Truck baan kleine bedrijfsauto's Rolf

trialrolf

Vriend van modelbouwforum.nl
Ik maak hier toch een nieuw topic van. Het is wel een verzamelverhaal van diverse personenauto's zonder speciale functie zoals de politieauto. Ik hoor wel of het mag zo.

Ook eventuele aanhangers, aanbouwsels of dakdragers komen hier dan terecht.

In mijn Politieauto topic was al de ombouw van de stuurinrichting van Rastar auto's terecht gekomen. Laatst was ik de auto's aan het voorzien van nieuwe kentekenplaten. Mijn Mercedes G55 AMG kreeg wat extra aandacht. De laatste keer wilde hij niet zo lekker.

Eerst maar het kenteken.....

360.jpg


Voor de oplettenden en "RDW abonnee's" onder jullie. Dit is een fantasiekenteken met initialen, huisnummer, geboorte jaar van ons. RDW zegt dit is een Citroen C4.....en wat rijd ik 1:1? juist!

We gaan verder.

Bij het rijden leek het erop of het diff niet helemaal meer wilde. De aandrijving was eigenlijk maar op 1 achterwiel. Das behoorlijk arremoedig voor een 4x4.

360.jpg


360.jpg


Voor de insiders een bekend beeld maar zo zien de Rastar (en ook Jamara en aanverwanten) auto's er van binnen achterin uit.

In dat witte bakje zit de motor en gearbox met het differentieel. Het gehele bakje is verend en pendelend opgehangen.

360.jpg


360.jpg


Na een beetje slopen heb je dan dit. Net als bij de voorkant en de stuurinrichting zal het allemaal wel een beetje verschillend zijn bij de verschillende modellen maar in grote lijnen zal er hetzelfde in zitten.
Wat er ook in zit is een flinke lik vet. Meer dan RC4WD in zijn RTR assen had gedaan. Het loopt dan weliswaar gesmeerd maar bij demontage en werken ermee is het wel een beetje kliederen. Dus zoveel mogelijk ontvetten en verder.

360.jpg


Ik wilde dus andere motoren monteren maar het witte afgeveerde bakje zoveel mogelijk behouden logischerwijze. Had ook al geprobeerd en gemeten met een as van zo'n Chinese militair WPL truckje maar die is te breed, althans voor deze G55.

De wiel meenemers kon ik helaas ook niet behouden dus moesten er busjes komen. Na wat gerommel in de bakjes....

360.jpg


360.jpg


Gezien de bouw van het "chassis".....de onderbak van de auto dus, moet je eerst de onderkant van het witte bakje met de motoren inbouwen en dan de wielen van buitenaf. Vandaar dus de oplossing met de grubscrews.

360.jpg


360.jpg


Het bakje dus. Het alu plaatje gaat de motoren op hun plek houden.

360.jpg


De kabeltjes gesoldeerd. De ene motor plus en min omgedraaid. De motoren had ik trouwens nog liggen. Ooit al eens een bosje ergens besteld in China. Dit zijn 12v 300 rpm motoren.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


De inbouw. De motoren zitten ingeklemd. Tussen het alu stripje en de motoren zit nog een stukje van dat rubber 2 zijdig plakband.

Gezien de geringe krachten lijkt me dit voldoende. Eventueel zou er nog wat hotglue bij kunnen. Gezien ook de prijs van de motoren en de mogelijke kwaliteit ( nog geen € per stuk) lijkt mee een eenvoudige vervangingsmogelijkheid ook wel handig.

360.jpg


Het bakje dicht. Hier zie je ook de veer.

360.jpg


Hier de vering en pendelbeweging te zien (hoop ik)

360.jpg


En weer dicht. Verder aan deze auto nog geen poespas. Is nog een testauto. Dit weekend eens aan de tand voelen. Met name kijken of de motorbevestiging en de verlijming van de velgen op de as busjes houden. Ik heb al gezien dat met een 2S lipootje hij te langzaam is. Ik wil wel de 2S lipo's blijven gebruiken.(die heb ik namelijk al en zijn mooi klein). Vandaar bij Ali alvast een stel 6v met 500 rpm en 1000 rpm besteld. Je hoeft immers niet altijd topsnelheid te rijden.

