TT RAPTOR E550 FBL, top of flop? :)

Raptor E550 FBL-Thunder Tiger

Tussen al het Align geweld even iets anders, wie heeft/vliegt er met een raptor E550 fbl rond? Heb er 1 2de hands kunnen overnemen om het fbl tijdperk in de toekomst in te stappen, nu vlieg ik met een oude rappie 30 omgebouwd op elektro.

Wat zijn de zwakkere punten van de fbl550, heeft iemand hem en wat zijn de aangebrachte veranderingen?

Het enigste wat de mijne niet origineel heeft is een Savox ipv ace servo vr de staart en een 3gx compact FBL gyro.

Hoe zit het met de ace sero's van de swash, de ace DS1510MG servo's, deze zouden een probl. kunnen zijn kwestie van betrouwbaarheid.. Iemand ervaring mee (goed/slecht)

Zit een Castle Creations regelaar in, bec is ingebouwd, TT zegt dat die tot 9A continu kan leveren.. Lijkt me sterk, maar ok, gaat er vooral over, doet hij zen werk goed of niet, iemand ervaring met deze?

140 graden e ccpm swash, is dit goed/beter dan 120

Nog andere zaken die aandacht vragen?

Waarom blijven ze toch de staart-servo helemaal vooraan zetten vroeg ik me wel af.. Heb wel de indruk dat onze japanse vriendjes soms hardnekkig blijven vasthouden aan iets van bvb 15 jaar geleden

Mvg, een raptor-"fan" (van de 30 toch al ;)

Tof! Zijn het beide de flybar versies? De E550 is vrij eenvoudig om te bouwen tot een 620 dacht ik? Enige punten die missch extra aandacht nodig hebben?

Welke servo's gebruikt u in deze heli's?

Zijn een hoop vragen he :)

Mijn oude 30 electro conversie vliegt ook top :) heb nu net een iets sterkere servo op de pitch gezet en men bec ga ik ook appart maken (zo goed als klaar)

en zijn er hier nog andere raptor liehfhebbers?!

Mvg

Beide hebben een fly bar. Ik heb nog wel een setje liggen om er 1 om te bouwen naar FBL, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Beide heli's zijn een genot om mee te vliegen en ik ben nu druk bezig met een hexacopter, dat zijn voornamelijk de redenen waarom ik nog niet naar FBL ben overgestapt.

Op de E620 heb ik Align servo's, op de E550 weet ik dat even zo gauw niet. Ben ook niet thuis, anders had ik dat even voor je opgezocht.

Ombouwen van de E550 naar E620 is erg eenvoudig. Conversie kitje kopen en wat simpel sleutelwerk. Stelt dus allemaal niet zo veel voor.

De Raptors, zijn sterke machines, veel aandacht hebben ze niet nodig. Het enige wat ik wel eens controleer is de riem die de staartrotor aandrijft. En verder smeer ik de lagertjes.

Je kan evt nog ff hier kijken: Thunder Tiger Electric Helis - HeliFreak

Dit is toevallig 1 onderdeel, helifreak heeft aparte onderdelen per merk, soms per type, maar ook per maat.
je kan dus in ong. 5 of 6 onderdelen jouw heli tegenkomen ;-)
Dit is wel de meest voor de hand liggende..

amerika is nu eenmaal wat groter dan nederland, je komt daar vaak nog wel eens wat tegen, terwijl in nederland het toestel nog niet eens rondvliegt.

qua setup, gewoon zoeken op wat men normaal in iets vergelijkbaars stopt.
mooi uitgangspunt is de setup die de fabrikant aanbeveelt.
mijn trex 600 (nitro) vliegt met de ds610 op de swash. staart ds 620
net nieuwe versies hebben al weer zwaardere servo's.. niet dat het perse nodig is, gewicht is vergelijkbaar, benodigde kracht ook.
misschien dat de servo's langer meegaan. maar voor een 550 maatje moet je gewoon de 600 servo's aanhouden.

En dan kun je alles doen..
high voltage, 6 volt
futaba heeft erg goede servo's in de HV segmenten. wel prijzig.
align servo's zijn goed. alleen hebben die heeeeel af en toe wel eens een foute batch.
Savox hoor je niets geks van.. In het kader een probleem zou je op internet 100 keer, iets goed 1 keer (of niet). alleen ff kijken wat er normaal gebruikt wordt
MKS is heel erg goed. is de prijs ook naar.. heb wel eens begrepen dat een hobbyking servo (weet niet wat) er een rechtstreekse kopie van is, maar of die ook exact zo goed is..
JR.. niet zo heel erg bekend, toch goed spul

kwestie kijken wat je wilt, wat je budget is.
HV spul is vrij prijzig. maar het scheelt een bec, amperes worden minder. alleen opletten of de rest van de electronica er tegen kan.
6 volt heb je ook zat te kiezen, van stevig aan de prijs tot "te goedkoop om goed te kunnen zijn"

