trimaran vraagje

Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van een trimaran model WRT M40 zoals op de site http://members.chello.nl/~t.iwema/Plans.html staat.
Echter niet met een lengte van 1,22 meter maar bijna de helft kleiner, 70cm namelijk.
Dit om het toch nog een beetje handelbaar te houden.

Nu is mijn vraag: moet ik nu nog een loden gewicht onder de kiel monteren of zal het model met alleen een kiel ook wel zeilen en niet te snel om slaan ?

Enige nadeel van dit model is de smalle romp, de RC rommel moet nu echt er in gepropt worden.
De grootste breedte van de middenromp is corca 6 hooguit 7cm en de hoogte is nog minder.
Maar met een beetje geluk lukt dit wel.

Tips / adviezen graag!

Wat me als eerste te binnen schiet....of het allemaal nog wel stabiel blijft met een lengte zoals je aangeeft.
Volgens mij moeten multihulls toch een bepaalde grootte hebben willen ze een beetje stabiel varen.
Heb meerdere malen gelezen dat men niet te klein moet bouwen maar dat het bouwen op voorgestelde grootte mensen afschrikt gezien de ruimte om het allemaal in huis op te bergen.
Het kan dus zijn dat je met 70 cm een onstabiele boot maakt en dan zeil je toch echt niet lekker.

Pendelaar.

Pendelaar zei:
Wat me als eerste te binnen schiet....of het allemaal nog wel stabiel blijft met een lengte zoals je aangeeft.
Volgens mij moeten multihulls toch een bepaalde grootte hebben willen ze een beetje stabiel varen.
Heb meerdere malen gelezen dat men niet te klein moet bouwen maar dat het bouwen op voorgestelde grootte mensen afschrikt gezien de ruimte om het allemaal in huis op te bergen.
Het kan dus zijn dat je met 70 cm een onstabiele boot maakt en dan zeil je toch echt niet lekker.

Pendelaar.

Tja, ik heb net berekend dat de mast 102cm gaat worden, dus dat is nogal een lengte.
Ik heb een Robbe rainbow II welke mijn eerste zeilboot is, dit wordt dus mijn 2de.
de rainbow is 53cm lang, ik wilde de trimaran zeker niet even groot hebben dus gekozen voor 70cm.
De Romp is mooi lang en smal, ik bouw deze op uit 3mm triplex voor de spanten en 1,5mm balsa als beplanking, ik zit er aan te denken om hier een glasmatje overheen te doen om eea wat sterker te maken.
misschien kan ik dan ook het gedeelte onder het RC luik enigzins er uit slopen (spanten en zo) om meer ruimte te creeren.

Hier op het forum is ook een tri geweest , type fiji of zo, dit bootje is ook niet groter dan circa 50/60cm dus het moet kunnen denk ik.

Maar zou een loden kogel kiel een en ander niet iets stabieler maken?

Ik bedoel met stabiel niet de sterkte van de boot, dat komt best wel in orde met epoxy en een matje maar de vaareigenschappen.
Hoe kleiner een multihull hoe meer hij gaat zwabberen. Juist door de grote afmeting komt zij stabieler in het water te liggen en kun je er ook echt mee zeilen bij relatief zwaar weer en dan is het mooi als zij uit het water komt door schuin te gaan liggen.

Lood aanbrengen...tja.
Waar wil je deze dan aanbrengen, in de middelste, centrale romp of aan de twee buitenste.
Nadeel door het aanbrengen van lood aan een trimaran dat deze bij een teveel aanbrengen van lood niet meer uit het water komt, schuin gaat liggen, en dat is natuurlijk wel het mooiste bij een multihull dat zij dat wel doet.

En die FIJI, die was van m'n zoon Kor. Inderdaad een klein scheepje, en een echt 'mooiweerzeilertje'. Met meer dan windkracht 2 zou ik er het water niet mee opgaan...
Lood onder de kiel: Als je haar stabiel wilt houden, ja dan is dat een optie. Hoeveel? Weet ik niet. Een Cat of een Tri is pas mooi zeilen als ze een beetje behoorlijke afmetingen heeft. Klein is niet fijn bij deze schepen.
Zelf heb ik de SARA gehad, ook een mini-cat. Had standaard een kiel onder het middenstuk met een loodbulb er onder. Bij de eerste vaart... plons, op haar kant, doorgeslagen en het hele model ondersteboven in het water... :evil:
Dit ondanks een 'kippschutzschwimmkorper' boven in de mast: een soort pingpongballetje die haar tegen kenteren moest behoeden. Hielp geen 'bal'. (Leuke woordspeling trouwens...)

