trimmen???

  • Topicstarter Topicstarter maan
  • Startdatum Startdatum
M

maan

Guest
ik heb onlangs een honey bee king 3 gekocht
omdat ik voorzichtig wil beginnen en hem dus niet meteen hoog durf te laten vliegen vooer ik de snelheid van de bladen steeds een beetje op
op een gegeven moment komt hij bijna van de grond en beweegt hij zijdelings naar links.
ik heb geprobeerd dit weg te trimmen maar lukt niet.
iemand een idee hoe dit komt?

mvr gr romano
 
Welkom Romano,

Dat is het grond effect en heeft iedere helikopter last van.
Je zal dan gewoon tegen moeten sturen.
Je kan pas effectief gaan trimmen als je los bent, en bij een 450 size is dat ong. een halve meter.
Dan zit je niet meer in de wervelende lucht die de grond terugkaatst.

M.vr.gr.
Eric
 
zoek anders op het forum eens met onderwerp honey bee king 3 , je vindt zeer nuttige informatie, welkom op het forum, jezelf eens voorstellen zou heel leuk zijn ;-)
 
Inderdaad, dat is het effect wat je hebt doordat je vlak bij de grond blijft, dan slaat de wind terug. Je kunt dit verhelpen door tijdens de start tegen te sturen. Pas op dat je niet te veel tegen stuurt.
 
Volgens mij heeft de beweging naar links van de heli bij het opstijgen niets te maken met grondeffect. Dit effect heet translating tendency en wordt veroorzaakt door de staartrotor. De staartrotor compenseert niet alleen het koppel van de hoofdrotor maar heeft als neveneffect dat ie de heli opzij blaast. Een rechtsdraaiende hoofdrotor genereert drift naar links. Doordat je na opstijgen corrigeert met cyclic kun je dit oplossen. Aangezien je staartrotor in de regel lager gepositioneerd is als je hoofdrotor zal de heli na correctie dus altijd een beetje scheef hangen. Rechtsdraaiende helis vliegen right skid low en linksdraaiende helis vliegen dus left skid low.Je kunt dit in het echt goed zien bij amerikaanse helis versus europese. De meeste Amerikaanse helis draaien tegen de klok in en landen dus altijd eerst met left skid, europese helis draaien meestal met de klok mee en landen dus eerst met right skid.......
 
Je verhaal klopt wel.
Maar je hebt er alleen last van als je dicht bij de grond zit.
Eenmaal een stuk los hangt de heli door het door jouw omschreven effect altijd een bepaalde kant uit.
Maar hij drift dan niet meer zo hevig weg als vlak bij de grond, waar de lucht ook nog eens turbulent is, en je luchtstroom terugslaat bovenop de heli.
Trimmen op de cyclic (met een RC heli i.i.g.) heeft vlak bij de grond gewoon geen zin, eenmaal los wel.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik het helemaal mee eens! :)

Begrijp alleen niet wat je bedoelt met het terugslaan bovenop de heli als je in ground effect bent?!?!?


Je verhaal klopt wel.
Maar je hebt er alleen last van als je dicht bij de grond zit.
Eenmaal een stuk los hangt de heli door het door jouw omschreven effect altijd een bepaalde kant uit.
Maar hij drift dan niet meer zo hevig weg als vlak bij de grond, waar de lucht ook nog eens turbulent is, en je luchtstroom terugslaat bovenop de heli.
Trimmen op de cyclic (met een RC heli i.i.g.) heeft vlak bij de grond gewoon geen zin, eenmaal los wel.
 
Volgens mij heeft de beweging naar links van de heli bij het opstijgen niets te maken met grondeffect. Dit effect heet translating tendency en wordt veroorzaakt door de staartrotor. De staartrotor compenseert niet alleen het koppel van de hoofdrotor maar heeft als neveneffect dat ie de heli opzij blaast. Een rechtsdraaiende hoofdrotor genereert drift naar links. Doordat je na opstijgen corrigeert met cyclic kun je dit oplossen. Aangezien je staartrotor in de regel lager gepositioneerd is als je hoofdrotor zal de heli na correctie dus altijd een beetje scheef hangen. Rechtsdraaiende helis vliegen right skid low en linksdraaiende helis vliegen dus left skid low.Je kunt dit in het echt goed zien bij amerikaanse helis versus europese. De meeste Amerikaanse helis draaien tegen de klok in en landen dus altijd eerst met left skid, europese helis draaien meestal met de klok mee en landen dus eerst met right skid.......

