TS 40 Nitro vliegtuig motor ombouwen tot motor voor RC boot

  • Topicstarter Topicstarter Buruh123
  • Startdatum Startdatum
Yep.... sterker nog, de meeste watergekoelde motoren worden uitsluitend OM de kop gekoeld, en verder niet....

Wat jij gedaan hebt, koelt erbarmelijk slecht en werkt alleen goed bij heel ouderwetse laagvermogende motortjes. Je grootste probleem is de lijmverbinding: die laat vroeg of laat los, en dan heeft je motor geen koeling, en je boot loopt vol met water.
(geloof me, ik heb vroeger héél wat afgespeeld met verlijmingen en waterkoelingen)

Als je de cylinder te ver koelt, en de kop niet, wordt de cylinder zandlopervormig, en de zuiger, die WEL heet blijft, gaat dan echt ergens vervelend doen....

Dit is de stand der techniek van zo begin jaren 60:

full

Een "holle slangenklem" (eigenlijk een aangepaste Bourdonse buis, voor diegenen die die term nog kennen) waar water door stroomt.
Merk op, dat uitsluitend de cylinderkop in contact staat met de "Koolklamp" zoals dit amerikaanse wan-product genoemd werd. Het voldoet ternauwernood voor dit zéér laag vermogende motortje, als de buitenwater temperatuur meer dan 18 graden is word het al merkbaar lastig.

Dit heb ik zelf gemaakt:
full


full


full


full


En dit is een motor die er WEL hard aan moet trekken.... merk op, dat ook deze motor uitsluitend rond de kop gekoeld wordt, en daar meer dan voldoende aan heeft....

Overigens, die dunne buitenring, die is ook "gelijmd" (met UHU plus) aan de koelkop, maar wel met een thermische passing: ik heb de ring zo krap gemaakt dat hij zonder verwarmen niet om de kop wilde. Het bleek nodig ook:
Als de motor loopt, en de kop heet is en het water relatief koud, is de kop waterdicht. Maar als ik warm water rond de motor laat stromen terwijl de motor koud is, dan is de ring warm en de kop koud, en begint het geheel krachtig te lekken.
Aangezien het een helicopter is, MOET ik er echter op kunnen vertrouwen, dat de boel dicht blijft, want als dit ding zijn koelwater verliest is het systeem binnen 5 seconden leeg, en de motor loopt zonder koeling vermoedelijk nog geen 30 seconden meer....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom denk je dat het juist de kop is die het meest gekoeld wordt???? Dat is niet voor niets! Zouden al die fabrikanten, ontwerpers en weet ik veel wie nog meer het al die jaren fout hebben gedaan? Ik denk het niet. :nooo:
Bert was me net voor.
 
@Ernst Grundmann: Ik heb nooit gezegd dat fabrikanten iets fout deden qua koeling, ik heb alleen verteld hoe ik waterkoeling heb aangelegd op een vliegtuigmotor.

@brutus: Het motortje waar ik aan heb zitten prutsen was ook een oudje, 15cc (dacht ik) en leverde nog geen 2 pk. Het bootje waar de motor in ging heb ik nooit meer zien varen. Wel heb ik nog een mailtje gekregen waarin stond dat hij na 7 vaarten nog geen problemen had ondervonden.

@H.B. Busking: In de link met de Enya motoren kwam ik mijn motortje ook tegen, met dezelfde koelring! Misschien heeft er dan toch een of andere particuliere knutselaar deze koelringen verkocht. Dit zou ik trouwens wel vreemd vinden, want het motortje van de link stond te koop op Ebay en werd vanuit New York geleverd. En toch ziet mijn koelring er zelfgemaakt uit en zijn er 2 koelribben weggehaald met niet al te veel precisie.

Jasper
 
@brutus: Het motortje waar ik aan heb zitten prutsen was ook een oudje, 15cc (dacht ik) en leverde nog geen 2 pk. Het bootje waar de motor in ging heb ik nooit meer zien varen. Wel heb ik nog een mailtje gekregen waarin stond dat hij na 7 vaarten nog geen problemen had ondervonden.

7 vaarten?

Tsja.... dan móét het wel goed zitten.... toch?... :rolleyes:

Die Fuji op de bovenste foto, verbruikt ongeveer een halve liter per uur, en heeft vorige zomer bijna vier liter verstookt....

Ding is 50 jaar oud....

Groet, Bert
 
Leuke discussie.
Hoe moet een motor gekoeld worden?
Ook bij vliegtuig motoren zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
Zie bijvoorbeeld onderstaande link van HP motoren.

http://www.mecoa.com/hp/rcss.htm

De 20 en de 40 Silver Star hadden geen koelribben op de cilinderkop.
Waarom hebben deze dat blijkbaar niet nodig en andere wel?

Bij een RC auto zie je wel weer altijd een grote cilinderkop.

Jan
 
Leuke discussie.
Hoe moet een motor gekoeld worden?
Ook bij vliegtuig motoren zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
Zie bijvoorbeeld onderstaande link van HP motoren.

http://www.mecoa.com/hp/rcss.htm

De 20 en de 40 Silver Star hadden geen koelribben op de cilinderkop.
Waarom hebben deze dat blijkbaar niet nodig en andere wel?

Bij een RC auto zie je wel weer altijd een grote cilinderkop.

Jan

Dat van die ribben op de kop is een goeie.... daar heb ik vroeger veel over nagedacht, en nooit een fatsoenlijk antwoord op kunnen bedenken.
Feit is wel, dat vliegtuigmotoren "over hun hele lijf" koelen en de warmteafgifte aan de kop maar een klein gedeelte van het geheel is.
Bij automotoren, veel helimotoren en de meeste bootmotoren is de warmte afgifte aan de kop de enige koeling die plaatsvind.


Off topic: worden die HP motoren weer geproduceerd in Amerika? of is dat een oude website?

Als het dezelfde kwaliteit is, zou het mooi zijn als ze weer gemaakt werden....

Groet, Bert
 
Ik heb het even opgezocht Bert. Dit is wat er geschreven wordt:
However, following World War II and the postwar occupation period, the factory was left an empty ruin until 1955. Production recommenced during 1957 under the guidance of the former president, Fritz Mandl.
With his interest, the model engine department was started in the early 1960's to develop a twin cylinder military drone engine. Then development of a .15 and .61 engine for the consumer market followed. Only the . 61 went into full production.
The first model of the .61 had a bell type rear rotary valve and Schnuerle porting design, both were unheard features of in the 1960's. Soon the .61 evolved into a front intake version which proved to be more suitable for conventional model airplanes.
With the success of the .61, the HP .40 soon followed and gained a wide following which its descendant today still carries.
Throughout the 1970's a full line of engines soon to be known as the most advanced and highest quality were in full production.
In the early 1980's the Austrian government took ownership of the munitions factory. During this time development began on a series of 4 stroke engines with a unique rotary valve design. These proved to be the quietest and most fuel efficient engines ever produced.
During the late 1980's the engine production was neglected as it was such a small portion of Hp's business.
In 1990, after years of negotiation, RJL was able to purchase the model engine department from Hirtenberger and move the engine production to Southern California.
Hirtenberger AG, Austria is still in the business of manufacturing ammunition and munitions and is no longer affiliated with the model engine production.
The HP engine line, name and HP logo were obtained in 1990 from Hirtenberger AG, Austria. HP model engines are no longer associated with Hirtenberger Patronen munitions company in Austria.

Ze worden nu dus door RJL in Californië gemaakt.
Je kan het hele verhaal HIER vinden.
 
Waterkoeling op een cilinderkop bouwen lijkt mij niet zo gek moeilijk. In plaats van aluminium kan je ook koper of messing gebruiken, dat geleidt niet zo goed als aluminium maar komt wel in de buurt. Het voordeel hiervan is dat je dat gewoon kan zachtsolderen aangezien je cilinderkop (hopelijk) toch niet boven de 150 graden C uit komt.

Het blijft echter wel dat je waarschijnlijk een draai en freesbank nodig hebt met de bijpassende vaardigheden.

Het vliegwieltje is niet zo moeilijk te maken, en beter te groot dan te klein. De startmethode met een riem en startmotor werkt gewoon goed dus ik zou echt de moeite niet doen voor een trekstarter (ingewikkeld met éénweglager en krukas aansluiting, gedoe...)

Ik hou wel van een beetje prutsen, maar als je er maar weinig kennis van hebt is de beste optie gewoon een boot-motor kopen. Hoe groot is je boot?

@Bert, ik zie dat je geen waterpomp gebruikt, mooi om te zien dat je puur op convectie genoeg volumestroom haalt. Het zou alleen niet werken op een 3D heli die telkens naar negatieve G's gaat :lol:

Grt, Ron
 
Punt is... hoe serieus moet je het project nu nemen?
Iets tot in de perfectie, of gewoon een alleraardigst DIY project?
Gewoon met scratch delen iets opbouwen? Min mogelijk kosten en veel handigheid. Als je vast loopt, dan loop je maar vast. Ook niet erg.
Zo als Calmatosport stelt... draaibankje+ in de buurt is verdomd handig.

