Tsunami 30 probleempje

Sind kort gebruik ik een Tsunami 30 regelaar met een Typhoon 15/13/10 motor.

Bij het gasgeven doet zich regelmatig het merkwaardige geval voor dat de motor even langzaam op toeren komt om dan weer volledig af te schakelen.
Gas terug en weer op nieuw proberen gaat meestal wel goed maar niet altijd.
Soms "slaat hij ook af" bij 3/4 gas.

Propellor is een 9x6.
Accu 10 KAN cellen 1050 mAh.
De instellingen van de regelaar zijn de standaardinstellingen:
Mode 2 (motormodel)

Heeft iemand anders hier ook last van?

Klinkt bekend, kijk je verbindigen eens goed na, 1 motorspoel aansluiting is niet goed verbonden.

Bij mij deed zich een vergelijkbaar probleem voor, weliswaar andere regelaar en motor, maar toch.

Ineens naar volgas dan begon de motor te hikken en stotteren, langzaam volgas ging goed.

Wat bleek: een van de drie draden van de motor naar de regelaar kon de tijdelijke piekstroom bij snel gas geven niet aan. Bij langzaam gas geven was er geen sprake van een tijdelijke piek en dus ging alles goed.
Oorzaak: elke draad van motor naar regelaar bestond uit twee in elkaar gedraaide koperlakdraden van de wikkelingen. In een van die twee draden zat een breuk, waardoor de piekstroom bij snel gas geven door dat ene draadje moest. Dat vond de regelaar blijkbaar een probleem.
Nadat die "halve" aansluiting opnieuw gesoldeerd was, was ook het probleem verdwenen.

ikzelf heb het zelfde propleem, maar dit met een SWING 3000 LIPO regelaar.Ook bij langzaam gas open stottert de motor, en heeft de indruk anders te willen draaien, bij langzaam draaien van de motor, en dan gas erop komt dit niet voor. IS WEL MET DEZELFDE MOTOR

Bedankt voor de antwoorden,
Ik zal dit weekend de motor eens ontleden en de bedrading eens nakijken.

Piet

Heb ook net een tsunami 30 en bij mij komt ook het probleem voor dat hij bij 3/4 of 4/5 gas uitvalt. Ik heb een 29/18/10 motor en 2600 + 3000 mah cellen gebruikt. Bij langzaam opdraaien komt ik verder dan met een schakelaar en bij de cellen met meer capaciteit gaat ie ook verder. Het lijkt dus op een stroom probleem, maar ben er nog niet helemaal uit. Weet iemand of je ook de BEC uit kan zetten? Mogelijk slaat hij hier op af...
@dios,
Jos

Jos,
Er blijkt een foutje te zitten in de software vanaf de fabriek die de motor uitschakelt bij vlot gasgeven, doe ja dit heel langzaam dan blijft tie draaien.
Even aan de computer en opnieuw instellen en het is weg.

Ton

Heb ook een typhoon 15/13 met een tsunami 30 met hetzelfde probleem dat de motor bij plots gasgeven stottert en zelfs enkele toeren in tegenovergestelde richting draait om dan volledig uit te vallen.
Bij langzaam gasgeven is er geen enkel probleem.
Als batterij gebruik ik 3xlipo 2000mamp(tot 15C)
Kan iemand me helpen of er een oplossing voor bestaat?

Die tegenovergestelde richting heb ik in het begin wel eens, maar gaat dan over in de goede richting.
Zoals Ton al zei, lijkt het softwarematig te zijn. Even wachten op zijn uitleg...
@dios,
Jos

Zoals ik al eerder zij is het een instelling die er standaard af fabriek in staat.
Het is ook niet echt een fout maar een bescherming die voor het mooie te gevoelig is.

Het is namelijk een motorblokkeringsbeveiliging die er voor zorgt dat de regelaar de motor uitschakeld bij blokkeren.

Dit is blijkbaar zeer gevoelig en de regelaar ziet de weerstand van de prop als een blokkering en schakeld de motor uit.

Het is dus niet fout maar een te gevoelige bescherming.

Handig is dan ook de regelaar aan de PC te hangen in combinatie met de software welke te vinden is op de RBC site zie link.

http://www.rbckits.com/typhoon_motors.htm

De software is zo te downloaden en te bekijken,
uiteraard is voor het aansluiten van de regelaar ee kabel nodig die ook op de site vermeld staat.

De blokkering is rechtsboven op de datasheet terug te vinden en aan of uit te vinken.

Let wel dat als je naderhand de regelaar met de zender weer opnieuw gaat inregelen de blokkering weer op de regelaar zou kunnen worden ingeschakeld.

Bescherming is goed maar niet altijd even praktisch.

Ton

Heb mijn kabeltje (17,50) net binnen, dus ga eens kijken of het mij ook lukt! Alvast bedankt Ton!

Hallo,

Ik heb een typhoon 29/18/10, een tsunami 30 regelaar, een prop van graupner 13.5 x 7 en een accupack van 10 cellen ( 2400 MHA )

Wanneer ik de motor ruim 1 minuut vol gas laat lopen, begint hij van de hitte te roken!!!
Motor zit op een schot met koelgaten op de juiste plek en links en rechts in de romp heb ik twee grote luchthappers.

Wat kan de oorzaak zijn van deze oververhitting.

NB: De regelaar wordt normaal warm

groet,

kees

Back