Ik houd jullie weer op de hoogte!!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Rolf,

Je gaat als de Brandweer, wat een bouwtempo zeg ?

P.S.
Je moet even de Boven topic tekst wijzigen in Bedrijfsauto's, anders mag dit topic niet bij de trucks staan en moet het verhuizen naar de rubriek : Bouwverslagen Auto's.
 
Hallo Pieter, als je tijd hebt zoals ik....

Je bent wel streng hoor.....

Ik weet alleen niet hoe ik de titel moet aanpassen. Graag even instructies hier voor

Aanvulling, heb het gevonden.
 
Laatst bewerkt:
ben erg benieuwd naar je test resultaten, ik ben zelf een porsche 911 van metaal aan het ombouwen maar de rastar versnellingsbak zijn bij mij knak, denk dat de body te zwaar is. hoor graag van je hoe je test is gegaan met deze motoren :)

groet,
Koos
 
Nou Koos je wordt op je wenken bediend. Vandaag met de AMG G Klasse gereden. Zoals te verwachten was wel wat aan de trage kant. Daar gaan de nieuwe motoren wel verandering in brengen. Wat me erg positief opviel was de fijngevoeligheid waarmee zich de auto liet rijden. Ik hoop voor het volgende grotere event de motoren binnen te hebben en wil dan de AMG en de politie XC90 omgebouwd hebben.
Ik houd jullie verder op de hoogte.
 
Koos hier een aantal metalen 1:16 Porsches die gebruik maken van de Rastar Jamara aandrijving. Voldoet prima voor deze wagens. Ik rij met een 5 cel 6V pakket, en tot nu toe is geen enkele trucker ontkomen:yes:
Wat je wel merkt is dat wanneer de accu wat leeg raakt de schakelprintjes de weg kwijt kunnen raken en de sirene als eerste weg valt door het vermogen wat de motor vraagt. Ander nadeel, de Rastar heeft een soort differentieel, wat kan betekenen dat je model stil valt als een achterwiel los komt door ongelijk wegdek.
 
Hoi Rolf,
mooi dat de test goed is gegaan, ben benieuwd naar je bevindingen straks met de andere motoren
ik blijf je volgen!


@FredK
ik ben er inmiddels achter dat 1 wiel slipte op de as waardoor hij inderdaad stil valt. ik hoop hem in goes helemaal klaar te hebben en hem dan goed te kunnen testen en dat het geen problemen gaat opleveren. ik heb nu ook een 6v pakketje erin leggen,,
Mocht het nu helemaal mis gaan in goes heb ik al een oplossing in me hoofd om dezelfde motoren als rolf te gaan gebruiken en daar een mooi asje voor te gaan maken.


groet, Koos
 
Ik ben nog steeds in afwachting van de nieuwe N20 motoren. De ene keer is Ali vliegensvlug en de andere keer duurt het de volle 6 tot 8 weken.

In deze serie valt onder materieel de aanhanger. Ik heb nog wat Bruder aanhangers liggen en begin nu met een zeer belangrijke. Ik kwam op het idee toen ik met de hond aan het wandelen was. Bij een verbouwing van een huis zag ik deze staan.

Maar we beginnen bij het begin. Het chassis.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Een oudje van Bruder. Zoals gewoonlijk wat te grote wielen en een starre as. Volgers van mij kennen inmiddels het Bruder diff (niet mijn uitvinding hoor!) maar ik heb het al veel toegepast. Hierdoor krijg je onafhankelijk draaiende wielen. In mijn doos met banden en wielen uiteindelijk een keuze gemaakt voor een Lego velg en Fischertechnik banden.

