trillende staart bij full pitch TREX 500

Als de gyro in het midden staat de slider een klein beetje naar links zetten ( mechanisch, van achteren bekeken) ) zodat de gyro in zn 0 stand al wat tegendruk geeft. Bij de 401 wilt dat wel eens helpen.

Zal dit morgen eens proberen en dan nog wat testen...ik laat het wel weten.:)

Alvast Bedankt,

Len

13T is het 3D tandwiel voor op 6S te vliegen maaaaar 12° +/- pitch ???!!!???

ik vind 10° al net wel/net niet te veel.

wat ik ook heb gemerkt is ook al is je mechanische setup ok dan gaat die washout base bij méér als 10° positieve pitch beginnen wringen tegen de onderkant v/d kop.
hoe méér pitch je geeft van het moment dat dat gebeurt hoe méér je wringt en hoe meer stress er op die linkjes enz. komt te staan.

ik denk dat je gyro goed staat maar gewoon té veel pitch, ik heb hier een 1400Kv scorpion motor klaar liggen voor men 500 en ik hoor van de mensen die er al een tijdje mee vliegen dat met deze motor 11° pitch doenbaar is ondanks dat deze motor bijna 2X zoveel vermogen heeft als de originele align motor(!!).

maw : 12° is overkill op die arme stock motor...

Ja, heb gewoon volgenst het "boekje" mn heli afgesteld, dit is de eerste keer dat ik hoor dat 12 graden teveel zo zijn, maar idd kan ik wel ff proberen met max 10 graden te gebruiken.

Ik schrijf mn ervaringen hier dan wel neer...

Grtz

Ja, heb gewoon volgenst het "boekje" mn heli afgesteld, dit is de eerste keer dat ik hoor dat 12 graden teveel zo zijn, maar idd kan ik wel ff proberen met max 10 graden te gebruiken.

Ik schrijf mn ervaringen hier dan wel neer...

Grtz

12° is gewoon te veel, de eerste heli die ik onze vriendenkring méér als 10° zonder moeite heb zien vliegen is een Henseleit.

wat ook misschien kan zijn is dat de dempers in de kop aan het verslijten zijn of al versleten zijn en wie weet in combinatie met die felle pitch...

Zet de pitchslider maar eens iets offset zoals barrrt zei, denk er wel aan dat je dan de limieten opnieuw moet afstellen, verder hoeft hij maar iets offset te staan, zodat de L vormige hevel 90 graden staat ten opzichte van de staartas. De T-Rex is namelijk zo ontworpen dat je dan ongeveer genoeg bladhoek hebt om in rate mode te kunnen hoveren (en die bladhoek zoek je).

12° is gewoon te veel, de eerste heli die ik onze vriendenkring méér als 10° zonder moeite heb zien vliegen is een Henseleit.

wat ook misschien kan zijn is dat de dempers in de kop aan het verslijten zijn of al versleten zijn en wie weet in combinatie met die felle pitch...

Dit komt allemaal neer op persoonlijke voorkeur, ik vlieg +/- 11 graden, ik ken er ook een stel die +/- 13 graden vliegen.

Ik vloog ook 13 op de 500, 12 op de 600. Moet geen probleem zijn voor de gyro. Motortje mag ook wat inzakken.

Van het aanlopen van washoutbase, dat mag niet. Dan klopt er iets niet. Moet allemaal smooth gaan.

idd persoonlijke voorkeur én ook het niveau/ervaring bepalen of je met zo'n pitch kunt vliegen.
ik kan het iig niet, toch niet met die enkele maanden ervaring die ik maar heb en als ik zo de uitleg las van de TS kwam ik tot de conclusie dat hij net als ik miss beter bij 10° kon houden...

maar zou het ook niet een beetje aan de gyro kunnen liggen dat als je met 12-13° pitch de motor wat toeknijpt en dan de gyro te kort komt ?
maw : betere gyro = minder last bij hogere belasting ?(ik heb nu zelf een 401 trouwens)

Als ik zie hoever die nitro slurpers inakken met een 401 en toch de staart relatief strak blijft... Voor de gyro is een vlakke curve met een standaard inzak moment ( als het ware ) makkelijker dan een curve die het probeert te compenseren.

Motortje moet natuurlijk niet zover inzakken dat het amper toeren draait. Gewoon een pitch kiezen die je lekker aanvoelt tussen de 10 en 13 graden. Als je 13 vliegt wilt niet zeggen dat je dat ook gebruikt.

Verder is de align 500 een van de beste uit de reeks, zeker qua power. Gewoon even alle stapjes na gaan en dan moet het helemaal goed komen!

Back