trialrolf
Vriend van modelbouwforum.nl
Ik maak hier toch een nieuw topic van. Het is wel een verzamelverhaal van diverse personenauto's zonder speciale functie zoals de politieauto. Ik hoor wel of het mag zo.
Ook eventuele aanhangers, aanbouwsels of dakdragers komen hier dan terecht.
In mijn Politieauto topic was al de ombouw van de stuurinrichting van Rastar auto's terecht gekomen. Laatst was ik de auto's aan het voorzien van nieuwe kentekenplaten. Mijn Mercedes G55 AMG kreeg wat extra aandacht. De laatste keer wilde hij niet zo lekker.
Eerst maar het kenteken.....
Voor de oplettenden en "RDW abonnee's" onder jullie. Dit is een fantasiekenteken met initialen, huisnummer, geboorte jaar van ons. RDW zegt dit is een Citroen C4.....en wat rijd ik 1:1? juist!
We gaan verder.
Bij het rijden leek het erop of het diff niet helemaal meer wilde. De aandrijving was eigenlijk maar op 1 achterwiel. Das behoorlijk arremoedig voor een 4x4.
Voor de insiders een bekend beeld maar zo zien de Rastar (en ook Jamara en aanverwanten) auto's er van binnen achterin uit.
In dat witte bakje zit de motor en gearbox met het differentieel. Het gehele bakje is verend en pendelend opgehangen.
Na een beetje slopen heb je dan dit. Net als bij de voorkant en de stuurinrichting zal het allemaal wel een beetje verschillend zijn bij de verschillende modellen maar in grote lijnen zal er hetzelfde in zitten.
Wat er ook in zit is een flinke lik vet. Meer dan RC4WD in zijn RTR assen had gedaan. Het loopt dan weliswaar gesmeerd maar bij demontage en werken ermee is het wel een beetje kliederen. Dus zoveel mogelijk ontvetten en verder.
Ik wilde dus andere motoren monteren maar het witte afgeveerde bakje zoveel mogelijk behouden logischerwijze. Had ook al geprobeerd en gemeten met een as van zo'n Chinese militair WPL truckje maar die is te breed, althans voor deze G55.
De wiel meenemers kon ik helaas ook niet behouden dus moesten er busjes komen. Na wat gerommel in de bakjes....
Gezien de bouw van het "chassis".....de onderbak van de auto dus, moet je eerst de onderkant van het witte bakje met de motoren inbouwen en dan de wielen van buitenaf. Vandaar dus de oplossing met de grubscrews.
Het bakje dus. Het alu plaatje gaat de motoren op hun plek houden.
De kabeltjes gesoldeerd. De ene motor plus en min omgedraaid. De motoren had ik trouwens nog liggen. Ooit al eens een bosje ergens besteld in China. Dit zijn 12v 300 rpm motoren.
De inbouw. De motoren zitten ingeklemd. Tussen het alu stripje en de motoren zit nog een stukje van dat rubber 2 zijdig plakband.
Gezien de geringe krachten lijkt me dit voldoende. Eventueel zou er nog wat hotglue bij kunnen. Gezien ook de prijs van de motoren en de mogelijke kwaliteit ( nog geen € per stuk) lijkt mee een eenvoudige vervangingsmogelijkheid ook wel handig.
Het bakje dicht. Hier zie je ook de veer.
Hier de vering en pendelbeweging te zien (hoop ik)
En weer dicht. Verder aan deze auto nog geen poespas. Is nog een testauto. Dit weekend eens aan de tand voelen. Met name kijken of de motorbevestiging en de verlijming van de velgen op de as busjes houden. Ik heb al gezien dat met een 2S lipootje hij te langzaam is. Ik wil wel de 2S lipo's blijven gebruiken.(die heb ik namelijk al en zijn mooi klein). Vandaar bij Ali alvast een stel 6v met 500 rpm en 1000 rpm besteld. Je hoeft immers niet altijd topsnelheid te rijden.
Ik houd jullie weer op de hoogte!!
Ook eventuele aanhangers, aanbouwsels of dakdragers komen hier dan terecht.
In mijn Politieauto topic was al de ombouw van de stuurinrichting van Rastar auto's terecht gekomen. Laatst was ik de auto's aan het voorzien van nieuwe kentekenplaten. Mijn Mercedes G55 AMG kreeg wat extra aandacht. De laatste keer wilde hij niet zo lekker.
Eerst maar het kenteken.....