Je moet inventief en handig zijn en een beetje goed gereedschap + veel tijd maakt heel veel mogelijk. En ergens om de hoek een grabbelton hebben staan met veel onderdelen van alles wat. Poelies, koperen remleidingen, draaistukken voor nop. Lukt het niet of lukt het maar half, so what?

Daarnaast... koeling... deze methanol motoren overleven deels bij de gratie van methanol en smering. Lagere verbrandingstemperatuur dan benzine. De brandstof is het belangrijkste koelende elementen van de motor. Rijk gesteld veel verbruik maar ook koeling.

Je kan het met een zelf gebouwde koeling ook te koel maken? Dan loopt de motor ook niet lekker. Proefondevindelijk.... het houdt je van de straat.

Wederom is het per motor verschillend hoe gekoeld wordt. Bestudeer de link met plaatjes nog eens goed.
https://www.google.nl/search?q=wate...LgI&ved=0CCYQ9QEwAQ&biw=1527&bih=884#imgdii=_

Verder tref je veel 3cc motortjes met trekstarters al voor 70 dollar via eBay. Maar dat is de kunst niet.

Ga er mee aan de slag, laat je vorderingen gewoon zien... verplaats je draadje naar de bootjeskant... speed... want daar hoort het relaas eigenlijk thuis niet?

Maar de kosten zullen nog wel komen bij een geschikte bronzen prop en het werken aan een voldoende sterke schroefas... Een lading gloeipluggen om de geschikte te vinden. Helaas kosten die krengen een aardige duit bij elkaar als je gaat experimenteren.
Kijken waar je de balans aanbrengt...

Kijk je naar het werk van Bert... de heli... zie je dat er een profi handvaardigheid, kennis en kunde achter de man zit.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
@Bert, ik zie dat je geen waterpomp gebruikt, mooi om te zien dat je puur op convectie genoeg volumestroom haalt. Het zou alleen niet werken op een 3D heli die telkens naar negatieve G's gaat :lol:

Grt, Ron

Volgens mij ook niet, maar een pomp, hoewel haalbaar, bracht voor mijn beschikbare middelen de betrouwbaarheid in gevaar: Heb een in principe werkende membraanpomp voor in het carter-achterdeksel gemaakt, maar zowel het membraan als de aansluitbuizen zijn een punt van twijfel, en beide zijn bij breuk "instant killing". En aangezien ik toch uitsluitend positieve G's vlieg (waar je je ook nog best mee kunt vermaken hoor, dat 3D is een beetje overrated), besloten het zonder pomp te doen, want de ontwerpfilosofie van het systeem was "geen vermogen vanaf de as, geen hulp-energie, geen dingen die kapot kunnen"

Kijk je naar het werk van Bert... de heli... zie je dat er een profi handvaardigheid, kennis en kunde achter de man zit.

Gr Bas

Valt wel iets mee hoor.... De berekeningen heb ik zelf gedaan, de kop heb ik zelf gemaakt (wel op de draaibank van mijn maat, die wél metaalbewerker is, want de mijne is niet zuiver genoeg), maar de Radiator heb ik fors hulp bij gehad, van diezelfde maat. Die heeft het lamellenpakket voor me gefreesd anders was die radiator nooit bruikbaar geworden....

Een van de dingen die me destijds al een beetje verrasten, maar wat me heel vaak gevraagd is: word de heli er niet zwaarder van, al die slangen en radiators en water?
Het grappige is, dat de heli er lichter van wordt: want ik heb weliswaar ongeveer 200 gram aan slangen en radiator geplaatst en het ding met 90 cc water afgevuld, maar de koelkop, koeltunnel, koelfan en de kleine bevestigingsdelen wogen bij elkaar meer (nét over de 300 gram).
Daarnaast wordt gevraagd wat in godsnaam het nut is.... Nou, de heli is merkbaar stiller geworden, en ook het feit dat er nu geen koelfan is die vermogen opslokt, is érg duidelijk merkbaar. De motor loopt ook iets anders, want waar voorheen bij gelijk toerental (gelijke koeling) als je gas gaf de motortemperatuur oploopt, gaat bij dit systeem als je gas geeft, het water harder circuleren, en blijft de motortemperatuur dus veel constanter....

Groet, Bert
 
Back
Top