Ik heb er ook 1 . wel gekocht als flybar versie maar daar was ik niet erg gelukkig mee . De hele rotorkop is plastic en ik kreeg hem niet goed . Dus de metalen FBL kop gestoken ( top kwaliteit ) en een 3GX van Align . Nu best tevreden over . De esc is de stock van de flybar versie (geen Talon dus ) 80A van TT zelf .
Servo's zijn ook stock en nog geen problemen mee . Ik vlieg daarmee op 6s 5000 Mah en heb met de stock motor zo'n 7 minuten vliegtijd (sportvliegen ) :cool:
In vergelijking met mijn andere heli's is dit een "take it easy " heli , heel stabiel, hoovert mooi . Als je der wat vaart probeert in te steken dan voel je wel dat hij daar zich niet zo goed bij voelt . Maar dan bedoel ik ook echte speedruns .
Ik vindt de 550 klasse een heel aangename grootte om mee te vliegen , oefenen . :yes:
Qua onderdelen , tja de winkels die deze hebben liggen niet dik bezaaid ,ook in Belgie niet . Maar ja daar hebben we internet voor nietwaar .

kleine kanttekening: bij een fbl heli is de afstelling van de stabilisatie van extreem grote invloed op het vlieggedrag..
Als de heli bij speedruns raar gaat doen (waarschijnlijk wil hij de neus een beetje omhoog steken) staat je elevator gain te laag.

2 aparte fbl heli's, identieke setup, afgesteld door 1 vlieger, dan kun je echt correct vergelijken..
is dit niet het geval, heb je kans dat de stabilisatie iets van het vlieggedrag verziekt, terwijl dit bij de andere niet het geval is

Ok klinkt vrij goed, op men 30 staat ook de plastick kop en ben er eigenl wet tevreden over, de FBL heeft standaard idd al een volldedig alu kop.

Nu is die omgebouwde 30 ook een tam beestje maar voor mij is het goed genoeg, de fbl versie zal daar meer aan toe voegen dan dat mijn persoonl grenzen zijn, maar wat (vlottere) acro moet wel kunnen vind ik.

Ja die tallon controller vertrouw ik wel, enkel de servo's van ace.. Zouden niet betrouwbaar zijn, maar goed kan nog is zien wat de americanen er van vinden,merci voor de link student.

De 3gx compact hoeft er dus niet direct uit, dat is al positief.

Mvg

Je kan evt nog ff hier kijken: Thunder Tiger Electric Helis - HeliFreak
MKS is heel erg goed. is de prijs ook naar.. heb wel eens begrepen dat een hobbyking servo (weet niet wat) er een rechtstreekse kopie van is, maar of die ook exact zo goed is..
s306tgyhv-24764.jpg

TGY-306G-HV High Voltage Ultra Fast/High Torque MG Digital Alloy Cased Servo 3.7kg / .05sec / 21g

Hoezo zouden die ACE servo's niet goed zijn? Vaak komen dit soort (online) commentaren van 3D vliegers die zo wie zo de heli bovengemiddeld (abnormaal?) belasten. Wij (ik) komen gewoon prima uit met deze servo's voor gemiddeld gebruik.
HV servo's zijn mooi. Maar waarom? Wat is je doel ermee? Het energieverbuik met supersterke servo's stijgt enorm mee.

En verder heeft RCHeliparts vrijwel alles van alle typen Raptors gewoon op voorraad voor de Benelux.

Gewoon lekker vliegen met je E550!

Groeten, Marco.

Ja, en dat is gewoon ronduit een probleem aan het worden....

Probeer je eens een setje S9202 te vinden, en ze blijken meer dan twee keer zo duur als een setje S3152 (digitaal equivalent).
Maar het stroomverbruik is wel meer dan vier keer zo hoog bij dezelfde vliegstijl, en dat veroorzaakt weer heel andere problemen bij de stroomverzorging. Waar je vroeger met 1500 mAh NiMH meer dan voldoende had, moet je nu 2600 mAh 2S LiPo met voldoende zware UBEC gaan toepassen, en aanverwantte onzin!

Maar waar vind je nog goede, betrouwbare analoge servo's?

Want eerlijk gezegd, ik moet niks hebben van die digitale kut-dingen, voor de gemiddelde hobby-vlieger is dat net zoiets als "de dagelijkse boodschappen om de hoek" gaan doen met een bulldozer of zo, niks meer of minder!

