Trooper 150 zender

Ik worstel er wel mee. En ja, ik duik nog niet gelijk in de soldeerbout. Deze aanpassing is naar mijn mening, indien juist uitgevoerd, niet illegaal. Ben betreft elektronica ook niet van gisteren, dus weet wel wat en hoe ik het gedaan heb. Eerder in deze topic schreef ik al:
In dit geval zou het aanpassen van frequentie en of zendvermogen mij meer zorgen baren, dan het verplaatsen van de componenten. Ik zie geen ernst tussen het hebben van een externe antenne i.p.v. een interne. Hoeveel zenders hebben niet een sma connector en kun je er zo dan ook van alles opschroeven wat antennes betreft?

Heel eigenlijks loop je in dit geval gewoon op tegen een papierwinkel (alles over één kam) betreffende het product. Als zendamateur soldeer je het zelf in elkaar en is je product uniek en binnen de frequentie en het toegestane zendvermogen legaal. Omdat je een papiertje hebt mag je het dan ook gebruiken, maar uit ervaring weet ik dat dat alles ook niet altijd storing vrij was.

Ik heb nu wel een aantal CE certificaten als voorbeeld en zelfs het certificaat van mijn eigen setje, maar ik mis nog steeds de rechten en plichten die je dan hebt als gebruiker. Of is het zo dat je je neer moet leggen bij hoe de fabrikant het heeft bedacht en je niet meer bent dan een gebruiker? Fijn als je altijd mode 2 vliegt en een setje krijgt in mode 1. Veilig idee overigens als je het dan ook gaat gebruiken. Stop, je mag die kast niet schilderen! De fabrikant heeft die kleur al bepaald. Sorry, ik draafde even door.

Tja, afspraken zijn wel belangrijk om orde te houden. Doch vind ik dat niet alles over één kam geschoren kan worden, zolang het maar wel nuttig en veilig is. In mijn geval vindt ik de externe antenne best nuttig en ook veilig:
1> je kunt nu bewust kiezen voor horizontaal of verticaal gepolariseerd
2> een deel van de antenne wordt niet door de hand afgeschermd, zodat je cirkel groter is
3> je cirkel is groter, dus je verbinding tussen zender en ontvanger ook zekerder

Dus ja ... wat moet je daar nou mee? Dit was niet eens de insteek van mijn topic. Ben wel blij dat het onderwerp de ruimte bied ;)

Laatst bewerkt:
De wetgever geeft je geen ruimte dingen te doen die de fabrikant niet heeft bedoeld.Zo simpel ligt het. Hoe deskundig je ook bent...

Zucht... :(
Heel eigenlijks loop je in dit geval gewoon op tegen een papierwinkel (alles over één kam) betreffende het product.

Het is duidelijk ... kan alleen nog zeggen; ben het in dit geval betreft de antenne niet met deze regels eens. Natuurlijk voel ik de muur tegen mijn rug en zal ik in dit besluit dan ook mijn eigen verantwoording moeten nemen. De keuze is nog niet gemaakt, ik ga maar eens informeren wat de kosten zijn voor een 'nieuwe' CE keuring o_O

Tja, ben het er ook niet mee eens dat ik belasting moet betalen..Maar zo werkt het niet.

Voor de prijs van een CE certificering kan je verschrikkelijk veel (gecertificeerde) zenders kopen...

Ja, ik las al bedragen van 3100,00 euro :confused:
Belasting ... als ze er maar mee doen wat ermee gedaan moet worden. Zorgen dat wij burgers het goed hebben en in het nodige zijn voorzien ;)

Ik hoef niets meer te solderen. Kan nu kiezen uit het goede of het 'minder' goede :cool:
IMG_20160622_160455.jpg

Weer wat meer lucht ... (nog meer ruimte om te vliegen :rolleyes:)

Laatst bewerkt:
Maak je niet te veel zorgen over de CE.
De chinese CE is meestal alleen ook maar ee stickertje.

Niemand die het verschil ziet aan jouw zender.

Voor antennes is het zo dat afgestraald vermogen wordt gemeten binnen een maximale waarde. Ga je hogere gain antennes gebruiken bv 6dB omnidirectional antenne of richtantenne dan is het gemeten afgestraalde vermogen hoger. En zou je eigenlijk het zendvermogen terug moeten schroeven... Maar dan ga je je doel eigenlijk een beetje voorbij.

Dus lekker zo laten. Dat speelgoed zendertje straalt sowieso waarschijnlijk al een stuk minder uit de de gemiddelde profi RC zender.

Maar hoe dan ook kan je op deze zender niet voortborduren.
Gewoon vast sparen voor een goede (minimaal 6 kanaals) opvolger.

Over de CE hoef ik mij gelukkig niet druk meer te maken. Ik heb de documenten kunnen bemachtigen via Point of View welke importeur is.

De langste draad in deze topic is de legaliteit van de externe antenne. Heb deze van intern naar extern verhuisd. Ja, het aantal dB aan uitstraling is (nagenoeg) niet gewijzigd. De lengte van de draad is hooguit 3 mm langer geworden en er zit nu een (aarde)busje van 25 mm tussen coax en draad. Verder zit er nog steeds een plastic jasje omheen.
antenne00.jpg

Aanpassen van het vermogen en/of de frequentie ben ik zekers niet van plan. Dat het vermogen lager is dan bij de pro's ben ik wel zeker van.

Ik wacht nog met het wisselen van zender en ontvanger. Heb nu twee zenders en drie ontvangers van dit type :thumbsup:

Ik denk dat deze topic zo'n beetje op z'n einde loopt. Het doel is behaald. Heb drie identieke ontvangers en zelfs twee zenders.

Ik wil N.P.S. bedanken voor de eyeopener betreft CE. Ik ben zeker niet van plan geweest om op je te schieten als boodschapper van dit 'goede' nieuws. Het is wat mij betreft nog wel een verder uitdiepen waard. Ben eigenlijks nog niet bekend met al jouw uitdagingen binnen de modelbouw ...

Voor Schiksie, heb je youTube kanaal gevonden en zag je race drone over het veld (g)razen :thumbsup: Dat lijkt me wel een uitdaging en wil me er dan ook maar eens in gaan verdiepen. Ik ga naar een topic op dit gebied zoeken, anders open ik er een. Uitdaging: FPV, vier maal 7,4 volt borstel motoren aangestuurd door 4 maal 3,7 volt borstel motoren uitgangen (hopelijk puls) met de TIP120 en een accu van 7,4 volt met een aftakking (spanningsregelaar) naar 3.7 volt voor het stuurbord :koud:

Ook voor Kevin en Dennis, het einde is nog niet in zicht, maar het begin is wel al begonnen ;)

Hi, ben je zeker toch ook wel stiekem aan het knippen geweest in je filmpjes :p

Ik zie een hexacopter in je avatar staan. Ben wel benieuwd naar de techniek in de aandrijving van de propeller groepen (3 links en 3 rechts). In mijn 'logisch' denken wordt de binnenste propeller met het verschil van de voorste en de achterste aangestuurd. Zit ik een beet in de buurt?

Heb de website gevonden. Ik ga even lekker rond kijken :)

Top :)

Ik geef het in theorie een goede kans. Dus vóór 5 volt en achter 3 volt maakt 4 volt in het midden. Dat is technisch ook niet zo moeilijk te realiseren ... lijkt mij. Zit even met de vraag of het gestabiliseerd is of in blokvorm wordt aangeboden. Maar voor dit soort dingen toch maar naar een andere topic.

Moet mijn drone ook nog leren zwemmen. Ben getuigen geweest van een drone die na een duik niet meer is gevonden :confused:

Huh?

Iedere motor in wat voor opstelling ook wordt afzonderlijk aangestuurd... Nou ja op de Y6 X8 achtige na.

Het klopt idd dat bij Naar voren kantelen de achterste harder gaan draaien en de voorste langzamer.
Bij rol gaat bv links harder en rechts zachter.
Maar door je hellingshoek heb je meer lift nodig dus zal het deel rond de centeras ook waarschijnlijk een stapje omhoog doen.

Elektronica van het echte spul is wat uitgebreider. Of eigenlijk losse flight controller (brain met de benodigde elektronica en gyro's + acceleratie sensoren.) met losse regelaars en motoren.

@DennisK
Inderdaad, alle motors dienen afzonderlijk aangestuurd te worden vanuit de controller. Anders zullen bepaalde functies niet werken. Mijn theorie gaat niet op. Of misschien wel op, maar niet rond ;)

Back