Trumpeter Bismarck 1:200

Even iets over het dek. Dit houten dek is van de Pontos set. Ik heb gezien dat het houten dek van Erik Borgers soms hier en daar los laat. Ik heb de folie/fineer aan de achterzijde bespoten met lijm uit een spuitbus van de Action. Tot nu toe zit het goed vast. Misschien dat ik het dek nog licht met beits behandel ivm eventueel water wat er op kan komen. Ik heb nog wat afval om het eerst uit te proberen.
Het plastic dek zit nog los op de romp. Ik wil eerst nog de resterende RC-componenten installeren.

Groet,
Willie

Pontos levert mooi spul, maar is niet foutloos met hun beschrijvingen en onderdelen.
unnamed (13).jpg

Zo hebben ze onderdelen verwisseld van bak- naar stuurboord en andersom. Ook het aantal deuren aan zowel bak- als stuurboord zijn te weinig meegeleverd. Een voordeel is wel, dat de deuren tweedelig zijn uitgevoerd, een binnen- en buitendeur. Door deze beide deuren te splitsen heb ik toch deuren genoeg. Een kniesoor die het verschil ziet.

Op deze foto is de kabelgoot te zien die de scheiding camoufleert waarover al gesproken is. Ook is op de foto links van de deur een gat te zien. Waarschijnlijk moet hier een patrijspoort gemonteerd worden. In de montage beschrijving is dit gat niet aangegeven. Als ik een patrijspoort over hou aan het einde, zal ik hier hem monteren.
Al de ventilatieroosters en verreweg de meeste patrijspoorten heb ik open gemonteerd, dus het schip is niet in de gevecht modus.
IMG_20201110_202253.jpg

Wat Trumpeter betreft, is het raar dat er geen standaard voor het schip is bijgeleverd. Wel een naamplaat.

Ik heb 2 verschillende seconde lijmen gebruikt, maar toch heb ik al enkele ets-onderdelen opnieuw moeten lijmen. Als er weer een onderdeel los laat, zal ik 2-componenten lijm gebruiken.

Heb op mijn bouwplank styropor gelijmd, zodat de verf van de romp niet beschadigd wordt.

Groet,
Willie

Laatst bewerkt:
Ik ga op mijn topic alleen dingen posten die ik interessant vind of die afwijken van de smetteloze topic van Erik Borgers.

Ik ben van plan om ook verlichting in mijn Bismarck te bouwen, daarom moeten wat aanpassingen gedaan worden bij verschillende onderdelen. Zoals de brug vensters. Ik heb een handboortje met een boortje van Ø1.8mm gebruikt. Heb ik ook gebruikt om de patrijspoorten open te maken. Later als alles geverfd is, komt achter de vensters een stukje doorzichtig kunststof wat glas moet uitbeelden.
unnamed (29).jpg
unnamed (28).jpg

Andere vensters van de (admiraalsbrug?)
unnamed (26).jpg

unnamed (30).jpg

Heb de achterwand van deze brug open gemaakt, tbv lichtinval van de verlichting.
unnamed (24).jpg

unnamed (23).jpg

Ook heb ik in verschillende dekken een opening gemaakt tbv licht inval van de Led lampjes en elektriciteitskabeltjes.
unnamed (20).jpg

En zo komt het geheel er uit te zien als het later gemonteerd gaat worden.
unnamed (31).jpg

De Led lampjes zijn 3V, er is geen weerstand tussen Led en voeding nodig.

Ook nog even bezig geweest met de schoorsteen.
s.jpg

Heb inmiddels een nieuw project besteld, de Scharnhorst, ook 1:200 van Trumpeter. Vind dit schip nog mooier dan de Bismarck.
3715_ml.jpg

Groet,
Willie

Laatst bewerkt:
Willie, Zou nu je er nog bij kunt de ledjes dof schuren. Dan komt er rondom beter licht uit. Anders schijnen ze in de richting van het lensje en is het effect minder. Varend in het donker hoort er geen licht op de brug te zijn. Dan zien ze naar buiten niets. Succes met het inrichten. Gr. Klaas.

