Yep.... sterker nog, de meeste watergekoelde motoren worden uitsluitend OM de kop gekoeld, en verder niet....
Wat jij gedaan hebt, koelt erbarmelijk slecht en werkt alleen goed bij heel ouderwetse laagvermogende motortjes. Je grootste probleem is de lijmverbinding: die laat vroeg of laat los, en dan heeft je motor geen koeling, en je boot loopt vol met water.
(geloof me, ik heb vroeger héél wat afgespeeld met verlijmingen en waterkoelingen)
Als je de cylinder te ver koelt, en de kop niet, wordt de cylinder zandlopervormig, en de zuiger, die WEL heet blijft, gaat dan echt ergens vervelend doen....
Dit is de stand der techniek van zo begin jaren 60:
Een "holle slangenklem" (eigenlijk een aangepaste Bourdonse buis, voor diegenen die die term nog kennen) waar water door stroomt.
Merk op, dat uitsluitend de cylinderkop in contact staat met de "Koolklamp" zoals dit amerikaanse wan-product genoemd werd. Het voldoet ternauwernood voor dit zéér laag vermogende motortje, als de buitenwater temperatuur meer dan 18 graden is word het al merkbaar lastig.
Dit heb ik zelf gemaakt:
En dit is een motor die er WEL hard aan moet trekken.... merk op, dat ook deze motor uitsluitend rond de kop gekoeld wordt, en daar meer dan voldoende aan heeft....
Overigens, die dunne buitenring, die is ook "gelijmd" (met UHU plus) aan de koelkop, maar wel met een thermische passing: ik heb de ring zo krap gemaakt dat hij zonder verwarmen niet om de kop wilde. Het bleek nodig ook:
Als de motor loopt, en de kop heet is en het water relatief koud, is de kop waterdicht. Maar als ik warm water rond de motor laat stromen terwijl de motor koud is, dan is de ring warm en de kop koud, en begint het geheel krachtig te lekken.
Aangezien het een helicopter is, MOET ik er echter op kunnen vertrouwen, dat de boel dicht blijft, want als dit ding zijn koelwater verliest is het systeem binnen 5 seconden leeg, en de motor loopt zonder koeling vermoedelijk nog geen 30 seconden meer....
Groet, Bert
Wat jij gedaan hebt, koelt erbarmelijk slecht en werkt alleen goed bij heel ouderwetse laagvermogende motortjes. Je grootste probleem is de lijmverbinding: die laat vroeg of laat los, en dan heeft je motor geen koeling, en je boot loopt vol met water.
(geloof me, ik heb vroeger héél wat afgespeeld met verlijmingen en waterkoelingen)
Als je de cylinder te ver koelt, en de kop niet, wordt de cylinder zandlopervormig, en de zuiger, die WEL heet blijft, gaat dan echt ergens vervelend doen....
Dit is de stand der techniek van zo begin jaren 60:
Een "holle slangenklem" (eigenlijk een aangepaste Bourdonse buis, voor diegenen die die term nog kennen) waar water door stroomt.
Merk op, dat uitsluitend de cylinderkop in contact staat met de "Koolklamp" zoals dit amerikaanse wan-product genoemd werd. Het voldoet ternauwernood voor dit zéér laag vermogende motortje, als de buitenwater temperatuur meer dan 18 graden is word het al merkbaar lastig.
Dit heb ik zelf gemaakt:
En dit is een motor die er WEL hard aan moet trekken.... merk op, dat ook deze motor uitsluitend rond de kop gekoeld wordt, en daar meer dan voldoende aan heeft....
Overigens, die dunne buitenring, die is ook "gelijmd" (met UHU plus) aan de koelkop, maar wel met een thermische passing: ik heb de ring zo krap gemaakt dat hij zonder verwarmen niet om de kop wilde. Het bleek nodig ook:
Als de motor loopt, en de kop heet is en het water relatief koud, is de kop waterdicht. Maar als ik warm water rond de motor laat stromen terwijl de motor koud is, dan is de ring warm en de kop koud, en begint het geheel krachtig te lekken.
Aangezien het een helicopter is, MOET ik er echter op kunnen vertrouwen, dat de boel dicht blijft, want als dit ding zijn koelwater verliest is het systeem binnen 5 seconden leeg, en de motor loopt zonder koeling vermoedelijk nog geen 30 seconden meer....
Groet, Bert
Laatst bewerkt door een moderator: