Trillingen na crash

  • Topicstarter Topicstarter Calv
  • Startdatum Startdatum
C

Calv

Guest
Na crash :-( heb ik de blades en de (inmiddels kromme) hoofdas vervangen door nieuwe onderdelen. Verder bladspoor en centrering paddels gecontroleerd.

Bij laag toerental heb ik helaas nog last van een trilling in de heli. De staart gaat ongeveer een centimeter op en neer. Ik heb het tandwiel voor de tail aandrijving tijdelijk van de hoofdas gehaald. Ook dan trilt het toestel nog. Het probleem lijkt dus van de hoofdas (main blades) te komen.

Daarover een paar vraagjes:

- bij een normaal (hoog) toerental, zeg maar vliegcondities, is de trilling afwezig. Is het noodzakelijk deze trilling te elimeneren?
- welke onderdelen komen het eerst in aanmerking voor vervanging?
- is er een methode om erachter te komen welke onderdelen de oorzaak vormen?
- hoe zijn lagers te controleren op defect?
- de swashplate heeft een beetje horizontale speling ten opzichte de kogel. Is dat normaal?

Bij voorbaat dank.

Grtz Calv
 
Ja. Zijn overigens nieuwe balden waar weinig verschil tussen zit.
 
Spindle kan ook krom zijn, ff bladen eraf en dan met een inbus de bout in de bladhouder draaien zodat de spindle in de dempers draait. Als dan een van de bladhouders op en neer gaat is de spindle krom.
 
Bedankt voor de tip. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt.
De spindle is de as tussen de bladhouders neem ik aan. Maar wat bedoel je met het "in de dempers draaien"?
 
Hallo calv
Inderdaad de spindle is de as tussen de bladhouders
Deze as zit los in het centralstuk, er zitten wel dempings ringen omheen.
Hierdoor is het mogelijk deze as in zijn geheel rond te draaien.
Indien deze as krom is zal de bladhouder op en neer gaan.
Dat is wat skidz bedoeld te zeggen.
de as geheel demonteren en op een glasplaat contoleren word ook wel gedaan .
(is wat meer werk maar ook beter te zien of de as nog recht is)
probeer het èèn of het ander.... succes!!!!
groeten jan
 
Hallo calv
Inderdaad de spindle is de as tussen de bladhouders
Deze as zit los in het centralstuk, er zitten wel dempings ringen omheen.
Hierdoor is het mogelijk deze as in zijn geheel rond te draaien.
Indien deze as krom is zal de bladhouder op en neer gaan.
Dat is wat skidz bedoeld te zeggen.
de as geheel demonteren en op een glasplaat contoleren word ook wel gedaan .
(is wat meer werk maar ook beter te zien of de as nog recht is)
probeer het èèn of het ander.... succes!!!!
groeten jan

De heli kan ook gaan trillen bij lage snelheid wanneer de bladen te strak zijn aangedraaid.
Zorg dus dat de bladen niet te strak staan.

Groetjes Frank
 
Bedankt zover. Na wat van jullie aanbevolen testjes vermoed ik toch dat de spindle krom is. Kromming is echter minimaal en moeilijk te zien doordat het asje zo kort is. Ik ga me verder giswerk naar de oorzaak van de trilling besparen door het asje en de bladhouders te vervangen (vertrouw de lagers in de bladhouders ook niet meer). Lijkt me ook wel logisch na een stevige crash. Daarna zien we wel verder.
 
Back
Top