Truck spuiten, beletteren

Discussie in 'Model truckers' gestart door wybo, 26 mei 2009.

  1. wybo

    wybo

    Lid geworden:
    14 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Vroomshoop, Overijssel
    Hallo,

    Als eerste welke verf kan ik het beste gebruiken voor het spuiten van mijn truck, en welke primer, er zit nu nog en halve blauwe laag op en hij moet donkergroen worden

    Hoe maken jullie je belettering op de computer, en hoe krijg je die de goede grootte, ik wil namelijk een reclametruck van jaartsveld wegenbouw uit varsseveld maken

    www.jaartsveld.nl

    mvg wybo
     
  2. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hallo wybo
    ik ben ongeveer net zo oud als jij
    en ik heb pas een cabine gespoten en heb gewone
    normale primer gebruikt in wit
    en als dat is gedaan heb ik
    hem heel zacht geschuurd met heel fijn
    nat schuurpappier en daarna in de juiste kleur
    gespoten. de sticker weet ik zelf niet hoe dat moet
    dat zou ik ook wel willen weten
    hoe dat gaat
    het spuiten doe ik vaak

    grtjs patrick
     
  3. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Als je onderlaag vast zit,waarom gebruikt iedereen nou een primer???Ook als een truck al gespoten,hoeft er geen primer op gespoten te worden.
    Een primer is alleen bedoelt om een verflaag vast te zetten op het voorwerp.Niet om het over een bestaande verflaag heen te spuiten.
    Ik spuit in iedergeval m'n modellen direct over met een aflaklaag.Eerst even een proefstukje maken natuurlijk.Het kan immers gaan opwerken met elkaar.
    succes.
    gr Marcel.
     
  4. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Spuiten en beletteren

    Hallo jongelui

    Jullie wileen graag aan de slag met spuiten en beletteren.Dat kan natuurlijk.Voor het spuiten hebben wij natuurlijk Marcel op dit forum.Bij het beletteren wil ik jullie wel proberen te helpen.
    Zelf heb ik voor mijn Volvo ook de belettering gemaakt.

    [​IMG]

    Dit is het resultaat.
    Voor de belettering heb je natuurlijk speciaal papier nodig.Ik heb bij modelbrouwers twee verschillende soorten gekocht.Doorzichtig en wit papier.Doorzichtig voor de normale teksten en wit voor de decals waar wit in voorkomt omdat een printer geen wit kan printen.Dit papier is speciaal voor inkjet printers Maar dit kunnen jullie nalezen bij MODELBROUWERS.NL, forum, kennisbank en winkel voor modelbouwartikelen.
    Het programma waar ik de belettering mee gemaakt heb is powerpoint.Gewoon een lege presentatie aanklikken en gaan experimenteren met letters en kleuren.Heb je iets in elkaar gedraaid dan op normaal papier uitprinten en kijken of je de letters groter of kleiner moet maken.Hoe dit allemaal moet is teveel om dit nu uit te leggen maar als jullie het willen proberen stuur dan jullie telefoon nummer via een pb naar mij en ik bel je dan wel.Maar ik mag alleen gratis naar vaste nummers bellen dus geen mobiele nummers.

    Mvg Opa Wil
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marcel,


    Hmmmm, iedereen !!!! :( :(

    Ik gebruik alleen primer als er nog geen verf opzit, dus op nieuwe materialen.
    Als er onderdelen zijn die al eerder gespoten zijn en de verf zit goed vast, schuur ik dit met waterproof schuurpapier 1000 mooi glad, daarna gebruik ik geen primer hoor, ik spuit daar direct de de kleur lak op die ik er graag op wil hebben !!!

    Volgens is het zinloos om er eerst primer op te spuiten over al eerder gespoten onderdelen, maar wie ben ik hé.
    In ieder geval geen schilder en een spuiter !!
    Gewoon een amateurtje ! :cool: :cool:
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2009
  6. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Nee hoor Piet,zo bedoelde ik het ook eigenlijk niet.
    Maar het is net alsof iedereen een primer gebruikt.
    De Mercedes is nu geel maar wordt toch blauw.Ik ga er dan ook gewoon overheen met de blauw.
    Nee hoor,zoals jij het doet,gaat het prima.Helemaal niets mis mee.
    groetjes Marcel.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marcel,

    Maar volgens mij heeft het toch ook geen zin om primer over een bestaande lak heen te spuiten !
    Of je moet dit doen om kleine onefffenheden weg te werken !!

    Zeg ik dit goed ??
    Jij als vakman : Zeg ik dit goed ??
     
  8. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    ik primer ook niet hoor.. licht opschuren. schoonmaken en spuiten die handel..
    Alleen nu met de Ford komt er spuitplamuur overheen. Dit is ook een perfecte primer laag.. suuk7 met het spuiten en beletteren.

    PS: wat je ook kan doen is vragen waar de auto bestikkerd worden van het desgewenste bedrijf, hiermee contact opnemen en vragen of deze een set willen uitprinten/ snijden in jou gewenste maat met toestemming van het bedrijf waarvan jij de kleuren en naam gaat gebruiken uiteraard. Daar je nogsteeds met n beschermd logo werkt vaak;)
     
  9. Plastic Tamiya cabines.

    Wie heeft er al problemen gehad met de kwaliteit van Tamiya cabines? Hiermee bedoel ik dat wanneer je bv metallic verf gebruikt er steeds van die pvc nerven tevoorschijn komen. Waarschijnlijk kan je dit met primer van tevoren wegkrijgen, maar dan heb ik regelmatig het probleem dat de eerste laag steeds een agresieve reactie teweeg brengt. Ik heb nu alle soorten en merken geprobeert en enkel met een dikke primerlaag kan ik deze problemen van de hand doen. (Zelfs met de originele primer van Tamiya)

    Steve:confused::confused::confused:
     
  10. bobross

    bobross

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    groningen
    pvc nerven

    dat komt bekend voor !
    het is toch een kwestie van een grondverf en misschien eerst nog een spuit-vulplamuur en vaak schuren en weer een laag aanbrengen ....
     
