TT Mini Titan

ja vind ik ook, en hij doet het ook erg goed ;-)
..... in het begin wel heel erg wennen maar nu toch wel erg fijn, ook vooral dankzij de pitch en throttle grafieken, dat maakt het heel erg inzichtelijk.

Nou ik heb net +/-12 pitch en governor gevlogen, OEI ! Wat een giftig beestje ! Schiet met vol pitch als een raket naar boven !

Governor heb ik op 70% 80% 90% geprobeerd , schat ik in. Het is altijd lastig te zeggen of een instelling op je zender ook exact de instelling is die de regelaar overneemt.
80% is momenteel het beste.

Bij vol pitch kakt het toerental toch wel in . Dit is wel met de houten bladen, misschien dat de radix 325 hier iets beter zou gaan. Of 12 graden pitch is net iets teveel van het goede ..

De motor + regelaar + accu worden flink warm, niet heet, alhoewel de motor op het randje zit van aanraken .... dat is dus ca. 50 a 60 graden . Neodumium magneten zouden rond de 90 graden wel aan moeten kunnen (afhankelijk van type Neodym).

Ik had het liever wat koeler gezien .... mmm ..... de tijd zal het leren

wordt vervolgd ...

Haha :D,
Het is inderdaad een raketje bij vol pitch @ +-2800 toeren.
De motor wordt voornamelijk zo warm van die houten TT bladen, ze vliegen best goed maar hebben enorm veel weerstand.
Met carbon bladen wordt de motor handwarm, zeker niet heet.

Eric

Zeker een mooie zender, lijkt wel een beetje op m'n ff9 :)

Misschien een stomme vraag maar wat houd dat governer precies in?

@richard,
ja ik weet het, het is van jou gejat, maar nadat ik je met je 600 zag vliegen was wel duidelijk dat de heli op die manier zeer goed te zien is en de orientering gewoon beter is !
Ik kom graag weer een keer naar haps.

@eric,
ja, ik ben benieuwd hoe andere bladen het gaan doen. Hopelijk kan ik woensdag een setje scoren in dortmund :-)
Ik heb vanavond met frank (fbk) in het goffertpark nog 2 packjes leeggevlogen. Het is een prima ding hoor, ongelooflijk veel power.
Hij vloog naast mijn vorige model (honey bee kingV2) en dan zie je een flink verschil. De king is kleiner maar verder ook een prima ding hoor, die heeft ook erg veel power.
Maar ik vermoed dat de hele opbouw van de mini titan meer geschikt is om mee te stunten, en dat is wat ik wil gaan proberen met deze heli, daarom wil ik hem ook bone-stock houden om zo eventuele crashkosten te beperken ....

@ G-star:
governor is een electronische motorregeling , die IN sommige (helicopter) snelheids regelaars is ingebouwd , die probeert om het toerental van de motor zo constant mogelijk te houden.

Hij kan namelijk aan de hand van de opgewekte spanning die van de motor terugkomt, van de spoelen, bepalen wat het toerental is en of het bijgeregeld moet worden.

Dat is in grote lijnen wat een governor is.

Oke, dus dat is iets wat er apart bij op moet.

bedankt voor de info :D

Oke, dus dat is iets wat er apart bij op moet.

Nee, dat zit meestal in de ESC (elektronic speed controller oftwel regelaar) ingebouwd.

@Yeti

Ik vind het alleen maar een compliment hoor en die kleurencombo is inderdaad super goed te zien. Heb je je fins ook al gespoten of niet? dat helpt ook heel erg!

Cheers,

Richard

@richard,
jazeker de fin moet ook nog gedaan worden, moet alleen nog even als basis een witte verf halen , anders wordt dat fluo praktisch transparant tegen een zwarte achtergrond.
Ik zag trouwens dat het vinnetje wel erg flexibel is, het buigt zo om naar de zijkant. Ik ga er 2 dunne koolstofstaafjes op lijmen, want een hele nieuwe maken heb ik geen zin in.

@and,
meten = weten :-)

Dat kun je doen door
1) met een datalogger + toerental sensor (die je op de draden van de regelaar naar de motor aansluit) zie eagletree micropower: Eagle Tree –R/C UAV RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder

2) een toerentalmeter, bijvoorbeeld zoals deze : Toerentalmeter Rc 200 - Conrad Electronic - toerentalmeters, toerental meters, toerental meter, meetapparatuur

Ik heb ze beide maar persoonlijk houd ik liever van methode 1 , hoewel ik methode 2 ook regelmatig gebruik voor mijn vliegtuigen.
succes.

Het finnetje is zwak, en brak eigenlijk na een paar weken, was een van mijn eerste upgrades.
Ik denk als je zoals jij zegt gelijk een paar carbon staafjes ertegenaan epoxied dat hij sterk zat is.

@AnD
Je kan ook een berekening maken wat de Max. headspeed ongeveer zal zijn bij bepaalde setups.
How to calculate headspeed
In werkelijkheid zal hij altijd wel anders zijn, maar wel redelijk in de buurt.

Eric

Laatst bewerkt:
Dan ben je waarschijnlijk nog niet met je staart tegen de grond gekomen, Toen ik net begon heb ik 1 keer met de staart de grond geraakt (niet eens zo hard) en was hij gescheurd.
Als vervolgens je staartbladen de grond raken heb je veel meer schade, had ik dus... :).

Eric

Nee ik heb nog niet met de staart de grond geraakt, heb zowiezo nog geen brokken gehad, allen is de bevestigging van het landigsgestel op de een of andere manier afgebroken, maar die heb ik met epoxy terug gelijmd, en sinds dien geen probs. meer mee

Zo, ik ben gisteren naar Intermodellbau Dortmund geweest en heb daar radix 325 en 2 maal flightpower evo25 3s 2170 gescoord.
De prijzen zijn er niet lager, maar ik was er toch ;-)
Ik ben benieuwd of met de radix de stroom omlaag gaat. Zal ik eens meten met de micrologger en vergelijken met de houten bladen.
wordt vervolgd ...

YES, het is gelukt : gisteren de eerste loopings gemaakt , jeeehaaaaaa !! Gewoon nog met de houten bladen erop.
En alles heel gehouden ,ook wel gemakkelijk ;-)

hoi laurens, nou ze waren aardig rond moet ik zeggen , viel me alleszins mee. Deze figuur moet ik oefenen en onthouden voor de volgende dutch3d ! Levert waarschijnlijk meer punten op dan die ik nu ga doen.

Na 2 accupacks vond ik de motor toch wel heet worden, ik kon hem nog net vasthouden, maar kan me voorstellen dat op een warme zomerdag hij echt te heet wordt. Dan moet je echt pauzes inlassen.
Op deze motor zit helaas geen ingebouwde fan, zoals op een plettenberg of kontronik helimotor wel het geval is.
Ik heb eens rondgekeken en een mooie vervanger gevonden MET ingebouwde koelfan :

Scorpion HK 2221-7 V2
kv = 3600 rpm/V
80gram
diam: 28mm
body lengte: 34mm
as-diameter :3.17mm

Innov8tiveDesigns.com

Originele motor :
OBL 29/35-10H
kv= 3500rpm/V
55gram
diam: 28.5mm
body lengte : 28mm
as-diameter : 3.17mm

De scorpion is gewoon 6mm langer, ook door de fan, dat is een deel van het huis.

Eigenlijk zou je zelf iets moeten kunnen bedenken om een soort fan te monteren op de achterkant van de motor. Iets van een dun rond aluminium plaatje en daar dan een soort 'taartdelen' uitzagen en onder een kleine hoek zetten.
Er zitten 3 boorgaten op de achterkant van de motor, daar zou het dan aan te bevestigd kunnen worden ..... mmmm .......

Die scorpion motor houd ik in elk geval even in het achterhoofd, mocht deze het begeven ...

Top!!
Gefeliciteerd met de eerste loopings, je gaat me inhalen :D.
Als je de houten blaadjes vervangt dan ben je denk ik ver van het hitteprobeem af Bas.
Die Balsa dingen hebben enorm veel luchtweerstand.
Scheelde bij mij echt een minuut vliegtijd op carbonbladen, hij reageert wel veel feller en scherper met carbon ;)

Die Scorpion is i.d.d. een heel mooi motortje.
Mijn ACE motor lijkt iets minder te worden na een klein jaar (kan ook aan mij liggen hoor. of aan de lipo's :???:) dus ga ik binnenkort ook kijken voor een goeie vervanger.

Eric

Jouw inhalen, oei .... ik betwijfel het .... jij flipt en rollt ook al :-(

1 minuut langer, laten we zeggen ipv 6 minuten, 7 minuten.
Met 6 minuten op een 2100mAh pack vebruik je ca. 1900mAh. Dus gemiddelde stroom ca. 19A

Als je nu met 7 minuten ook die 1900mAh verbruikt dan is de gemiddelde stroom dus iets meer dan 16A. Scheelt toch zo'n 15% .
Ook zakt de accuspanning dan iets minder in.

Ik verdenk eerder je accu's . Hoeveel cycles heb je er inmiddels op zitten ?

Hoe heet wordt jouw motor ?

Dat scorpion motortje is inderdaad echt mooi, slimme zet van die gasten , op deze manier is de motor veel hoger belastbaar en waarschijnlijk beter geschikt voor vet 3D.

Ik vlieg 6 minuten met carbonbladen Bas, met de houten kwam ik niet veel verder dan een minuut of vijf bij dezelfde headspeed en het motortje werd inderdaad behoorlijk heet.
Ik heb geen temperatuurmeter, maar ik kan mijn motortje makkelijk(en lang) vasthouden na een vlucht.
Ik heb gisteren 4 vluchten direct aanelkaar gevlogen en dan is hij gewoon warm, niet heet.
In het begin hield ik mijn vluchten bij, maar daar ben ik vrij snel mee gestopt :)...
Ik schat er zo'n 45-50 vluchten per lipo mee gemaakt te hebben.

Eric

Back