Trimaran Mini 40 bouwen

  • Topicstarter Topicstarter carvinga
  • Startdatum Startdatum
C

carvinga

Guest
Heren technici. Met veel interesse heb ik jullie op- en aanmerkingen gelezen over de verschillende modellen en technieken.
Nu ben ik zelf geïnteresseerd geraakt in trimarans. Monohulls zijn er volgens mij al genoeg. Nu heb ik alleen op het forum gelezen dat kleinere trimarans minder stabiel zijn (ik neem aan in koers), maar die snap ik nog niet helemaal... Als je een trimaran (bv mini 40) verschaalt naar 100 cm dan verschaal je toch ook de breedte mee en behouw je de lengte / breedte verhouding..
Tevens heb ik nog een vraagje over de romp. Ik heb gezien dat veel mensen beginnen met balsa om de spanten te "buigen". Met een losse romp en dek kan ik me dit nog voorstellen hoe dit werkt, maar bij een trimaran heb je bij beide drijvers niet zo'n scherpe overgang..
Heeft iemand suggesties????
 
Beste Trimarist
Je verschaalt wel keurig de lengte/breedte verhouding, maar niet de golfgrootte en windsterkte.
Bij een trimaran van 1,50 romplengte, die op één oor over de golven suist, hangt de aandewindse drijver een behoorlijk stuk boven de golven.
De meeste golven gaan daar dus onderdoor, prima.
Bij een kleine tri zal de afstand tussen golftophoogte en aandewindse drijver een stuk kleiner zijn. Dusdanig kleiner dat ook de aandewindse drijver af en toe de golven klieft.
Met als gevolg: je snapt 'm al: een ongewenste koerswijziging.

Bovendien zijn (model-) tri's minder stabiel m.b.t. kenteren dan hun 1:1 broers. Dit door het gemis aan mobiele ballast (lees: bemanning) die als aapjes over het dek rennen om het evenwicht in stand te houden.

Hoe kleiner de tri, hoe minder stabiel. Wellicht dat een kiel onder de romp een oplossing zou zijn, maar ja, dan is het geen echte tri meer, he?
 
Is een trimaran van 100 x 100 cm nog een beetje te sturen?
Moet natuurlijk ook een beetje handelbaar blijven... Trimaran op het imperiaal is ook zo wat :?
 
Kijk eens op de site van Hugo Iwema (zoek functie op dit forum even gebruiken).
Daar staan tekeningen van Trimarans.
Je kunt ze downloaden in DXF formaat en daarna in een CAD programma zo ver uitrekken als je zelf wilt.
Als je ook nog iemand kent die de file met een plotter uit kan printen ben je helemaal klaar qua tekening.

Ik ben de WRTM40 aan het maken (gaat zeeeeeer traag op dit moment, in de schuur is het nu net zo koud als buiten, het tocht dus een kachel heeft nog geen zin).
Mijn model wordt 70cm lang met een mast van circa 1 meter.
Ik heb de tekening met Coreldraw helemaal verschaald zodat de romp een lengte van 70cm krijgt.
Door middel van de tekeing op te splitsen op A3 formaat en deze aan elkaar plakken na het printen heb ik het spantenplan, kielbalk etc op de juiste grootte kunnen printen en overtrekken.

Kijk maar eens op google naar WRTM40
 
Ik heb idd de tekeningen al gedownload en uitgeprint op een plotter.
Ik ben eerst eens informatie aan het verkrijgen of ik met niet in een te "moeilijk" project stort.
Ik ben wel heel benieuwd hoe je de drijvers opbouwt.
Bouw je ze op uit latten, één plaat balsa of meteen maar met glasmatten aan de gang?
 
carvinga zei:
Ik heb idd de tekeningen al gedownload en uitgeprint op een plotter.
Ik ben eerst eens informatie aan het verkrijgen of ik met niet in een te "moeilijk" project stort.
Ik ben wel heel benieuwd hoe je de drijvers opbouwt.
Bouw je ze op uit latten, één plaat balsa of meteen maar met glasmatten aan de gang?

Gewoon, traditioneel, kielbalk, spanten zagen, op kielbalk plaatsen, balsa latjes er op lijnmen, vlak schuren, glasmat er overheen voor de sterkte, schuren/plamuren/schuren, grondlak, eindlak.

Niet echt moeilijk, alleen meer werk dan een monohull, 3 rompen maken ipv 1.
 
mm801mm zei:
waar kan je die glas matten kopen dan

Daan, voor (model)bootjes neem je geen "glasmatten" , maar glasweefsel, dat verwerkt een stuk gemakkelijker.

In IJlst, bij oude melkfabriek bij de brug over de Bolswardervaart kun je glasweefsel kopen, daar haal ik het ook vandaan.

Groeten, Jan.
 
nog even over de verbindingsbruggen tussen de drijvers en de middenromp:

Bij de WRTm40 zijn de verbindingsbruggen heel sierlijk van vorm, in diverse richtingen gekromd.

Ik heb de simpelweg opgebouwd uit drie vuren geschaafde planken en deze op elkaar gelijmd zodat het complete pakket dik genoeg was om de gehele kromming uit te halen, eerst de kromming van bovenaf uitgezaagd, lekker werkje, het planken pakket is 6cm dik.
Daarna de zijdelingse kromming afgetekend en gezaagd, vervolgens met de schuurmachine het geheel afwerken zodat er mooie vloeiende lijnen ontstaan.
Gisteren de eerste van de 2 gemaakt en ik moet zeggen, ik ben niet ontevreden.
 
Ik heb eventueel nog 1 enkele romp liggen. Hier kan je een mal van maken, 3 rompen maken, en van 2 rompen een stuk afzagen, zowel in hoogte als in lengte, zodat je 2 drijvers krijgt.

Die romp kan afgehaald worden, in ruil voor een rompje uit de mal...
 
Back
Top