Tsunami 30 Thyphoon 29 vraagje

Ik heb een Typhoon 29-18-14 en Tsunami 30 gekocht die ik op 16 cellen
ga gebruiken, dit betekend dat de BEC uitgeschakeld moet worden.
Is het voldoende om alleen de plus (rode draad) naar de ontvanger los te koppelen of moet er in de regelaar nog iets gebeuren.
Raar dat hierover niets in de handleiding staat bij RBC. :?:
wbt de Typhoon 29-18-14 ,wat betekend dit type nummer ? (wat overigens niet op de motor terug te vinden is, vervelend als je meerdere T 29 motoren hebt van een verschillend type)
Als ik achter in de motor kijk zie ik 12 spoelen?? de typeaanduiding zou anders doen vermoeden?, 14 spoelen?
Wat ik ook vreemd vind is dat er een gebruiksaanwijzing van een typhoon 6 en 15 bij zit ?

Arjan

De rode draad loskoppelen is voldoende, lijkt me, maar er zijn vast deskundigen hier die het zeker weten.

Over de typeaanduiding kun je eens informeren bij Ton van Munsteren hier op het Forum.
Frits van Breemen, fabrikant van deze motor weet het zeker, maar ik weet niet zeker of hij hier op het forum geregistreerd staat. Op RC-groups dacht ik wel.

ben eigenlijk wel benieuwd, ik heb ook zo'n motor.

Hallo Arjan,

Ik zou ook gewoon de rode draad loskoppelen, ik wist niet dat ie 16 cellen kon joh ... ik zie het nu pas. :lol:

Arjan van Werde zei:
wbt de Typhoon 29-18-14 ,wat betekend dit type nummer ? (wat overigens niet op de motor terug te vinden is, vervelend als je meerdere T 29 motoren hebt van een verschillend type)
Als ik achter in de motor kijk zie ik 12 spoelen?? de typeaanduiding zou anders doen vermoeden?, 14 spoelen?
Misschien 14 magneten in de rotor?

Ik ga misschien ook zo'n motorke kopen voor in een PiperCup van 1,5 mtr. Ik moet Ton maar eens vragen welke ik daarvoor nodig heb. :wink:

Grtz,
Emile 8)

Zo alles aangesloten en eerst getest op 8 cellen.
Werkt prima ,BEC is afgesloten en ontvanger werkt op extra ontvanger accu.
Vervolgens het tweede pakket in serie erbij gezet (16 cellen totaal)
Maar bij inschakelen met gas op "0" positie geeft de regelaar geen gereed signaal?? :(
Als je volgas geeft gebeurt er ook niets.
Vervolgens weer een pakket verwijderd en geprobeerd op 8 cellen.
En ja hoor alles werkt weer.
Hoe kan dit? :?: De motor en de regelaar zijn geschikt voor 16cellen, dit moet dus werken.

Typhoon 29-18-14
29mm anker.
18 mm dik
14 wikkelingen per "noot" (germanisme).
Je hebt 12 spoelen die elk per stuk 14 wikkelingen hebben.

Mischien moet je eens kijken of de regelaar niet voor een vast aantal cellen staat ingesteld. Kies een mode zonder spannings afslag.

Ok, ik snap het type nummer een beetje ,Bedankt!
Wat de spanning betreft kan ik in de gebruiksaanwijzing alleen modus 5 vinden waar je het aantal Lipo cellen in moet geven... maar over het aantal cellen NimH/NiCd wordt niet gesproken

Hoor je geen enkel toontje uit de motor komen na aansluiten van de 16cellen? Je moet een heel riedeltje horen............
Dan lijkt het wel of er geen spanning op de regelaar staat, iets fout gegaan met het in serie zetten van de 2 paketten? (- moet aan +), anders is de spanning 0V.
Onderbreking in pakket 2?

Nee hoor alles is goed aangesloten.
Heb inmiddels mailtje gestuurd naaar RBC, en supersnel antwoord terug gekregen.
Bij 16 cellen moet de BEC print losgekoppeld worden van de regelaar.
Vanavond even proberen.

Yes het werkt!
printje met klein kniptangetje losgemaakt van de hoofdprint.
eerst op 8 cellen geprobeerd, daarna op 16 cellen.
Loopt goed alleen bij snel gasgeven heeft de regelaar de neiging om af te schakelen, misschien moet ik een andere modus proberen.
Wordt vervolgt.

Arjan van Werde zei:
Loopt goed alleen bij snel gasgeven heeft de regelaar de neiging om af te schakelen, misschien moet ik een andere modus proberen.

Dit afschakelen kan het gevolg zijn van de blokkeer beveiliging.
zie dit topic

Back