tuimelschijf

• Topicstarter Topicstarter Bas.Veenman
  • Startdatum Startdatum
B

Bas.Veenman

Guest
hallo allemaal,
ik heb een zoom 450 ep en wilde graag vragen of het normaal is dat als ik naar voren stuur het normaal is dat de heli
ook daalt ik heb namelijk het idee dat hij teveel positieve pitch verliest als ik de schijf naar voren laat tuimelen waardoor hij naar beneden gaat, ik heb hem zo in gesteld dat als ik naar voren wil de 2 vorste servo's naar beneden draaien en de achterste naar boven(3 in totaal) of moet ik alleen de achterste laten laten draaien?
alvast bedankt bas.

Waar je op moet letten is dat als je nick en of rol stuurt de kogel van je tuimelschijf op één plek
blijft staan op de rotoras.

het heeft idd te maken met dat de kogel niet op zijn plek blijft... weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Er is iets mis in je programmering of je linkjes zijn niet helemaal goed. Ik denk dat je hierbij door iemand anders geholpen zou moeten worden.

als ik naar voren stuur schuift de kogel een beetje naar beneden en als ik naar achter stuur komt de kogel een beetje omhoog..... weet echt niemand hoe ik dit kan verhelpen?
alvast bedankt
Bas

Er zullen genoeg forumleden zijn die je hierbij kunnen helpen maar dit soort "interactie" verhelpen is erg lastig via een tekst forum. Er komt best wel veel bij kijken.

Interactie ontstaat doordat niet alle servo's gelijk bewegen/danwel hetzelfde eindpunt hebben.
Dit kan door middel van ATV correcties deels worden verholpen maar eerst zal de "mechanische" setup zo goed als mogelijk moeten zijn. Daarvoor is het echt het handigst als je met je vingers aan de heli "zit".

Deze interactie is ook nog eens niet hetzelfde bij midstick/high pitch en low pitch dus is, tenzij je een zeer geavanceerde zender hebt, nooit helemaal weg te krijgen.

Ik ben er overigens vanuit gegaan dat de zoom een ccpm aansturing heeft(dus 3 servo's die allemaal meedoen in alle stuurrichtingen).

Waar woon je?

Groet,

Marc

(edit: krijg je bijna twee keer hetzelfde antwoord :D, was net iets later)
Ik weet niet wat voor een zender er bij deze heli zit en of de zender volledig voorgeprogrammeerd is.
Meestal is dat wel het geval met ARF of RTF heli's.
In dat geval zijn het waarschijnlijk de lengtes van je linkstangetjes naar je servo's die je moet controleren (handleiding?), zoals Laurens al opmerkte.
Bij de meeste zenders kan je ook de eindpunten van de servo's instellen (ATV), als deze niet goed staan kan je ook een verloop krijgen in de beweging van de tuimelschijf.
Het beste is in dit geval iemand met ervaring op te zoeken bij jou in de buurt om er even naar te kijken, en het je gelijk goed uit te leggen hoe een rotorkop werkt en hoe je deze het best af kan stellen.

Eric

Je kan wel overal posten maar er is iets mis in je programmering of mechanische instelling. Ik vermoed dat je een beginner bent dus met dit probleem kan je beter de hulp van een gevorderde gebruiken. Niet via internet want we kunnen niet zo 1, 2 3 zien wat je fout hebt gedaan.

Ik neem even aan dat de swash-servo's onder 120 graden verdeeld staan. Bij nick moet de achterste servo altijd 2x zoveel uitslag hebben als de voorste twee. Op deze manier blijft de swash op z'n plaats.

allemaal heel erg bedankt! probleem is verholpen;) dankzij de tip van dekker;)
gr. bas

Back