  11. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Klopt inderdaad wat je zegt.Ik had het met de Scania ook.Mooi gespoten (ook primer gebruikt) en daarna heel langzaam kwamen de nerven tevoorschijn.

    Je zou het misschien kunnen oplossen door de cabine cq onderdelen eerst met waterproof te schuren.Ik denk dat er op het plastic een soort oppervlaktespanning is.En nadat er een primer op zit krimpt de primerlaag en trekt aan de spanning die op het plastic zit.
    Wil niet zeggen dat het zo is maar het zou kunnen.

    Hoeveel tijd zit er tussen de primerlaag en de kleurlaag??Een paar minuten of een paar uur?
    Ik zou zeggen.laat de cabine een volle dag goed doordrogen.Wil ook wel eens helpen.
    hoor het wel van je.
    Succes...........
    Marcel
     
  12. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    Ik heb laast ook een scania gespoten , eerst netjes in 2 lagen primer gezet daarna met korrel 1600 nat helemaal flak geschuurt en daarna een blauwe metalic lack eroverheen. primer is een makkelijk ondergrond om te spuiten somige kleuren zijn een beetje doorzichtig bijv rood en dan zieje de verf eronder zitten. verder heeft primer nog een groot voordeel als de verf die er al op zit uit een andere basis bestaat kan het zijn de de nieuwe laklaag gaat bladderen en dan is je hele spuit werk grof gezegd verneukt.


    ,daan
     
  13. taz660

    taz660

    Lid geworden:
    20 sep 2007
    Berichten:
    162
    Locatie:
    belgie (lier)
    het beste is , als je de kabine nieuw uit de doos neemt hem gewoon met kunstof primer spuit zodat je een mooie dekking hebt op je cabine vervolgens licht afschuren met een heel fijne korrel ( vanaf 1000) met water . vervolgens 3 of 4 laagjes lak verf( voor de niet metallic verven best matte verf nemen en dan bedoel ik de gewone ral kleuren ) en daarna mooie laten vernissen en zeker niet met spuitbus vernis dan krijg je op grote oppervlakke matte plekken , best is met het pistool!

    zo is mijn volvo ook gespoten , en het resultaat mag er zijn . moet wel zeggen dat er in het begin ook reactie was in de lak, wat blijkbaar aan de kunstof van het cabine liegt.

    dit is mij verteld door een prof spuiter die al heel wat speciale dingen heeft gedaan.
     
  14. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    wat ik wel weet en zelf ook doe is
    om metallic lakken voor te behandelen met grondverf en vervolgens een laag zilver erop spuiten en daarna de metallic kleur erop en daarna afspuiten met blanke lak 3/4 lagen,
    de zilver is om de glittermetaaldeeltjes in de metallic op te laten gloeien,
    en als je een klein model 1:50 of 1:24 hebt geen autolakkenspuitbus nemen maar de tamiya of ander merk voor de modelbouw,
    want de glitter deeltjes zijn in verhouding te groot voor op een model,
    vandaar dat het niet smoelt op een 1:43 model als je met de originele autospuitbus kleur je eigen auto als schaalmodel spuit,spreek uit ervaring,
    groeten markioo
     
  15. Om nog eens terug te komen op die plekken in de pvc cabines; Ann en ik hebben het genoegen gehad om in de internationale beurs van NURNBERG (enkel voor handelaren) op de stand van TAMIYA de onderdirecteur van de divisie trucks te kunnen spreken, nen echten Japanner, wij hebben hem daar het probleem voorgelegt, ik had ook een gespoten stuk mee van een Scania die ik hem daar heb achtergelaten. Zelfs op het premieremodel van de 6*4 Scania kan ik erorm matte plekken vaststellen. Na twee maanden heb ik te horen gekregen dat Tamiya niks aan het probleem gaat doen, zij vinden dat het speelgoed blijft, zo kwam het voor ons over. Maar wij als rc truckers weten wel beter he!!

    PS off topic, wat ik ook besproken heb met hen, wanneer je trailer is uitgerust met de electrische poten, dan komen die bij de europese modellen tot tegen de achterbumpers. Dit is de reden waarom de achterspatborden van de nieuwe Scania uitgerust zijn met 3-delige spatborden, ge ziet als ge met de bazen direct in contact kunt komen dat het soms nog iets oplevert he.

    mvg, STeve:worship:
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    TIP !!!

    Speciaal voor Wil, die zijn Volvo nog moet gaan spuiten !!!

    Nieuw kunststof altijd eerst met een primer speciaal voor kunststof spuiten !!

    Ten eerste : Voor een betere hechting van de lak op het kunststof.
    Ten tweede : Voor het inbijten van de lak in het kunsstof, want dit veroorzaakt de doffe plekken in de laak op het kunststof !!!

    Waarschijnlijk is dit ook de oorzaak bij Wil geweest dat hij met het tape de onderlaag(de primer) lostrok van het ABS !!!

    Autospuiters die nieuw kunstsof gaan spuiten, behandelen dit eerst ook met de speciale primer voor kunststof !!
     

Deel Deze Pagina