360.jpg


De bruder as doormidden.

360.jpg


360.jpg


De lego velgen hier met lego banden.

360.jpg


En uiteindelijk met Fischertechnik banden. Net even iets groter. De lego banden kunnen er eventueel zo weer op. Zal nog wel blijken welke mooier staan. Jullie laten het me toch wel weten ;)

360.jpg


In de velgen uiteindelijk stelringen gedrukt. Ik had geen lagertjes meer in deze maat dus gewoon een stelringetje.

360.jpg


Altijd een bakje vol van.

360.jpg


Hier dan het resultaat. 2 assen van messing. Aan een kant een stukje M3 draad in getapt. Dit einde in de stelring in de velg gezet en van buiten een M3 boutje erin. Dan in het chassis in de aluminium Diff buis geschoven en met een stelring gefixeerd. De andere kant hetzelfde.

360.jpg


Dit loopt soepel zat. Dit is ook geen aanhanger die kilometers op de banen in binnen- en buitenland gaat draaien. Dit is meer een gimmick aanhanger voor een keer een rondje en dan ergens neerzetten.

Hij kan dan bijvoorbeeld achter deze wagens.

360.jpg


of...

360.jpg


Ja, en wat moet er dan op? Wat is de gimmick. De oplettende kijker had al wat gezien en herkend ook mogelijk. Op de baan bij MBV Papendrecht heb ik bij mijn garage altijd een Dixie staan. Nu hebben ze daar inmiddels een vaste toilet (na 3 jaar !!!) dus kon deze een andere bestemming krijgen en een echte Mobiplee worden.

360.jpg


360.jpg


Gewoon omdat het kan ;)
 
Hallo Rolf,

Leuke aanvulling op de baan jouw aanhanger, wel voorzichtig rijden met de Mobiplee.:rofl::rofl:


En uiteindelijk met Fischertechnik banden. Net even iets groter. De lego banden kunnen er eventueel zo weer op. Zal nog wel blijken welke mooier staan. Jullie laten het me toch wel weten ;)

Qua profiel, looks en vullen van de wielkassen zijn de banden van Fisher Techniek mooier.
 
Op dit moment ga ik ook nog voor de Fischertechnik radials!

Dit topic zal noodgedwongen een beetje rommelig zijn, blijven en anders wel worden. Ik doe allerlei dingen door elkaar heen maar om voor alles een apart topic te openen is mogelijk ook niet wenselijk.

Eerst heb ik nog wat aan de WC aanhanger gedaan. De dissel moest wijken. Dit is al een oud Bruder chassis en ik ontdekte een breukje in de dissel. Meteen maar even actie ondernemen. Dit gelukkig weer kunnen doen met aanwezige materialen.

360.jpg


360.jpg


Dissel eraf gezaagd en materiaal op maat gezaagd. Aluprofiel van Alfer. Het trekoog had ik nog uit mijn Blocher tijd.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Het is ook echt geen rakettechnologie maar toch loop ik nu even vast hoe nu verder. Dit gaat met name om de afwerking/aankleding. Moet ik nog even inspiratie voor krijgen.......
 
De afgelopen dagen heb ik ook weer wat chineze vuilniszakjes binnen gekregen. Nu eindelijk met de N20 motoren, althans een aantal er van.

Nu zijn die lui niet altijd al te servicegericht.....Kan ook niet voor dat geld. Op de motoren staat eigenlijk nooit een stickertje met voltage en toeren.
In dit geval bij eentje wel op de zakjes. De andere levering was echter zonder......Tja....

de 1000 rpm haal je er wel zo uit. Deze eerst in de AMG gesoldeerd maar dat is een brug te ver. Het kan wel hoor. hij rijdt er vlot mee op het laminaat maar ik denk dat een viaduct moeilijk gaat worden. Een aanhangertje merk je ook al wel. De 1000 rpm motoren kunnen dus in de verkoop cq voor andere projecten gebruikt worden.

