
Dit verslag zal bestaan uit twee delen, het eerste deel omvat de inleiding en een bespreking van de setup,
het tweede deel omvat de werkelijke bouw van de heli’s. Ik zal onder mijn eerste post een tweede post
reserveren in een poging om alles overzichtelijk te houden.
Onder elke foto staat een link naar de afbeelding op het originele formaat.
Inleiding
Zoals sommige van jullie wellicht weten heb ik een paar weken geleden besloten om het Mikado team te verlaten, na ruim vijf jaar met hetzelfde merk te hebben gevlogen is het nu tijd voor iets nieuws! Tijdens de 3D extreme Valencia funfly in Spanje heb ik de mogelijkheid gehad om te vliegen met een TSA Infusion 700N, het is alweer een jaar of zes geleden dat ik voor het laatst een eigen nitro machine heb gehad, en stiekem heb ik dit wel gemist. Aan de andere kant ben ik natuurlijk ook verslaafd aan de power die een goede elektro setup produceert, de Infusion 700 is verkrijgbaar in zowel nitro als elektro uitvoering en met dank aan Area51-rc heb ik de mogelijkheid om beide modellen te gaan bouwen en vliegen.

Setup
Zender en ontvanger
Inmiddels gebruik ik al ruim een jaar een JR XG8 met grote tevredenheid, het is simpelweg de meest comfortabele handzender die ik tot nu toe heb gehad. Echter is de XG14 inmiddels al weer enige tijd verkrijgbaar en heeft JR mij gevraagd om met deze zender in gebruik te nemen. De extra kanalen zal ik niet gaan gebruiken, maar de verbeterde gimbals zijn wel erg fijn. Met de 731BX ontvangers is het mogelijk om de ontvanger aan de Vbar te koppellen via slechts 1 aansluiting middels het X-bus protocol.

731BX ontvanger
Aandrijving
Voor ik met elektro heli’s begon heb ik altijd met OS motoren gevlogen en heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, vandaar dat ik ook nu weer voor OS heb gekozen en niet voor bijvoorbeeld een YS. Op mijn Logo 700’s heeft de combinatie van Scorpion motor met YGE esc zich ruimschoots bewezen, dus onder het motto: “don’t fix what’s not broken” was die keuze ook snel gemaakt. Op beide heli’s ga ik gebruik maken van de Vbar governor, uit ervaring weet ik dat dit op de elektro perfect werkt met de YGE esc, op de nitro is het even afwachten hoe dit gaat uitpakken.

Scorpion 4525-520

Scorpion 4525-520
Packs en brandstof
Op de elektro neem ik wederom de bewezen setup van mijn Logo 700 over, met 2x6s 5000mah 50C optipower packs, deze packs zijn inmiddels anderhalf jaar oud maar presteren nogsteeds prima. De OS105 ga ik op 30% optifuel nitro draaien, de heli die ik in Valencia heb gevlogen vloog hier ook op en die liep prima, al ga ik er vanuit dat dit tegenwoordig het geval is met elke moderne brandstof die te verkrijgen is. De servo’s op beide heli’s worden direct gevoed door een 2s lipo, op de elektro is dit pack slechts 800mah om zoveel mogelijk gewicht te besparen, dit pack zal elke vlucht worden opgeladen. Op de nitro komt een iets groter ontvanger pack van 2150mah zodat ik kan doen waar de nitro voor gebouwd is, namelijk: tanken, vliegen, tanken, vliegen etc. Tevens worden beide heli’s uitgerust met een optipower backup guard om vervelende verassingen te voorkomen.

2x6S 5000mah 50C Ultra packs

2S 2150mah 30C pack
Flybarless systeem
De TSA’s zijn verkrijgbaar met een Trajectory flybarless systeem, dit is gewoon een BeastX in een andere kleurstelling. Toch ga ik de heli’s vliegen met een Silverline Vbar op versie 5.3, simpelweg omdat ik hier in het verleden nog nooit problemen mee heb gehad en erg vertrouwd ben met het systeem. Misschien dat er in de toekomst ooit nog geëxperimenteerd zal worden met een Trajectory/BeastX.

Silverline Vbar
Servo’s
De cyclic servo’s op beide heli’s zijn hetzelfde, enkel het typenummer is anders, deze servo’s heb ik altijd gebruikt op mijn Logo 700’s en tot op heden hebben ze mij nog nooit in de steek gelaten. In de tailservo’s zit wel iets verschil, naar mijn idee is de SPG01 ietsje smoother dan de MP82, vandaar dat de SPG01 in de elektro zit omdat dit voordeel in de nitro waarschijnlijk niet waarneembaar is door de extra trillingen die de motor produceert. Als gas servo voor de nitro heb is gekozen voor een SLS01, deze servo’s heb ik ooit eens getest en bleken toen niet krachtig genoeg voor gebruik op de swash van een 700 size, maar ze zijn wel zeer precies en zouden ruimschoots moeten voldoen als gas-servo.

JR DS8925HV

Tail en gas-servo
Bladen
Aangezien Edge (tijdelijk?) buiten bedrijf is en de heli die ik heb getest erg fijn vloog met Spinblades is er ook nu voor Spinblades gekozen, de 700mm Red tips.

700mm Red tips