Tt Etnz...

Hi,

Een paar maanden geleden zijn we verhuist en zijn we aan een kleinere plas komen te wonen. Altijd wind..... Sinds een paar weken ben ik me aan het orienteren op een leuk zeilbootje. De Racing Micro Magic trok me al een tijdje en de laatste weken was ik overtuigd dat dit de boot moest worden. Vanmorgen even naar de RC Shop gereden en om 'm op te halen. Uiteindelijk toch de verleiding niet kunnen weerstaan en een Thunder Tiger ETNZ gekocht. Ik had er al het een en ander over gelezen maar toen de doos open ging was ik verkocht.... wat een beauty....

Voor degene die onbekend met deze boot zijn een kleine preview....

entz_emirates_g.jpg

De aankomende dagen zal ik deze boot gaan opbouwen en proberen een net bouwverslag bij te houden. Niet alleen om de boot te tonen maar vooral ook om handige tips en opmerkingen uit te lokken.....

Keep you posted !

Groet, vincent

Vincent, als je gaat zeilen: het is een 'licht-weer-boot'!
Bij meer dan windkracht twee heb je een probleem.
Tip: laat die vleugels op de kiel er af. Niet alleen lastig bij het op de standaard zetten, maar ze hebben ook een negatief effect op de zeil-eigenschappen.
Ze ziet er inderdaad prachtig uit, maar als het om zeilen gaat: de Saphir en de Seawind zeilen haar helemaal zoek!

(ervaring met een ETNZ van mijn vaste zeilmaatje en mijn Seawind)

Roel,

Dank voor je input.... Dat het een licht weer boot is was me enigzins bekend... Ik zou eens moeten nagaan of het hier vaak harder tekeer gaat. Je opmerking over de kielvleugels neem ik ter harte! Meer tips zijn absoluut welkom.

En ja, of er betere boten bestaan..... kan ik alleen maar van meer ervaren zeilers aan nemen; zolang ik er genoeg lol aan beleef is ze me 'goed' genoeg. De tijd zal het leren of het een pronkstuk voor op het water of op de kast wordt.....

Kleine update; er wordt een stickerset geleverd om de kiel te verfraaien.... Na even klooien heb ik besloten deze stickers achterwege te laten. Ik ben een beetje een neuzelaar maar deze stickers gaan nooit netjes op elkaar aansluiten; dat me dat gaat iriteren weet ik nu al. Of ik de kiel alsnog van dezelfde tekening voorzie door deze te spuiten weet ik nog niet. Ik heb de tijd; de boot hoeft morgen nog niet af dus ik ga me maar even beraden....

groet, vincent

Laatst bewerkt:
Vincent: twee edities geleden heeft er een recensie van de ETNZ in de Modelbouw Aktueel gestaan, geschreven door Jaap Bink.
Jaap is hier ook wel eens actief; misschien kan je hem benaderen om zijn verhaal te lezen.
Hij was mijn vaste zeilmaatje.. (tot ik ging verhuizen)

Roel,

Super Tip! Dank je wel!

Net gezien dat deze review in de online MA staat... is alleen zo klein dat het onleesbaar is....

Groet, vincent

Laatst bewerkt:
Hi,

De diverse fora schrijven dat de standaard plastic 'chain plates' onvoldoende de krachten aankunnen en snel kapot gaan. Er zijn verschillende doe-het-zelf alternatieven die me allemaal niet zo aanspreken..... Ik ben een rustig naar mijn auto's gaan kijken of ik daar wat inspiratie kon opdoen en denk een goed alternatief te hebben gevonden... Shock caps...

Voorbeeldje van een alternatieve chain plate en de originele:

a1773351-230-etnzchain2.jpg

Mijn idee....

header_1.jpg

Deze caps hebben wel een kleiner oppervlak dat verlijmd kan worden. Ik ga ervan uit dat het voldoende is.... iemand enig idee?

Groet, vincent

Laatst bewerkt:
Hi,

Korte vraag... Ben lekker aan het bouwen en kom nu een simpele uitdaging tegen... De mast bestaan uit 2 delen die met een verbindingsstuk aan elkaar worden gezet. Hiervoor worden bouten en moeren gebruikt. Echter, het voorboren is niet gedaan. Ik kan het zelf simpel boren maar speel met de gedachte de 2 delen met epoxy aan elkaar te zetten. De mast kan dan echter nooit meer uit elkaar. Op transtport na lijkt mij dat geen probleem maar mogelijk dat iemand dat anders ziet ? Oftewel, goed idee om epoxy te gebruiken ?

Groet, vincent

Als ik het goed heb, is de mast van deze boot 130 cm. Niet echt een lengte die normaal gezien veel probleem gaat geven om te transporteren.

Natuurlijk dat TT deze in 2 kapt, want dan kunnen ze hun doos kleiner maken. Persoonlijk, zou ik deze niet gaan boren en vijzen, die oplossing met epoxy lijkt mij beter!

Mijn mast van 180cm is ook uit 1 geheel. Ik zou niet weten waarom ik die in 2 zou willen nemen....

Hi,

Mast en boom zijn keurig gebouwd. Mastdelen zit goed aan elkaar maar 'kraken' wat als je spanning op de mast brengt ( 'm probeert te buigen )... Klaarblijkelijk ben ik iets te zuinig met de epoxy geweest. Iemand een andere verklaring ? Dank !

Groet, vincent

Die deling in de twee delen is de zwakste plek 'sterkteleer technisch' gezien. Het lijkt mij dus ook niet meer dan logisch dat het daar een beetje kraakt. Als je de spanning eraf haalt en het ge-epoxyde deel blijft spelingsloos lijkt het mij prima

Groeten,

Bart Jan

PS, waar blijven de foto's????

Hi,

Bart Jan, dank voor je reactie. Foto's zal ik morgen maken en dan zal ik gelijk de lijst met aanpassingen 'publiceren'....

Ik ben ondertussen erg tevreden met het resultaat van dit moment. Aankomende dagen rustig de laatste 'bouwzaken' afronden en me dan het hoofd breken over de electronica; ik ben niet helemaal gelukkig met de standaard opbouw hiervan. Op diverse fora zijn al alternatieven gebouwd maar ook daar heb ik nog niet 'het ei van Columbus' tussen ontdekt.

Kleine update: na een nachtje echt uitharden kraakt de verbinding stukken minder; ik moet echt mijn best doen het nog een beetje te horen. Overigens buigt de mast keurig over de gehele lengte. Niet dat het nodig is (vooral niet), maar het geeft mij aan dat de verbinding strak gelijmd is.

Tot morgen!

Groet, vincent

Laatst bewerkt:
Hi,

De foto's en de aangebrachte veranderingen....

Op de andere fora werd gesproken over de zwakke plastic 'chainplates'. Het was voor mij duidelijk dat ik hiervoor direct een aanpassing wilde doorvoeren. Hiervoor heb ik uiteindelijk rod connections gebruikt die ik bij helies in het verleden op de servo armpjes zette. Wel een heel gedoe om ze netjes in de romp te krijgen, zeker als je al wat binnen verlijmd hebt... Maar goed, toch gelukt en ik ben erg blij met het resultaat. Ik heb een rubber ringetje aan de bovenzijde gebruikt en de achterzijde is geborgd met een ring en een borgmoertje...

Ik ben nog op zoek naar een mooi 'spansysteempje' om de kabels goed op spanning te kunnen zetten aan deze connections. Iemand een idee?

De mastvoet bestaat uit 2 delen. Er wordt aangeraden het 'onderste' deel in de romp te verlijmen maar hierdoor wordt het onmogelijk de kiel later nog te demonteren... Tenzij je een gat boort in de bodem van dit onderste deel, hetgeen ik heb gedaan. Het bovenste deel past keurig in het onderste deel en dit bovenste deel heb ik verlijmd aan de mast zodat de mast nog kan worden gemonteerd alsook de kiel...

De mast bestaat uit 2 delen die met een verbindingsstuk tot 1 mast wordt gebouwd. Het vastzetten van ddit verbindingsstuk wordt met bout/moer gedaan. Zoals je hierboven kunt lezen heb ik dit verbindingsstuk met Epoxy verlijmd. De mast is ontzettend sterk geworden qua verbinding en het oog ook wat mooier...

Aan de binnenzijde heb ik het 'kielhuis' (heet dat zo?) verstevigd met epoxy. Ik had er graag een glasmatje bij gebruikt maar dat had ik niet in huis. Ondanks dat ik rustig aandoe met deze bouw kon ik hierbij niet het geduld opbrengen...

De boot wordt op meerdere plaatsen 'versiert' met meegeleverde stickers. Ik vindt dit er zelf wat knullig uitzien dus vooralsnog heb ik er voor gekozen de stickers achterwege te laten.

Zoals gemeld weet ik nog niet hoe ik de electronica ga inbouwen. Wel of geen zeilservo, wel of geen lange servo arm.... ik moet er nog eens over nadenken...

Voor zover de bouwaanpassingen... dan de foto's. Best lastig om een boot goed op de foto te zetten maar ik hoop dat het toch redelijk is gelukt. Het zijn nog niet de ultieme sfeerimpressies maar 2 'kiekjes' om te laten zien waarmee ik bezig ben.

Aankomende dagen wordt de mast verder opgebouwd en kan het zeil erop. Best benieuwd hoe het er dan uitziet.... foto's volgen

Dank, groet, vincent

ETNZ1.jpg

ETNZ2.jpg

Hey Vincent,

Ziet er erg netjes uit. Ga zo door zou ik zeggen.
Blijf je draadje volgen, mooie boot.

Groeten,

Bart Jan

Hi Vincent,
Ik moet zeggen dat de boot er verslavend mooi uitziet! Mijn volgende project kan zomaar iets met zeilen van doen hebben.
Succes met bouw.
Groet, Bob

Back