Tucano van Don Smith

Heeft er iemand als eens een embraer EMD 312 Tucano scale 1/5 gebouwd.

Ik ben van plan deze bouwen .

grt Johnnyb

Ik denk wel dat er iemand is die al eens zo'n Tucano gebouwd heeft . . .

;)

jan.

Ik denk wel dat er iemand is die al eens zo'n Tucano gebouwd heeft . . .

;)

jan.

Jan

weet je ook toevallig ook een site met een bouwverslag .

ik weet wel één op rcscalebuilder.com maar dit is niet echt een verslag .

alle spanten zijn bijna uitgezaagd , toch handiger als er iemand zo een toestel al gebouwd heeft.

grt johnny

Jazeker, in Malta

Hoi Johnny,

Franz, een clubgenoot (Malta) is bezig met een Don Smith Tucano. Hij bouwt hem voor iemand anders. Stuur een pb'tje met je email, en ik zal Franz vragen om details/foto's. Ik heb de kist al gezien, toen hij bezig was met de 'retracts'. Franz heeft al vele schaalmodellen gebouwd; van Don Smith voorheen de Invader. Schijnt dat je wel wat ervaring moet hebben met bouwen, er zijn veel aanpassingen nodig.

Groetjes, Edwin

Weet er iemand hoe je de romp bouwt van Don Smith.

De romp spanten bestaan uit twee delen .een linkse helft en een rechtse helft

Op plan staat een halve romp de linkse getekend .

Bouw je de volledige linkse romp helft kant .
Een kopie laten maken in spiegelbeeld voor de rechtse romp helft kant te maken .
En dan de twee helften tegen elkaar lijmen .

Of bouw je de volledige linkse romp helft , haal dit van de bouwplank en begin je de rechtse kant tegen de linkse kant te bouwen .

Voor de vleugel

Heeft Tom Verstappen van http://www.t-birds.be/ ,de vleugel rippen ,stabilo rippen en staartrippen en de twee V stellingen een scan gemaakt van elk rip en met autocad over getekend voetjes bij onder de rippen getekend de maten van de liggers van inch in mm gezet en daarna alles gefreesd .

en omdat ik de vleugel deelbaar wil maken de rippen voorzien van een gat om een buis in te lijmen .

de rippen zijn perfect gefreesd ,de passing van de rippen in de V stelling is heel nauwkeurig .
Tom heeft hier knap werk verricht in korte tijd.

grt Johnny

Laatst bewerkt:
Tucano vragen vervolg

Hoi, Johnny,

je hebt een pb'tje. Als je probleem hebt met Engels, kan ik voor je vertalen. Heb Franz gevraagd om mij de info en foto's te sturen, en dan plaats ik ze op dit draadje.

Groetjes, Edwin

Johnny,

Mitchel Verleun uit Den Haag heeft enkele Tucano's schaal 1/5 gebouwd en gevlogen. Opgebouwd uit GFK rompen en styro vleugels ingedekt met balsa.

Dit zijn verschrikkelijk mooi vliegende schaalkisten. Helaas is hij gestopt met vliegen vanwege een nekhernia. Ik zou kunnen informeren of hij info af wil staan.

Groet Martin.

Hier enkel foto's van de veugel rippen gefreesd door http://www.t-birds.be/

de triplex plaat
3167477792ecaa5c8.jpg

de vleugel rippen in triplex
31674777931ac0dc6.jpg

vleugel rippen in balsa
3167477791841b856.jpg

passing van de vleugel rippen met verbindings buis

316747779352f0361.jpg

316747779352de24c.jpg

de romp spanten nog uit zagen

3167477792af41967.jpg

romp spanten uitgezaagd
ouwforum.nl/forums/imagehosting/3167477792ec98c26.jpg[/img]

de voorlopige passing van de romp spanten
316747779339ade94.jpg

grt johnny

Laatst bewerkt door een moderator:
Johnny,

Mitchel Verleun uit Den Haag heeft enkele Tucano's schaal 1/5 gebouwd en gevlogen. Opgebouwd uit GFK rompen en styro vleugels ingedekt met balsa.

Dit zijn verschrikkelijk mooi vliegende schaalkisten. Helaas is hij gestopt met vliegen vanwege een nekhernia. Ik zou kunnen informeren of hij info af wil staan.

Groet Martin.

Hoi Martin

Alle info is welkom , maakt het voor mij gemakkelijker.
weet je soms van welk merk deze toestellen zijn ?

grt Johnny

Hoi Johnny,

Toestellen zijn eigenbouw. Deze zijn ontwikkeld uit 3 zijde aanzichten, i.c.m. de afmetingen van de "echte". deze zijn verschaald naar 1/5.:p

Martin

Tucano van Franz: 'de romp'

Goedenmiddag Johnny,

hier zijn wat foto's met uitleg van Franz. Dit een vergrootte uitvoering van de Tucano.
1. Bouw eerst een romp half. Beplank de half, maar niet het middelste gedeelte by de 'crutch'
2. Draai de romphalf om en bouw de andere erop.
3. Breng tijdelijk verstevigingen aan in het gedeelte waar de vleugel komt, omdat er geen ondersteuning voor de spanten is.

Groetjes Edwin

Hoi Edwin bedankt voor de foto's
ziet er goed uit.weet je ook hoe groot hij deze gaat vergroten .
en gaat hij de vleugels ook deelbaar maken ,gaat anders lastig worden voor transport .
ik heb mijn deelbaar gemaakt , linkse is bijna af en ik ben nu aan de rechtse bezig .

groetjes aan Franz en hou mijn op de hoogte alvast bedankt

grt johnnyb

Edwin!

Schitterende wielen heb je daar liggen! :p

Hoe wie wat waar kom je daar nou aan?

(En wat heb je ervoor betaald? :oops: )

jan.

Franz's Tucano vervolg

Hoi Jan,

de Tucano is niet mij. Franz,een clubgenoot bouwt hem voor iemand anders. Zijn zeker mooie retracts en wielen, gemaakt bij Behotec.

Welcome to Altecare Radio Control

Hoi Johnny,

Spanwijdte: 112" (2.84m) vergroot van de Don Smith Plan
Motor: Wren MW54 Turbo Prop
Gewicht: 40 lbs (18kg) (als schatting)
Motor kap en Cockpit kap van Composite Aircraft

De vleugel is een deel met versterkingen. Alles wordt bekleedt met .6 oz glasmat. Ook wordt de verlichting (Nav, Stobe en landings) aangebracht. Op dit moment is het model al veel verder dan op de foto's. De romp is al in de glasmat. Als Franz mij meer foto's stuurt, zal ik op dit draadje plaatsen.

Goedenavond, Edwin

Hoi,

Ik heb een 3view tekening van de tucano 312 nu is de vraag of de linkse zijkant waar de paneel lijnen op staan hetzelfde is aan de rechterzijde .

weet iemand daar een antwoord op ?

grt Johnnyb

Back