Hartelijk dank voor alle tips en reacties!
Maar eigenwijs als ik ben bouw ik gewoon door.
Gisteravond middenromp voor 70% beplankt, moet nu het zwaard gaan maken met bevestiging en de roerkoning kan er in.
Op dit moment ziet het er al redeijk uit, lang en smal met mooie lijnen.
ik denk dat ik toch net voldoende ruimte heb om de RC handel er in te krijgen, winch servo wordt het lastigst.
De mast en toebehoren worden van koolstof, zeilen van spinaker doek, ik heb nog enkele 4kante meters liggen van een vlieger project.
Het programma sialcut lijkt me wel iets om de zeilen mee te maken om zo een mooie bolling in het zeil te krijgen.
Zeilbediening wordt traditioneel, grootzeil en fok samen op 1 lijn naar de zeil servo, dit heb ik bij de rainbow ook gedaan en werkt perfect.
Ergens volgende week begin ik aan de drijvers en zal de middenromp volledig afgeplant worden zodat daar de glasmat overheen kan.
In het weekend van 22/23 oktober krijg ik mijn oude zender (fijne Multiplex Europa sprint) weer terug na jaren uitgeleend te zijn aan mijn broertje met servo`s(!) zodat de RC spullen ook ingebouwd kunnen worden.
Tot zo ver........

F.van.Gent zei:
@ Pendelaar nee hoor alleen gemopper als dat zijn zender etc etc zo laaaaaaang is weg geweest :D

:mad: :mad: :mad:
Pardon, wat bedoel je hier mee ? (nfi)
Als ik foto`s heb zou ik ze kunnen posten maar ik heb geen foto`s.
Enne gemopper...... lees even goed, ik ben blij dat ik mijn oude zender terug krijg, dan kan ik de Rainbow met mijn huidige zender blijven varen.

Grrrrr....

Ik kan de opmerking van de heer van Gent ook niet plaatsen.

In iedergeval succes met het bouwen en we horen wel hoe het verder gaat.

Pendelaar

Ik heb de romp inmiddels bijna klaar, ik zit nog te twijfelen over de afwerking:

Hars + glasmat
of
Geheel insmeren met G4 (raadde v/d Goor modelbouw Helmond mij aan, is een soort polyuretane stroop welke je over het houtwerk smeert, dit hard uit en kun je dan verder afwerken (schuren, schuren, aflakken).

Ik heb de romp met balsa bekleed en nu al flink in de plamuur staan om een mooi en glad resultaat te krijgen, ik voel er nog niet zo heel veel voor om met polyester hard en glasmat aan de gang te gaan...... maar het rompje moet stevig worden.

De radio besturing is inmiddels ook gearriveerd, oude vertrouwde Multiplex Europa Sprint is weer in mijn bezit :D na een jaartje of 5 uitgeleend te zijn aan mijn broertje.......

Ik zat net te denken, aangezien het rompje hardstikke licht is en de totale boot bijna niets zal gaan wegen: zou ik nog moeten ballasten ?

Hoe ver mag de romp in het water liggen ?
Zodra de romp waterdicht is zal ik die een in de badkuip laten drijven, maar meer dan 1cm diepgang geef ik de midenromp niet, evenals de drijvers, deze worden nog lichter als de romp, zit geen RC besturing is etc..

Zijn er in de tussentijd nog vorderingen gemaakt? Ik ben erg benieuwd naar foto's, vaarverslagen, etc. :)

Ga eens naar de site www.dsv.org
Dat is een Duitse site van de modelzeil org ze hebben daar in duitsland de klasse Mini 40
Deze personen kunnen je zeer goed verder helpen ik ben in het voorjaar naar de modelbouw beurs geweest en heb met bewondering staan te kijken naar deze zeilboten.
Ook in Frankrijk is deze klasse zeer gewild maar denk AUB ik ga even een stukje van de romplengte er af halen of even een stukje smaller dat gaat zo maar niet.
En het zeilen van deze schepen kan hard gaan maar ze liggen zo over de kop door de snelheid.
Dus ga niet even een stukje in korten.

Tom

Met de link dsv.org kom ik bij de deutsch segel verband zeg maar het duitse watersport verbond wel licht een verkeerde link??

Back