Trimmen; mogelijk of niet mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
De laatste tijd steekt zo af en toe de volgende discussie de kop op.

De vraagstelling is: is het mogelijk een toestel zo uit te trimmen dat hij, hands-off, zowel level als inverted rechtuit vliegt.

Ik was altijd onder de indruk dat dat niet kon, echter zijn er ook mensen die beweren dat dat wel kan.

Met een instelhoek kan het sowieoso niet, het moet dan dus al een toestel zijn wat 'alles op 0' heeft staan.

Nu weet ik dat er meerdere mensen in NL zijn die vliegen volgens het 'alles op nul' principe, gekoppeld aan 'zero gravity'.

'Zero gravity' zou daarbij inhouden dat de kist zodanig uitgetrimd wordt dat hij zowel level als inverted een kleine kromming richting aarde vliegt.

Als het nu mogelijk zou zijn een kist zo uit te trimmen dat ie in beide situaties geen hoogte verliest, waarom zou men dan nog 'zero gravity' willen vliegen?

Volgens mij is het wel mogelijk, maar dan verlies je stabiliteit. Lijkt me niet echt handig om f3a te vliegen met een toestel dat (totaal) niet stabiel is.

Laatst bewerkt:
Nee dat kan niet omdat het aangrijpingspunt van de lift iets verschuift met toenemende vliegsnelheid. Hier door wordt het, wankele, evenwicht dus steeds verstoord met snelheids wisselingen. Zoals Robinio hierboven al vermeld heeft wil je juist bij een F3A model een positieve stabiliteitsmarge, dus een zwaartepunt wat zich altijd ruim voor het aangrijpings punt van de lift moet bevinden.

je moet dan niet alleen alles perfect uittrimmen, maar vooral ook het zwaartepunt op exact de goede plek hebben liggen.

ik zelf denk dat het met een 3D toestel (zoals Hezik al zegt: alles op 0 graden) best mogelijk zou zijn.

met mijn Typhoon 3D trim ik hem meestal zo dat deze zo recht mogelijk uitvliegt (rechtop) en inverted heb ik het gevoel dat deze ook neutraal vliegt dan. maar dat kan ook aan mezelf liggen; ik betrap me er soms wel op dat ik na een halve vlucht nog niet eens heb getrimt, terwijl ik wel al mijn figuren maak :confused:

Nee dat kan niet omdat het aangrijpingspunt van de lift iets verschuift met toenemende vliegsnelheid. Hier door wordt het, wankele, evenwicht dus steeds verstoord met snelheids wisselingen. Zoals Robinio hierboven al vermeld heeft wil je juist bij een F3A model een positieve stabiliteitsmarge, dus een zwaartepunt wat zich altijd ruim voor het aangrijpings punt van de lift moet bevinden.

Is dit dan de juiste samenvatting? Het kan wel, je zou een toestel wel zo uit kunnen trimmen, maar het zou hoogst onwenselijk zijn omdat het toestel dan instabiel wordt?

Accoord.. dan heb ik weer wat geleerd. Ik dacht altijd dat het uberhaupt niet kon :)

Back