruppelen:
    Carbon parts.JPG
    En de overige goodies:
    Goodie bags.JPG
    Het frame in elkaar zetten is eenvoudig te doen aan de hand van de foto's op de site.
    Het is alleen jammer dat de bijgeleverde boutjes aan de korte kant zijn; de zelfborgende moertjes komen amper vol, die boutjes vervang ik dus door iets langere exemplaren.
    Left arm.JPG

    Een grotere uitdaging was het kantelmechaniek voor de roerservo; dit is een geprinte versie van het origineel van RCExplorer, helaas met bekant vierkante gaten en een partij speling waar je beroerd van wordt, dat gaat zo niet werken.

    Ik heb de gaten voor de as opgeboord en voorzien van messing bussen, waardoor de speling tot een minimum gereduceerd is. Daar ik niet wist hoeveel spanning ik op het geprinte materiaal kom zetten is de passing van de bussen redelijk los, je wilt liever niet dat de boel gaat scheuren.
    Brass bushings.JPG

    Het complete frame met motoren en het kantelmechaniek provisorisch in elkaar:
    Overview with 8 x 4,5 props.JPG
    Oan't safier,

    Groeten, Jan.
     
  2. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.100
    Locatie:
    Sneek
    De manier om de servo aan het kantelmechaniek te bevestigen kan nooit door de ontwerper eens in elkaar gezet zijn, want dat krijg je niet voor elkaar.
    Je kunt óf de arm aan het mechaniek bevestigen, óf de arm aan de servo, maar niet allebei, want dan kun je niet bij de schroeven om ze aan te draaien, óf je krijgt de M3 as niet in het mechaniek, want die wordt door een borgmoer op z'n plaats gehouden en daar kun je niet meer bij als de servo+arm er voor zit, handig...

    Ik heb het opgelost met een extra brede arm op het mechaniek, zodat er ruimte is aan de zijkanten om de servo arm er aan vast te schroeven. Ik heb plastic M3 boutjes gebruikt, eens zien hoe lang die het volhouden.
    Platelet between tilt and servo arm.JPG
    Hier nog niet vastgezet met tie-wraps, alleen de M3 bout die de zaak door de arm heen fixeert.
    Tilt complete.JPG
    Alle waar is naar z'n geld, het frame is goed, maar met name aan het kantelmechaniek moet nog redelijk wat aangepast worden, wil je er überhaupt iets mee kunnen.

    Tricopters zijn sowieso een beetje een aquired tast geworden, het ermee vliegen is (voor mij althans) een behoorlijk steile leercurve, dus voor een beginner is deze frame kit geen goede keuze.

    Groeten, Jan.
     
  3. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.100
    Locatie:
    Sneek
    Props.

    Toen ik de spullen aan het bestellen was, bleek dat de HQ8x5 props nergens verkrijgbaar waren, tenminste niet in CW én CCW uitvoering én zonder over the top verzendkosten, zoals $22,00 uit de VS...
    Bij Ali vond ik een vervanger in de vorm van een 8x4,5 van JD:
    https://nl.aliexpress.com/item/32787195127.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6d894c4dXhXtue
    Weliswaar minder spoed, dus iets meer gas voor hetzelfde resultaat, maar ik had tenminste props.
    In identieke verpakking kreeg ik vijf paar; twee paar met een 7,5mm dikke hub, die passen op de motoras zodat de borgmoer vol is, en drie paar met een 10 mm dikke hub, waar ik zonder modificatie niks mee kon...
    Hub sizes..jpg
    Om de props toch te kunnen gebruiken heb ik een klein freesje in de kolomboor gezet en de hubs 2,5 mm lager gefreesd. Met goede ondersteuning, waar ik de hub op kon vastdrukken, lukte dit uit de hand, zonder de bladen te raken.
    Hub reduction.JPG

    Ik heb de verkoper de foto's gestuurd, met de vraag om bij een volgende bestelling er op te letten, want hoewel het goed te doen is, heb ik liever props die gelijk de goede maat hebben...

    Groeten, Jan.
     
  4. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.100
    Locatie:
    Sneek
    Weer wat voortgang; de motoren op de armen geschroefd, die komen met boutjes voor 3 en 4 mm dikke armen, de armen van dit frame zijn 5 mm...
    De boutjes zijn aan de korte kant, dus ik heb blauwe Loctite gebruikt om nare verrassingen te voorkomen.
    Motor bolts too short.JPG
    Ook het kantelmechaniek is vastgesnoerd, nadat ik de servo gecentreerd had.
    Tilt strapped down.JPG
    Overzicht van het geheel tot nu toe.
    Front view.JPG
    Nog zonder ontvanger, maar wel met een KK-bordje als FC. Die zijn wel 'overjarig', maar als ik afga op wat ik lees, is de huidige software niet afgestemd op tricopters en is het een behoorlijk gedoe om de zaak vliegend te krijgen, dus houdt ik het voorlopig hier op.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2020
  5. KevinG

    KevinG

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    Vette build, ik heb mezelf nog nooit echt ingelezen op een tri, maar na een hele berg quads en ondertussen 3hexa’s ben ik eens toe aan wat anders, dit lijkt me wel een leuke!

    Ik ben benieuwd naar de eerste beelden
     
  6. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.100
    Locatie:
    Sneek
    Na een middag kleine dingen afstellen, props balanceren en het KK-bord programmeren heb ik even kort gehoverd op het plaatsje achterhuis (altijd link met de wind die rondtolt) en later op de speelplaats voor ons huis.
    Ready to fly.JPG

    Voor een 'quick and dirty set-up' was er best mee te vliegen, ondanks de vlagerige wind, die z'n best deed om de tri alle kanten op te blazen...

    Ik was vergeten de regelaars te kalibreren, dus die startten niet tegelijk op, eenmaal in de lucht heb ik er geen last van.

    De lager gefreesde hubs zorgden er voor dat de props goed vastgezet konden worden en zijn relatief stil. Ik moet nog een directe vergelijking doen, maar ik durf wel te zeggen dat de tri stiller is dan mijn Bugs 3 quad. (Eén prop minder scheelt natuurlijk en de stuurbeweging van de tri is minder luidruchtig dan die van de Bugs 3.)

    Vanwege de wind kan ik (nog) niet beoordelen of de lichte 'wobble' van de servo het gevolg is van de FC die compenseert voor de vlagen, of dat ik nog met de PI waarden aan de slag moet. Proberen bij minder wind zal uitsluitsel moeten geven.

    Het KK-bordje is één van de laatste versies, in ieder geval jonger dan die op mijn houten versie; óf dit kleinere stijve frame laat zich beter/gemakkelijker door de FC besturen, of de nieuwste versie is aanzienlijk beter.
    Ik ben blij met hoe de eerste vlucht verlopen is, niet gecrashed en een bizar lange vliegtijd met de 3S HRB 4200mAh, geschat dik een half uur.

    Op de foto's is de bekabeling nog rommelig en ik moest een brug improviseren tussen de M1 uitgang en de UBEC in kanaal 5 om de FC van stroom te voorzien want de regelaars zijn opto's.
    De KK-manual heeft drie oplossingen voor het ontbreken van BEC in de motor 1 output:
    1) - Connect the UBEC to a spare receiver channel. This will power the receiver and the KK2.1X via the cable that connects the receiver and KK2.1X.
    2) - Use the mixer editor and copy the M1 settings to M5 (or any spare output). Connect the ESC for motor 1 that you would have connected to M1 to the new motor output you just configured. now you can connect your UBEC to M1.
    3) - Use a servo Y lead to connect both the ESC and the UBEC to M1.


    Het is een tri met een in potentie 'stroomhongerige' servo, dus 1) leek me geen goede manier.
    Nummer 2) vind ik de elegantste oplossing, maar óf ik ben te stom, of deze software versie heeft deze optie niet, want ik kreeg het niet voor elkaar.
    Eens kijken of ik nog wat kan vinden over deze optie.
    Het werd versie 3), ik heb een stukje massief draad van de plus van de UBEC naar de middenpin van regelaar 1 gezet. Als je goed kijkt zie je het stukje rose draad in de wirwar van kabels.
    Rats nest.JPG
    Ik moet hier nog een nette gesoldeerde versie van maken, met een midden pin in M1 en de draad naar de UBEC plus, zodat de verbinding betrouwbaar is...

    Groeten, Jan.
     
  7. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.100
    Locatie:
    Sneek
    De bekabeling is inmiddels aangepast, er zitten geen 'losse' stukken draad meer ergens bij in gefrot.
    Daar de KK-firmware geen weet heeft van BL-Heli, en de calibratie via het KK bordje niet werkt, heb ik de BL-Heli Littlebee 30A regelaars individueel gecalibreerd via de ontvanger.
    Nu starten alle motoren tegelijk op.

    Omdat dit frame kleiner is dan mijn tri met houten armen, is oriëntatie voor mij nog sneller een punt zodra je wat hoger hovert (vooruit vliegen is natuurlijk qua oriëntatie minder problematisch), maar door het formaat wordt het op enige afstand lastig en moet ik er nog flink wat sticktime in steken...
    Dus zitten er nu een paar felle LED's onder de voorste armen en twee rode achterlichten onder de hekmotor. De achterlichten zijn overdag slecht te zien, die mogen wel wat feller, maar bij minder licht zie je ze goed.

    Een poosje geleden heeft mijn dochter wat korte filmpjes gemaakt, hier aan elkaar geplakt:

    De wind maakt zoals gebruikelijk weer een potje van het vlieggedrag, maar dat houdt je tussen de bebouwing.
    De vader van de kleuter vliegt ook, hij was er niet op verdacht dat zoonlief als een magneet naar de tricopter zou worden getrokken, ik heb de 'close encounter' er uitgelaten, pa greep op tijd in en ik vloog hoog genoeg, maar zoiets wil je niet ...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2020 om 17:58

Deel Deze Pagina