trillingen ????

• Topicstarter Topicstarter knaller
  • Startdatum Startdatum
K

knaller

Guest
Hallo ik heb een belt cp heli maar helemaal gemodificeerd .

Ik heb een dts mod gedaan ( dus de direct to swash mod )
Ik heb 3 hs65mg servo,s erop gezet .
op de tail heb ik een s9357
en een gy401
Ook heb ik :

carbon boom
carbon rotorbladen
carbon tailrotorbladen
carbon wings op de staart
copterx tailgear compleet
copterx tailservo mounts

Nou is mijn probleem dat het ding nu als een gek trilt .

Als ik hoover zie ik dat carbon vinnetje op de staart heen en weer trillen .

Het trillen is niet duidelijk te zien maar hij gaat wel tekeer . voor de rest vliegt hij goed maar schroefjes trillen zomaar los .

Enige wat ik mij kan bedenken is dat de copterx drive belt niet samen gaat met de belt cp rear gear .
Ik krijg namelijk een ribbelig geluidje als ik de rotor draai met de hand , ergens in de tail . De belt zit in ieder geval niet getwist , hij zit zoals hij moet zitten .

Hoop dat iemand mij kan helpen .

groetjes van Pieter

Een passend boutje/draadeindje door de 2 blaadjes steken en licht aandraaien, punten aan het draadeindje slijpen en gewoon tussen de vingers balanceren, als je dat precies doet is het voldoende.

net even de bladen aan elkaar gezet
en een boutje erdoorheen .

zwaar in onbalans ja!!!!

bedankt tot zover !!

nu alleen nog weten waar ik m,n weegschaaltje haal

Koop een microgram weegschaal en kijk welk blad het lichtste is. Knip een stukje tape dat even zwaar is als het verschil en gebruik dat om de bladen te balanceren.

Alleen het zwaartepunt balanceren wat Rhelie voorstelt helpt vaak al voldoende, maar ik heb laatst de trilling op mijn t-rex enorm verminderd door ook het gewicht gelijk te trekken. Dat scheelde op blaadjes van een paar gram bijna een hele gram relatief gezien is dat ineens een hoop!

Een goedkope weegschaal is ok omdat de ijking niet zoveel uitmaakt. Je wilt alleen weten of de bladen even zwaar zijn. Zolang de meetfout systematisch is maakt het verder niets uit. Ik heb er één van ebay voor €15 bij elkaar. Een aanrader.

Hoi !

Mijn methode is juist om het gewicht gelijk te trekken, zwaartepunt is wat overdreven bij staartblaadjes en lukt niet met een weegschaal.;)

zijn de vinnen op de staart altijd helemaal trillingsvrij ?
of trilt een heli altijd wel wat ?

Hij trilt altijd wel iets...
Maar is moeilijk hier te omschrijven wat veel is of weinig :)
Tijdens het hoveren moet hij toch wel trillingsvrij overkomen.
Op de grond tijdens het opspinnen of uitzetten trilt hij bij mij wel eens een beetje (mijn heli ;) ), maar zeker niet heftig.

Eric

vlak voor hooveren zie ik de onderkant van de tailfin een paar mm heen en weer gaan. daarna zie je het trillen wel aan het puntje van de fin maar is minder .Het zijn meer vibraties .:)

als een scheerapparaat zeg maar of een v..ra.or:bday::p

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor je reactie.

ik zie ook net dat de zwash wiebelt als de rotor langzaam draait .

as krom of kan het ook wat anders zijn ?

servo,s splinternieuw hs65mg ofzo ...

wat zijn de headbutton bouten ?

dat dopje op je rotorkop?

asje is gewoon krom kom ik net achter :o

als ik de bladhouders van de tail haal en gewoon de kale as laat draaien dan zijn de trillingen gewoon weg .
Doe ik de bladhouders er weer op dan trilt hij weer .
Met en zonder bladen op de tail maakt geen verschil .

MAARRRRR...

Is de rammel nu uit je staart?
Het trillen komt waarschijnlijk door de bladen, maar dat geluid duidelijk niet..
mischien een andere poeli achter (aangezien die van een andere heli is) waarvan de tanden niet overeenkomen met de belt?
Loopt ie niet ergens onbedoelt aan?
Mischien staat de snaar te strak, waardoor de tanden van de belt niet lekker in de ruimtes van de poeli's kunnen komen?

Ik gooi er maar wat uit..

Dat is niet waar. Bladen, formaat maakt niet uit, hebben bijna nooit hun zwaartepunt op exact de zelfde plek t.o.v de bevestigingspunten. Omdat de zwaartekracht dan om verschillende afstanden van het draaipunt aangrijpt is er dus een ander moment per blad. Het lichtere blad kan dan zelfs omlaag hangen waardoor je met jouw methode het gewichtsverschil zelfs vergroot.
Formaat maakt wel degelijk uit, in de rotorbladen zul je veel eerder verschil krijgen als in de korte staartblaatjes. Zulke verschillen als jij omschrijft kom je nooit tegen bij staartblaadjes.

de tailbladen zijn nu mooi in balans maar de trilling is er nog .

als ik de bladen eraf haal is de trilling er ook nog .

als ik de bladhouders eraf haal is het nagenoeg weg , en zie ik dat het asje krom is .

Ik ga ervanuit dat dit de oorzaak is .

ik kan het asje in de tail wel heel lichtjes heen en weer halen in z,n lagers . is dit een normaal iets of mag er absoluut geen speling what so ever in zitten ?

Misschien ten overvloede maar hier nog een opsommingen van mogelijke oorzaken:

01.
Onbalans in de Rotorbladen (hoofdbladen en/of heckbladen).
02.
De beide paddels staan niet precies parallel in de knuppelmiddenstand.
03.
Onbalans in de paddelstang doordat de paddelstand niet precies is gecentreerd ten opzicht van het midden van de hoofdas.
04.
Radiale of axiale speling speling op de hoofdas.
Radiaal = De passing van de hoofdas in de lagers is te ruim.
Axiaal = de as is niet goed opgesloten.
05.
Defecte hoofdaslagers.
06.
Een kromme hoofdas.
07.
Een kromme bladhouderas.
08.
Defecte bladhouderlagers (vooral het druklager).
09.
Bladspoor (out of track).
10.
Een te strakke gespannen riem bij snaaraandrijving.
11.
Defecte bladhouderlagers van de heckrotor.
12.
Kromme rotorbladen.
13.
Een te "weke" motormontage (hoofdzakelijk bij elektroheli's).
14.
Rotorbladen verkeerd gemonteerd.
15.
Rotorbladen (zowel hoofdrotorbladen als heckrotorbladen) te strak in de bladhouders geklemd.
16.
Een te strakke tandwielpassing, waardoor de tandwielen in z'n geheel "zwaar" lopen of een "zwaar punt" vertonen (vast te stellen door met de hand langzaam en gelijkmatig de hoofdrotor te draaien).
17.
Een te laag toerental bij elektroheli's geeft soms een verticaal op- en neer gaande heckbuis met/of zonder trillingen.

Met dank aan: http://www.helifun.info/basis_bestanden/beideframes_info_eheli.htm

ik heb net de bladhouders van de tail met de bladen erin gebalanceert .

trillingen zijn nagnoeg weg . nu is het zeer acceptabel.

1 vraagje nog :

als m,n tail een beetje heen en weer gaat tijdens gasgeven ,moet ik dan minder gain instellen ?

ik heb rc4me een mailtje gestuurd en gezegd dat mijn nieuwe tailas krom is .

2 uur later heb ik al een mailtje terug met het bericht dat de nieuwe as al verstuurd is en dat dit onder de garantie valt .

perfecte te service!!!

Back