Trillende verticale tail fin trex 550e FBL

Hoi Gert jan
de trilling al weg gekregen?
ik heb mijn 600 ook uitgevoerd met een dfc kop en ik heb nu ook last van trillingen in mijn staart vin verder vliegt de heli goed maar het ziet niet uit;)

ook bij mij voorheen geen trillingen met de flybar kop
nu met dfc kop wel trillingen

ik denk dat het aan de kei harde dempers ligt
ga deze eens vervangen door andere dempers

gr Nick

Haha. Tis wel grappig dat iedereen naar diverse oplossingen zoekt van een probleem dat er niet is :p
Als hoofd en tail bladen goed gebalanceerd zijn, assen niet krom etc. dan is er eigenlijk geen probleem volgens mij. Ik had deze verschijnsel op mijn, net uit de doos gebouwde, T-Rex 600 Pro. Ik kocht nog een tail fin, zaagde de onderkant eraf en lijmde die twee op elkaar. Heb nooit meer een trilling gezien op mijn tail fin. En de heli vliegt verder zonder problemen.
Succes.

op mn trex 600 trilt hij ook.. ontkom je gewoon niet aan, zeker in het geval van een nitro niet

kwestie snel genoeg voorbij vliegen :mrgreen:

Als hoofd en tail bladen goed gebalanceerd zijn, assen niet krom etc. dan is er eigenlijk geen probleem volgens mij.
Op zich zou alles nieuw uit de doos goed moeten zijn. En inderdaad je bladen balanceren en klaar..... Maar door kleine (onvermijdelijke) variaties die ontstaan tijdens de productie van de onderdelen krijg je ook trillingen. En dat zie je vooral bij de staartrotor vanwege het hoge toerental.

Daarom balanceer ik de staart altijd na als de heli afgebouwd is. Hoofdbladen er af, staartservo los, en dat is gewoon proefondervindelijk stukjes tape plakken en veel geduld. En daarna hoef je de bladen echt niet om te wisselen, dan klopt er niets meer van.

Na de bouw van mijn 700 had ik ook die resonantie in de staartvin. Nu netjes gebalanceerd en het resultaat is echt top op alle toerentallen.

q6F2qDkEysw[/media] 700E DFC tail vibrations - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Op zich zou alles nieuw uit de doos goed moeten zijn. En inderdaad je bladen balanceren en klaar..... Maar door kleine (onvermijdelijke) variaties die ontstaan tijdens de productie van de onderdelen krijg je ook trillingen. En dat zie je vooral bij de staartrotor vanwege het hoge toerental.

Daarom balanceer ik de staart altijd na als de heli afgebouwd is. Hoofdbladen er af, staartservo los, en dat is gewoon proefondervindelijk stukjes tape plakken en veel geduld. En daarna hoef je de bladen echt niet om te wisselen, dan klopt er niets meer van.

Na de bouw van mijn 700 had ik ook die resonantie in de staartvin. Nu netjes gebalanceerd en het resultaat is echt top op alle toerentallen.

q6F2qDkEysw[/media] 700E DFC tail vibrations - YouTube

Bij dit filmpje heb je de main blades er niet op. Ik kon zonder mainblades ook geen enkele trilling waarnemen. Met mainblades wel (en ja deze waren perfect in balans)

Net als bij de staartrotor kan je ook bij de hoofdrotor kleine afwijkingen hebben in onderdelen. Je kan je bladen prima gebalanceerd hebben maar toch trillingen. Dit heb ik mogen ervaren bij een T-rex 500. 3 weken gezocht en uiteindelijk bleek het centraalstuk van de hoofdrotor niet goed te zijn. Minimale trillingen..... maar ik haat trillingen.... en het flybarless systeem ook ;-)

En dan sluit ik even de wobbel uit natuurlijk.

Haha, Het draait met ca 2500 toeren op een diameter van bijna 1.5 m. Tis ook niet zo gek dat er wat leven in zit. Ik stel voor dat we een keer gaan vliegen en genieten van elke succesvolle landing i.p.v. naar problemen zoeken die er misschien niet zijn. :D

Ik stel voor dat we een keer gaan vliegen en genieten van elke succesvolle landing i.p.v. naar problemen zoeken die er misschien niet zijn. :D
En sommige mensen snappen maar niet waarom een flybarless heli ineens om valt ;)

Maar zonder dollen, ik heb met mijn korte vliegervaring gemerkt dat hoe beter de boel loopt, hoe fijner en preciezer de fbl heli vliegt.

Maar laten we nu maar weer gaan vliegen :thumbsup:

Oh, ik zie dat hier allemaal vliegers van 550 en 600 tussen zitten. Ik heb nog een uitdaging voor jullie. Bij mijn 550 gebeurt het regelmatig dat de OWB vast komt te zitten tijdens het vliegen. Het is me ook opgevallen dat de frame delen echt slap zijn wat ik ook als de oorzaak van het probleem verdenk. Weet iemand hier misschien de oplossing voor? Ik heb veel berichten gelezen op diverse fora, waar heel veel mensen klagen maar niemand echt de oplossing heeft.
Het lijkt erop als of ik mezelf tegenspreek (kijk vorig bericht)

Hou me ten goede dat ik jouw specfieke heli niet ken, maar normaal gesproken is een vastzittende OWB een teken van slijtage.