Dan heb ik nog 6 volts 500 RPM en 300 RPM. In de AMG nu 300 RPM ingebouwd. Die geven de auto een redelijke snelheid, gelijk met de meeste vrachtwagens. Ook is het koppel goed. Het viaduct zal dus geen probleem zijn en ik neem aan een aanhangertje ook niet. Dit weekend maar eens proefrijden. Uiteindelijk denk ik dat 500 voor de meeste auto's het beste zal zijn. Dus de volgende ombouw is met 500 RPM motoren.

Van de motoren inbouw verder geen foto's want er is verder technisch nog niet iets veranderd. Ik heb nog wel een idee om de ophanging van de motoren aan te passen maar dat komt nog wel.

360.jpg


360.jpg


Wel dacht ik nog even snel de originele verlichting te vervangen door leds. Dat heeft toch nog wel even geduurd maar uiteindelijk zitten er lampen in. Zijn uiteindelijk wel een beetje fel maar dan zijn ze ook bij daglicht op de baan goed zichtbaar ;)

360.jpg


Gewoon simpel voor en achter een ledje. En een Dr Mad schakelaar zodat ik de verlichting vanaf de zender kan in- en uitschakelen. Het zwaailicht zat er al op en is ook schakelbaar.

360.jpg


360.jpg


Simpel......Nu eerst testen. Zodra ik tevreden ben met de resultaten kan ik verder. In de toekomst zal deze en ook andere voertuigen mogelijk een kleurtje krijgen en worden ingebonden in de bestaande firma's.

360.jpg


Hier een selectie aanhangers die klaar staan voor ombouw, gebruik, verbouw etc etc

360.jpg


En hier de Rastar verzameling. Van links naar rechts op de foto;

-Land Rover Defender D90. Deze is nog volledig in speelgoed staat.

-Audi Q5 Arrestatieteam. Omgebouwd maar nog originele aandrijving. Voor en achter verlichting en 6 flitsers. In de toekomst 500 RPM?!

-Volvo XC90 Politie. Omgebouwd maar nog originele aandrijving. Voor en achter verlichting en zwaailampen en flitsers voor.
in de toekomst 500 RPM?!

- Mercedes AMG G55, das deze dus.

- Volvo XC60. Omgebouwd en ook al N20 motoren maar waren 12V 300 RPM en die zijn te langzaam op ee 2S lipo. Moet dus ook nog omgebouwd
worden. Formeel is het de uitleenauto van J&R Exclusive Cars op de truck baan van Papendrecht.

Van deze auto's en mogelijk meer gaan jullie hier verder de avonturen lezen. De politie Volvo heeft wel een eigen topic.
 
Tja, daar zit ik dan. Eigenlijk zou ik dus nu in Berkel en Rodenrijs op de truckbaan van RC Truckers Haaglanden rond moeten rijden....Ik zou meteen de AMG mooi kunnen testen en had ook nog even snel wat aanhangerwerk verricht want het oog wil ook wat.

De gezondheid gooit echter weer roet in het eten. Weer wat te veel hooi op de vork gehad en slecht geslapen. Dus ik zit weer in stilte op mijn hobbykamer.

Dan maar even het aanhangerwerk op internet zetten. Kost niet zoveel energie.

Om de AMG G55 wat te belasten laten we maar zeggen wilde ik een aanhanger van Bruder voorzien van een Bruder Diff en andere banden en velgen.
Daar kon dan mooi wat lading op.

360.jpg


Eerst dus de Bruder as doorzagen.

360.jpg


Links de velg van een gesloopte Rastar auto met een iets te harde band. Rechts dezelfde velfg met een rubber band van Fischertechnik.
Die moet het gaan worden.

360.jpg


Bij Bruder ombouw is er dan altijd wel een stukkie plastic, een nokje of een clipje dat moet wijken.

360.jpg


Ruimte scheppen voor het Bruderdiff.

360.jpg


De assen en de velgen liggen klaar voor een stukje maatwerk. Met een kleine pijpensnijder de as op maat snijden.
Het ziet er dan uiteindelijk weer zo uit. Met de beroemde stelringen. Moet er weer een paar 4mm bij bestellen. Raken op ;)

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Dan ook nog even wat voor het uiterlijk. In de toekomst worden de blijvertjes nog wel voorzien van een andere opbouw, laklaag, verlichting of wat dan ook. Nu even eenvoudig zo.

360.jpg


Nummerborden en "verlichting". De 2e aanhanger ook maar even meegenomen al heeft deze nog geen diff en koppeling.

360.jpg


360.jpg


Dan is het dus maar wachten op een volgende gelegenheid om de AMG te kunnen proefrijden op een truckbaan. Zal ook wel weer komen!
 
Hier weer wat leven in blazen. Ik had van onze gewaardeerde modelbouw collega Wim een ideetje gezien en wilde dit verder uitwerken mede omdat ik eigenlijk alles al heb liggen/staan. Het heeft met de aanhangers en DHL Sprinters van Bruder te maken.

360.jpg


360.jpg


Deze kennen de meesten wel. Een zogenaamd statisch model voor langs de truckbaan. Mama Leone's frieten!

Ik had ook nog een DHL opbouw van de Sprinter staan.

360.jpg


En 2 aanhangers...... Eentje die ik een tijdje geleden al van een Bruderdiff en andere banden had voorzien. De ander, hier op de foto nog bijna origineel.

360.jpg


360.jpg


Na wat gezwaai met de japanse zaag het chassis passend gemaakt. Dan van de DHL bak wat klipjes onder afknippen en de spoiler eraf.

360.jpg


Dat is een beste aanhanger maar ook wel een lekker trekpaardje. Om het geheel nog wat verder aan te passen weer zagen....

360.jpg


360.jpg


360.jpg


En een hele mooie strakke zaagsnede! Je ziet hier dat het ook wel een beetje troep maakt.

360.jpg


360.jpg


En dit is het dan voorlopig.

360.jpg


Parallel loopt dus Mama Leone. Die gaan we niet choppen.
Het chassis en de Bruder diff in detail.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Meteen even het frituur aansmijten natuurlijk en de eerste klanten zijn er al.

360.jpg


360.jpg


Zo, weer even een avondje wat tussendoor. Binnenkort weer meer!
 
We gaan weer een beetje verder met de aanhangers. Van de verlaagde gesloten aanhanger wil ik een koelwagen maken. Slagerij H. Worst ofzo. Hiervoor heb ik dus een koeler nodig. Op Thingiverse aan het zoeken geweest en een 1:14 printbare trailer gevonden met diverse verschillende voorwanden. Das mooi!

De trailer ziet er nu zo uit

360.jpg


360.jpg


De koeler was natuurlijk als tekening te groot. Ik wilde hem op maat hebben voor de trailer en qua verhoudingen een beetje ogend. In Cura, het slicerprogramma van mijn 3D printer, heb ik de lengte en breedte aangepast. Hij was echter ook bijna 3 cm dik. Dus dit ook aangepast naar 15 mm.......

En dat was een denkfoutje. Als je namelijk de maten aanpast dan pas je alles aan. Ook de al relatief dunne gedeelten worden nog dunner......
Het ging net!!!!

Ik heb het front er even los voor gezet en het dak zit ook gewoon los!

360.jpg


Ik kon hem nog net heel houden en op een plaatje styreen plakken. Na 6,5 uur printen zonde om hem weg te gooien natuurlijk.

360.jpg


Als in het voorjaar het geheel gespoten is dan denk ik dat het wel mee zal vallen. Je ziet natuurlijk de lijnen. Eerst maar eens spuitplamuur.

360.jpg


360.jpg


Vind dit alweer een kleine vooruitgang!
 
Back
Top