Groet, Bert

wel handig met parkeren :mrgreen:

Maar ja, wie weet tegenwoodig nog hoe zwaar een BEC moet zijn?
hoe zwaar de servo's werkelijk moeten zijn?
voor de pod boom heli's spiegelt men zijn setup aan de nieuwst uitkomende modellen, en pakt daar de specs van.. Maar wat heb je nu werkelijk nodig?

En pakken de fabrikanten die zware servo's vanwege die hoge piekbelastingen die men verwacht (zwaardere tandwielen)?
marketing? of omdat het echt nodig is?
Qua bec weet ik het ondertussen wel.. Maar wat kun je minimaal aan servo nu kwijt, en blijft dan ook heel op dat plekje? en gaat dan ook nog een tijd mee..
Pod boom heli dan, de vario ff beetje uitgesloten. Dat zit anders ;-)

Vlieg zelf ook met digitale ace servo's op mijn X50 ( opvolger raptor 50) en die servo's voldoen prima voor sport vliegen. Al vind ik het stroomverbruik aan de hoge kant.

wat is een hoog verbruik in jouw ogen?
Ik weet dat de ds 610's 2 ampere per stuk kunnen pakken, op pieken..

die 610 slikken echt veel,
bij mijn Rex kan het zijn,
dat naar 4 vluchten van de 2650 lipo niks meer over is
(naja, ik ga hem verwisselen)

bij mijn Gaui met HV vlieg ik 3 setjes,
zonder dat ik voel, dat de lipo iets minder word
(ik vlieg ook nog niet zo full-speed met de Gaui)

dus mijn gevoel,
als ik de servos heel erg gebruik (hard vliegen) gaan ze heel snel leeg,
als ik rondjes vlieg, gebeurt niet veel,
met mijn 600er nitro rondjes vliegen gaat die 45 minuten mee bv.

euhm, uwe: jij gloeit zeker vanaf de ontvangeraccu?

toen ik dat nog deed, was ik ook met een vlucht of 3 a 4 door mijn 2200 mah 2s lipo heen.
toen heb ik het gloeien los gezet, dus met een losse gloeidriver, en toen deed ik opeens 8 vluchten op een accu..

met mijn 600er nitro rondjes vliegen gaat die 45 minuten mee bv.

Heu.... ik heb voor 3 a 3,5 UUR aan stroom in de lesheli's....

Niet omdat ik verwacht zo lang te vliegen, maar gewoon om 100% uit te sluiten dat ik zonder stroom kom te staan: zelfs een volledig verrotte NiMH levert nog minimaal 50% capaciteit, zelfs onder belasting. En die anderhalf uur, DIE wil ik per se hebben....

Maar met de huidige digitale servo's is dat gewoon onbegonnen werk:
De vier S3152 in mijn mini-rangertje, trekken de boel al leeg met 1 uur gewoon rustig vliegen....

Beide heli's hebben dezelfde ontvangeraccu capaciteit ongeveer (15 Wh)

Groet, Bert

euhm, uwe: jij gloeit zeker vanaf de ontvangeraccu?

toen ik dat nog deed, was ik ook met een vlucht of 3 a 4 door mijn 2200 mah 2s lipo heen.
toen heb ik het gloeien los gezet, dus met een losse gloeidriver, en toen deed ik opeens 8 vluchten op een accu..

Dat zou betekenen dat je De helft van je capaciteit door die gloieplug heen jaagt....

Lijkt me nogal wat, want die gloei-automaat geeft meen ik maar max 10 seconden gloeistroom per keer of zo....
Zelfs als het een lineaire glowdriver is, zou je dan nog bijna 20 minuten gloeitijd per drie vluchtjes hebben, voordat je dat voor elkaar hebt:confused:

Groet, Bert

ik vertel alleen wat ik toen zag ;-)

de lader vertelde me dat ik niet gek was iig.
4 vluchten max als ik uit de ontvangeraccu gloeide.
8 zonder gloeier..

En bij mij was altijd alleen de eerste start van de dag ff een paar tellen rammelen..
daarna was het tik en lopen.
Of die gloeiautomaat moet tussendoor ook nog spanning op de plug zetten.. zou niet mogen.
Maar dit was mijn constatering iig ;-)

Oh, OK... nu geloof ik je wel, daar niet van, maar ik vind het wel een groot verschil....

Nu heb ik er nooit van gehouden om te gloeien vanaf de ontvangeraccu, en mogelijk dat daar ook mijn aanvankelijke weerstand tegen "vonken vanaf die accu" vandaan kwam....

Feit is, dat gloeien stroom VREET, en de vonken in dat opzicht stukken energie-vriendelijker zijn...

Groet, Bert

Back