Beide delen (de rollenkooi en de binnenhuls) vervangen, of rollenkooi en as vervangen als je eentje hebt die rechtsstreeks op de as loopt.

Groet, Bert

Oh, ik zie dat hier allemaal vliegers van 550 en 600 tussen zitten. Ik heb nog een uitdaging voor jullie. Bij mijn 550 gebeurt het regelmatig dat de OWB vast komt te zitten tijdens het vliegen.

Gokje, een Align ?
Dit probleem had ik zelf met een 600Pro, uiteindelijk bleek de jesusbout door het maingear te strak te zitten. Iets losser gezet en sindsdien geen probleem mee gehad. (Binnenhuis vervormde iets)

Het is idd een T-rex 550. Toen het voor het eerst gebeurde dacht ik ook gelijk dat het probleem in de OWB zelf was dus ik had toen alles vervangen. Bij de eerste vlucht met de nieuwe zat íe al vast. Daarna had ik idd de jesusbout losser gezet en een tijdje geen last van gehad totdat ik de heli "net iets te hard" tegen de grond aan zette :D en de maingear moeten vervangen. Vanaf dat moment is het 100% raak. Ik heb zelfs de jesusbout vervangen door een langere om zeker van te zijn dat ik de boel in de lucht niet kwijtraak. Nix opgeleverd. Wat heel erg opvallend is dat het frame echt slap is van deze 550. Al ik met de rotorbladen de motor rond laat draaien kan ik de pitch en aileron servos een paar millimeter ten opzichte van elkaar zien bewegen. Ik denk dat dit het vastlopen van de lager veroorzaakt. Het is overigens niet mogelijk om de lagers met de hand te blokkeren. Het gebeurt alleen bij wat agressiever vliegen. Ik heb bij fast lad wat upgrades gezien om het frame wat steviger te maken maar ik vraag me af of er iemand is die hier ervaring mee heeft?

Heli Option Integrated Main Shaft Block w/Thrust Bearings V2 HPAT55007-1

en:
Lynx Heli Innovations T-Rex 550 V2 Frame Plate LX0130

Zit je frame wel helemaal goed in elkaar dan?

Align heeft minpunten, maar een zwak frame is daar niet 1 van..

Als ik me goed herinner heeft een van de vliegers bij ons na een crash gekozen voor 2mm aftermarket frameplaten. Deze waren goedkoper en vooral dikker/stijver als de originele (1.8mm?) Hij vliegt 3d en heeft geen extra verstevigingen aan zijn heli geschroefd. Wel heeft hij al snel de rubbers van de servo's verwijderd, zijn servo's bewogen zoveel in de rubbers dat ze soms zijn maingear raakten.

Een frame zal altijd wat buigen. En als je naar de constructie van de 550 kijkt (ik neem aan dat je de V2 hebt) kan ik het me ook wel weer voorstellen. Het idee van de 500 alleen dan vergroot. De nieuwe 550 dfc versie is meer gesloten van opbouw, volgens mij dikker carbon, en versterkt.

Je frame versterken zou ik alleen doen als je het ook werkelijk als negatief ervaart tijdens het vliegen.

Of het vastlopen van het lager met het flexen van het frame in verband staat betwijfel ik. Als het lager al een keer heeft vast gezeten door een ongelukkige landing kan deze beschadigd zijn. Even de boel uit elkaar halen en kijken of je (minuscule) groeven op de binnenbus ziet. En anders toch nog een keer vervangen en vet op het lager.

Hallo in pricipe ervaar ik geen negatieve dingen in de lucht maar nadat ik de heli heb geland zit de one way bearing vast. Ik had hem al een keer vervangen maar hij liep al vast bij de eerste vlucht zoals ik al eerder vertelde. Optisch is hij helemaal in orde.
Het is ongetwijfeld een probleem bij 550. Je kunt overal op internet de verhalen daarover vinden maar HELAAS geen permanente oplossing. Of zijn die verstevigen wel de oplossing maar nog geen feedback op het net. Het is de eerste 550 die ik zelf fbl heb gemaakt en het frame zelf is 1.6 mm.

2

Ik had hem al een keer vervangen maar hij liep al vast bij de eerste vlucht zoals ik al eerder vertelde.
In je andere post schrijf je dat het vastzitten na een ongelukkige landing pas gebeurde? En nu direct na het vernieuwen??

In ieder geval hebben ze het frame flink versterkt bij de laatste versie. Dit is nu van 2mm carbon. Je zou het dus kunnen proberen met de versteviging. Vlieg je met de schuine of rechte vertanding?

Back