Dankje voor jouw tip, Klaas. Ik wilde voor de brug rood licht gebruiken. Wit licht is niet gebruikelijk, dat wist ik. De delen zijn nog niet gemonteerd, eerst nog meer monteren en schilderen, dan volgt de montage pas.

Groet,
Willie

Ja, je zou op de brug rood licht kunnen gebruiken om instrumenten af te kunnen lezen. Wij hadden vroeger een rood lichtje boven het magnetisch kompas. Zat in het stuurhuisdak met een lichtkap erover heen. Gr. Klaas.

Aan de andere kant Klaas, ik heb laatst de film Greyhound gezien, daar was de brug inderdaad donker op de verlichting van de instrumenten na. Ik laat de brug van de Bismarck ook donker.

Groet,
Willie

Je moet doen wat je zelf het mooist vindt Willy. Maar soms zie je schepen met fel licht in het stuurhuis en dat doet onnatuurlijk aan. Vandaag zijn er veel meer en heel andere navigatiehulpen dan vroeger. Toen ik een kleine 50 jaar geleden met varen hadden we wel radar en een bochtaanwijzer. Nu met een kaartplotter zie je jezelf over de kaart varen en AIS geeft aan wie er om je heen dobbert. Gr. Klaas.

Ja Klaas, ik ken dat. Ben draaier van beroep, heb nog meegemaakt dat we zelf beitels van snelstaal moesten slijpen. Nu zijn alle beitels met verwisselbare hardmetalen snijplaten. En de conventionele draaibank heeft op zeer veel plaatsen plaats gemaakt voor computergestuurde draaibanken, zoals de machine waar ik nu aan werk. De techniek staat niet stil, bedoel ik maar.

Groet,
Willie

Dankje, maar daar heb ik weinig aan, mijn Scharnhorst is een plastic bouwpakket, dus niet van tekeningen of scratch. Heb trouwens al heel veel informatie van het schip, zoals tekeningen en boeken.

Groet,
Willie

Ja, maar dat is de versie uit de eerste wereldoorlog, die is gezonken bij de Falkland eilanden. Ik bedoel de versie die in 1943 gezonken is bij de Noordkaap.

Scharnhorst-1-A503-FM30-50.jpg

Groet,
Willie

Laatst bewerkt:
Vandaag de Bismarck rc aangesloten. De motoren pikken niet mooi alle 3 tegelijk op, maar ik hoop dat als ze eenmaal ingelopen zijn, het beter gaat. Vind trouwens wel dat de motoren oversized zijn.

Groet,
Willie

Vandaag de schoorsteen afgemaakt. Heb voor de 20mm kanons gebruikt gemaakt van de Trumpeter exemplaren. De lenzen van de zoeklichten hebben een beschermende plaat gekregen, dus het glas is afgeschermd. De beide kranen kunnen wegzwenken.

unnamed (35).jpg

En vandaag de brugvleugels gemaakt en gemonteerd aan het bruggedeelte.

unnamed (37).jpg

unnamed (41).jpg

unnamed (43).jpg

Groet,
Willie

Weet ik Roel, maar ik vind ze in deze stand mooier. En als het schip eenmaal vaart moet hij toch af- en aanmeren in de (model)haven. Dan zijn de brugvleugels nodig.

Groet,
Willie

Laatst bewerkt:
Ben bezig met de hoofdmast. Deze wordt geheel van messing draai- en ets delen.

unnamed (46).jpg

unnamed (45).jpg

Het enige wat ik niet thuis kan brengen waarvoor het dient, is het "vizier". De wijzer die aan alle 4 zijden van het "kraaiennest" zit, geven denk ik de stand van de roeren aan.

10.jpg

Groet,
Willie

Dag Willy,
Op pagina 97 en 98 van Anatomy or the ship Bismarck wordt dit aangeduid als "hand winch", maar wat ermee bediend wordt is niet beschreven.

Back