Voor de oplettenden en "RDW abonnee's" onder jullie. Dit is een fantasiekenteken met initialen, huisnummer, geboorte jaar van ons. RDW zegt dit is een Citroen C4.....en wat rijd ik 1:1? juist!
We gaan verder.
Bij het rijden leek het erop of het diff niet helemaal meer wilde. De aandrijving was eigenlijk maar op 1 achterwiel. Das behoorlijk arremoedig voor een 4x4.


Voor de insiders een bekend beeld maar zo zien de Rastar (en ook Jamara en aanverwanten) auto's er van binnen achterin uit.
In dat witte bakje zit de motor en gearbox met het differentieel. Het gehele bakje is verend en pendelend opgehangen.


Na een beetje slopen heb je dan dit. Net als bij de voorkant en de stuurinrichting zal het allemaal wel een beetje verschillend zijn bij de verschillende modellen maar in grote lijnen zal er hetzelfde in zitten.
Wat er ook in zit is een flinke lik vet. Meer dan RC4WD in zijn RTR assen had gedaan. Het loopt dan weliswaar gesmeerd maar bij demontage en werken ermee is het wel een beetje kliederen. Dus zoveel mogelijk ontvetten en verder.

Ik wilde dus andere motoren monteren maar het witte afgeveerde bakje zoveel mogelijk behouden logischerwijze. Had ook al geprobeerd en gemeten met een as van zo'n Chinese militair WPL truckje maar die is te breed, althans voor deze G55.
De wiel meenemers kon ik helaas ook niet behouden dus moesten er busjes komen. Na wat gerommel in de bakjes....


Gezien de bouw van het "chassis".....de onderbak van de auto dus, moet je eerst de onderkant van het witte bakje met de motoren inbouwen en dan de wielen van buitenaf. Vandaar dus de oplossing met de grubscrews.


Het bakje dus. Het alu plaatje gaat de motoren op hun plek houden.

De kabeltjes gesoldeerd. De ene motor plus en min omgedraaid. De motoren had ik trouwens nog liggen. Ooit al eens een bosje ergens besteld in China. Dit zijn 12v 300 rpm motoren.



De inbouw. De motoren zitten ingeklemd. Tussen het alu stripje en de motoren zit nog een stukje van dat rubber 2 zijdig plakband.
Gezien de geringe krachten lijkt me dit voldoende. Eventueel zou er nog wat hotglue bij kunnen. Gezien ook de prijs van de motoren en de mogelijke kwaliteit ( nog geen € per stuk) lijkt mee een eenvoudige vervangingsmogelijkheid ook wel handig.

Het bakje dicht. Hier zie je ook de veer.

Hier de vering en pendelbeweging te zien (hoop ik)

En weer dicht. Verder aan deze auto nog geen poespas. Is nog een testauto. Dit weekend eens aan de tand voelen. Met name kijken of de motorbevestiging en de verlijming van de velgen op de as busjes houden. Ik heb al gezien dat met een 2S lipootje hij te langzaam is. Ik wil wel de 2S lipo's blijven gebruiken.(die heb ik namelijk al en zijn mooi klein). Vandaar bij Ali alvast een stel 6v met 500 rpm en 1000 rpm besteld. Je hoeft immers niet altijd topsnelheid te rijden.
Ik houd jullie weer op de hoogte!!
Laatst bewerkt: