TT Mini Titan

Hallo,
ik kon het niet weerstaan om er een kleine heli bij te kopen. Ik had een e-sky honey bee king die het heel leuk deed, maar niet echt geschikt was om mee te stunten. Dus die had ik verkocht.
Ik wilde er iets voor terug die standaard uit de doos "kan stunten".
Na veel gelezen te hebben bracht me dat op de mini titan, ook al op dit forum veelvuldig besproken. Goedkoop, goed gebouwd en een prima heli.
Hier zal dan op zich geen baanbrekend nieuws in komen te staan maar toch wil ik mijn ervaringen jullie niet onthouden.

Enfin, eergisteren ontving ik dan het relatief kleine doosje thuis.
Het bleek de ARF versie te zijn, wat ik niet eens in de gaten had, nou ja, dat scheelt weer bouwtijd !
De volgende elektronika kon de verkoper er gelijk bij leveren :
gy-401 + futaba S3153
3x JR ES375

Verder in de "bouw"doos nog de standaard motor (ACE RC obl 29/35-10H) + regelaar (ACE RC blc40) die er overigens beide erg goed uit zien, en zelfs 2 tandwielen, prima thunder tiger !
Er zitten zelfs vergulde aansluitbussen op de motor + regelaar, nou moe !

De staart zat zo op het chassis, dus er kon met het uitknippen van het kapje begonnen worden. Dat was wel een lastig klusje, maar gelukkig had ik nog een lexaanschaar liggen (uit mijn elektro RC wagen tijdperk ...).
Verder de randen afgewerkt met een dremel. Daarna in duidelijke kleuren gespoten en het carbon-look "raampje "erop geschroefd.
De servo's erin geplaatst, passen gelijk 100% , mooi. Helaas zijn de gaatjes in de JR servo-armen te groot voor het M1.5 (!) schroefje waar het kogeltje voor de ball-link mee vast zit .... dat heb ik aangepast door het servo-armpje wat dunner te slijpen en er vervolgens een stukje andere servoarm met een kleiner gaatje op te plaatsen. Daar zit nu het dunne boutje ingeschroefd en met secondelijm gefixeerd.

De rotorbladen zier er prima uit, zijn alleen van hout. Die schijnen veel luchtweerstand te geven , waardoor de motorstroom onnodig toeneemt. Die wil ik dus vervangen door andere goede bladen. Iemand nog tips ? Bijvoorbeeld radix 325 van curtis youngblood ?

Verder ben ik nog niet gekomen, wordt vervolgd .....

IMG_5386.jpg

IMG_5387.jpg

IMG_5388.jpg

IMG_5389.jpg

IMG_5390.jpg

IMG_5391.jpg

IMG_5392.jpg

IMG_5394.jpg

IMG_5395.jpg

IMG_5397.jpg

IMG_5399.jpg

IMG_5400.jpg

IMG_5401.jpg

Lagge man nog iemand met een Mini Titan...

Mooi gespoten trouwens dat kappie!

Dat is zeker mooi, echter wil ik nu eens alles "bone-stock" houden en kijken of dat goed blijft gaan.

Het enige wat ik ga veranderen is de rotorbladen. Misschien vind ik volgende week een setje radix 325 op de beurs in dortmund voor weinig ..... :-)

Inmiddels zit alle elektronika erop en is de mechanische afstelling ook al gebeurd. De zender is geprogrammeerd.
Ik moet alleen even de regelaar instellen, die lijkt nu op soft brake te staan ?
Eerst gebruik ik hem in normal mode , maar uiteindelijk wil ik ook op deze heli governor gaan gebruiken.

Wat betreft de plaatsing van de antennebuis is dit wat ongunstig gekozen. Die zit erg dicht bij de regelaar als je die monteert volgens de manual. Ook zou dan de draad van de regelaar naar de ontvanger er dicht langs lopen.
Om storingen te voorkomen heb ik het anders gedaan. De reglaar zit rechtsvoor op het frame, zover mogelijk verwijderd van de ontvanger, net voor de ventilatieopening in de cockpitkap. De draden van de regelaar naar de motor moet ik nog bij elkaar bundelen naar de rechterkant.
De draad van de regelaar naar de ontvanger loopt aan de rechterkant langs het frame, ook ver verwijderd van de antenne, die kan dus ook niet meer gaan storen.

De gyro heb ik NIET op de aangegeven plek, aan de achterkant OP het frame bevestigd. Tijdens een crash kunnen de bladen de gyro kapot slaan . Daarom heb ik hem tussen het frame aan de onderkant geplaatst.

IMG_5409.jpg

IMG_5410.jpg

IMG_5411.jpg

Naast zijn grotere broertje 3DX500 :

IMG_5412.jpg

wordt vervolgd ....

Mooi man! Ziet er goed uit! Zeker die canopy!
Mooie setup-up ook, ga je zeker plezier van hebben.
Hoop alleen dat TT wel wat sterker plastic gebruikt in de kop.
Mijn 1e generatie MT kop boog nog beter als een plexiglas plaat van 3 meter.

Groeten,
Tjerk ;)

Quote: Dat is zeker mooi, echter wil ik nu eens alles "bone-stock" houden en kijken of dat goed blijft gaan.

Wees gerust, het zal je verbazen. Heel veel plezier er mee.

Ja, ik ga er ook een beetje vanuit dat het wel goed zit, TT heeft immers veel ervaring met het bouwen van goede heli's. Zo is de de raptor 50 een van de best verkochte (brandstof) heli's .
En ik ga ervan uit dat dit geen MT meer is van de 1ste generatie.

Dat spuiten van dat kapje is echt heel erg simpel hoor. Gewoon 2 spuitbussen bij de gamma halen (DAT ZEG IK!), het kapje lichtjes schuren, ontvetten en spuiten maar !

Ik heb gisteren nog even de regelaar ingesteld. Hij staat nu in 'normal' heli mode (dus geen governor) met soft-start. Ik moet zeggen dat deze softstart een zeeeeer mooie en geleidelijke motor aanloop heeft ! En dat van een , voor mij , onbekende fabrikant ACE RC !
Dat schept hoge verwachtingen voor de governor, die ik later zal gaan gebruiken.

Verder heb ik nog even de heli op de weegschaal gehad. 815gram vliegklaar (met flightpower evo 3s 2170mAh). Dat is best zwaar ! Nou ja, ik heb emile ermee zien vliegen dus het zal wel goed zitten .....

Ik hoop binnenkort de maiden te kunnen maken.
wordt vervolgd ....

De ACE regelaar doet het bij mij prima, ik heb wel de protection op z'n laagst gezet.
Hij slaat nogal snel over op een lager toerental (beveiliging) wat niet echt prettig is.
Die van mij is trouwens nog iets zwaarder met de Kongpowers en alu kop :)
Je merkt er niets van hoor, hij vliegt super licht en soepel, en snel als je wilt.

Eric

Kijk da's nou een goede tip, ik zat al te twijfelen of ik dat zou doen.
Op mijn logo heb ik hem ook op de laagste stand staan en vlieg ik puur op de timer.
Hoe dan ook, de heli moet aan de grond gezet kunnen worden. In een noodgeval liever een accu defect dan een ge-crashte heli.

Dat hij bij jouw snel in een lager toerrental springt hang natuurlijk ook samen met de belastbaarheid van de kongpowers. Misschien loopt de spanning sneller geleidelijk terug dan van bijvoorbeeld een flightpower ?
Heb je die al eens geprobeerd ?

Wat is trouwens het gemiddelde stroomverbruik ? Iets rond de 20A ?

Ja, ik heb ook een flightpower, ik heb er niet op gelet welke lipo ik destijds gebruikte.
Maar 1x inkakken was voor mij genoeg ;), ik vlieg zowiezo op tijd.
Ik heb eerlijk gezegt geen idee wat het gemiddelde stroomverbruik is.
Maar ik vlieg 80% leeg (flightpower EVO25 2175Mah) in 6:00 sportvliegen, wat flips (JAJA ;) ), stallturns en harde bochten.

Eric

80% van 2170mAh = ca. 1700mAh (ervan uitgaande dat je er 1700mAh in laadt), met 6 minuten vliegtijd is dat gemiddeld 17A .

Dus jij vliegt al flips ?!? Zo dat heb je snel geleerd !

Ik heb net de succesvolle maiden gemaakt !! Met mijn nieuwe zender, Graupner mx-24s !!

De titan is erg stabiel zeg !
Met gas op ca. 70% (in de zender) gaat het erg lekker. Geen bladspoor, niks, ook geen trim nodig, prima, net als destijds met mijn logo.
Expo heb ik op 35% maar dat lijkt wat aan de hoge kant, hij mag wat feller reageren op cyclic vind ik.
min/Max pitch = -10/+10 graden. Mag ook wat meer vind ik. 12zal wel moooi zijn. Wat hebben jullie voor pitchbereik ?

De gy401 staat iets te gevoelig met 85% dus die wordt iets teruggeregeld.

De accu word aardig warm net als de motor + regelaar, maar niet heet, dus het lijkt prima.
De houten bladen hebben ook de nodige "drag" maar daar komen andere op.

Binnen 1 week een heli af en vliegend, nog niet eerder zo snel gedaan (het was wel een ARF ...) :-)

Zo..weer thuis.

Goed man :),

Als je hem zelf bouwd staat hij ook snel in elkaar, fijn ding om aan te sleutelen.
Ik heb nu +- 13º pitch met de kasama kop en had +- 11º met de standaard kop.
Vlieg zonder expo op de losse functies (alleen algemene swash expo in de DX7 staat aan)
Ailleron,elevator en pitch op 60% in de swashmix en rudder op 120%...

Over die flips:
Ik vlieg nu een jaar de MiniTitan.
En vlieg in de sim behoorlijk wat 3d figuren en kan al redelijk wat mooie overgangen maken en toch netjes boven de flightline blijven etc.., maar in het echie is het toch even wat anders he ;)
Ik had er een paar gemaakt en moest even landen om m'n handen stil te krijgen, ik stond te tetsen.. :D

Eric

Waarom had je met de standaard head 'maar' 11 graden ?

Ik ga dadelijk even proberen de picth naar +/- 12 te krijgen. En governor proberen. Maar stap voor stap "easy does it " ...

Dus oefenen op een sim helpt echt. Tja, ik heb er domweg de tijd niet voor, en als ik tijd heb, bouw ik of vlieg ik ......

Nog iets anders : ik meen me te herinneren dat jij een speciaal ophangbeugeltje hebt op jouw dx7 ivm het zwaartepunt van de zender ?
Met mijn mx-24s zit ik met hetzelfde probleem en heb dus ook zo'n ding nodig. Waar had jij hem vandaan ? email ?

Dit is dus mijn zender :
IMG_5434.jpg

Waarom heb jij je gyro op de kop gemonteerd? ik heb precies dezelfde settup kwa staart, maar ik heb de gyro gewoon recht op onder in het frame achter de tandwielen geplaatst.

Ik heb hem ook zo zitten.
Kan je makkelijker bij de potmetertjes en schakelaars..
Alhoewel jouw methode ook gewoon prima is volgens mij.

@Bas
Ik kreeg er met de voorgeschreven setup en mijn zenderinstellingen/servo's op 100% travel niet meer uit dan +- 11º.
En vond het ook wel prima om mee te leren eigenlijk :)
De Kasama kop heeft mechanisch instelmogelijkheden om de pitch te vergroten, heb hem toen gelijk op zijn felst ingesteld zodat ik in mijn zender de boel wat kon temmen en dan langzaam op te bouwen.

Eric

Laatst bewerkt:
Waarom heb jij je gyro op de kop gemonteerd? ik heb precies dezelfde settup kwa staart, maar ik heb de gyro gewoon recht op onder in het frame achter de tandwielen geplaatst.

666yeti666 zei:
De gyro heb ik NIET op de aangegeven plek, aan de achterkant OP het frame bevestigd. Tijdens een crash kunnen de bladen de gyro kapot slaan . Daarom heb ik hem tussen het frame aan de onderkant geplaatst.

..............................

Oh, ik las het verkeerd, de reden dat hij op de kop zit is al zoals eric het schrijft , anders kun je niet meer bij de potmetertjes om iets af te stellen .....
Voor de werking maakt het geen klap uit, hoewel ik de 'reverse' wel tegenovergesteld zal hebben staan bij die van jou :-)

Back