Dit klinkt idd heel aannemelijk. Het wordt bevestigd door het feit dat niet alleen mijn King, maar ook Belt allebei een drift naar links hebben en hun staart aan dezelfde kant hebben zitten. Het verklaart ook waarom je dat met de trim heel moeilijk weg kunt krijgen en als je het er eindelijk uit hebt door te trimmen, blaast de staartrotor nog maar zo weinig dat de heli weer om zijn as begint te tollen.:mrgreen: Ik denk dat je hiermee gelijk hebt, met dat... hoe heet het ook alweer, translating tendency? :D Het verklaart in ieder geval ook waarom mijn heli inderdaad ook altijd een beetje schuin hangt.
 
Dit klinkt idd heel aannemelijk. Het wordt bevestigd door het feit dat niet alleen mijn King, maar ook Belt allebei een drift naar links hebben en hun staart aan dezelfde kant hebben zitten. Het verklaart ook waarom je dat met de trim heel moeilijk weg kunt krijgen en als je het er eindelijk uit hebt door te trimmen, blaast de staartrotor nog maar zo weinig dat de heli weer om zijn as begint te tollen.:mrgreen: Ik denk dat je hiermee gelijk hebt, met dat... hoe heet het ook alweer, translating tendency? :D Het verklaart in ieder geval ook waarom mijn heli inderdaad ook altijd een beetje schuin hangt.

Heb ik allemaal niet zelf verzonnen hoor, heb de theorie examens van ppl-H gedaan (helicopterbrevet) en dan wordt je ermee doodgegooid!!! :)
 
Laat maar weten als je daarover vragen hebt. De laatste keer dat ik heb gevlogen was 2 weken geleden in Australie... :-)
 
Goed om te weten, ik overweeg namelijk een heliopleiding :D Klinkt eigenlijk wel heel interessant, allemaal.

Komen we elkaar ws nog wel eens tegen als het zover is.
Ik werk namelijk bij de grootste helikopter operator in NL en ook van de wereld. CHC Helicopters.
Wij hebben tussen de 70 en 80 piloten in dienst in Den Helder voor de offshore (olie & gas).

Veel suc6 mocht je ooit eens informatie willen hebben dan hoor ik het wel. De goedkoopste oplossing is om je papieren in Florida te gaan halen bij Bristow Academy. Ik kan je als je wil wel in contact brengen met een collega waarschijnlijk die geloof ik dit alles in NL regelt in opdracht van Bristow.

Ik hoor het wel.
 
Dan ken jij dus vast ook M van Hagen... :0)

Komen we elkaar ws nog wel eens tegen als het zover is.
Ik werk namelijk bij de grootste helikopter operator in NL en ook van de wereld. CHC Helicopters.
Wij hebben tussen de 70 en 80 piloten in dienst in Den Helder voor de offshore (olie & gas).

Veel suc6 mocht je ooit eens informatie willen hebben dan hoor ik het wel. De goedkoopste oplossing is om je papieren in Florida te gaan halen bij Bristow Academy. Ik kan je als je wil wel in contact brengen met een collega waarschijnlijk die geloof ik dit alles in NL regelt in opdracht van Bristow.

Ik hoor het wel.
 
Neh, ik ben Maurice. Maarten en ik zijn wel maatjes, we passen op elkaars huisdieren tijdens vakanties enzo, maar hij zuipt hoofdzakelijk mijn desperado's op uit mn koelkast, je kent dat wel...... ;)
 
Neh, ik ben Maurice. Maarten en ik zijn wel maatjes, we passen op elkaars huisdieren tijdens vakanties enzo, maar hij zuipt hoofdzakelijk mijn desperado's op uit mn koelkast, je kent dat wel...... ;)

LOL

Kleine wereld weer. =-)
Zal tegen hem zeggen dat hij niet zoveel moet zuipen bij je. Ik werk op Ops bij CHC, dus als hij weer eens over Ops zeikt moet je het zeggen sla ik hem ermee om de oren. =-)

wel grappig.
 
LOL

Kleine wereld weer. =-)
Zal tegen hem zeggen dat hij niet zoveel moet zuipen bij je. Ik werk op Ops bij CHC, dus als hij weer eens over Ops zeikt moet je het zeggen sla ik hem ermee om de oren. =-)

wel grappig.

Ik hou het voor je in de gaten! ;-)
Ik heb zelf ook bij Bristow gevlogen en heb dat zelf geregeld. Was wel lastig, TSA clearance, fingerprints opsturen, I20 formulier doorsturen, geld vooruitbetalen.... In Australie is het wel wat duurder maar dan is het aankomen en direct vliegen! :-)
 
Back
Top