Tunen zweverts.....

En toch klopt je verhaal niet helemaal.
Hoe hoger je graden, hoe sneller je toestel overtrekt. Dat is zo klaar als water.
Je vliegstand is bij een zwever altijd een dalende lijn. Als je de vleugels een grote hoek naar boven geeft, zal de luchtstroom sneller afbreken bij het geven van veel hoogteroer.
Als je de vleugels onder een andere instelhoek op de romp monteert gaat het toestel NIET sneller overtrekken. De vleugels nemen altijd exact dezelfde hoek tav de aanstromende lucht aan, hoe je ze ook op de romp monteert. En het overtrekgedrag blijft dan ook altijd precies hetzelfde. Het enige wat veranderd is de stand die de romp in gaat nemen tijdens de vlucht.

Ook dit klopt niet helemaal.
Stuurknuppel in neutraalstand en roeren VLAK doet het toestel in stabiele atmosfeer vliegen op de ingestelde instelhoek, op voorwaarde dat het heel correct is uitgebalanceert.
De instelhoek is de hoek tussen de langs-as van de romp en de koorde van de vleugel....die is altijd constant want een vast gegeven. Als je aanvalshoek bedoelt; ja dat klopt. Maar dan nog zal het toestel een fugoïde (golvende) baan volgen. Dat is voorzover ik weet een basisprincipe van het vliegen.

Ik zou ook wel graag willen weten op welke fouten in de voorgaande teksten je doelt.

En wij nederige zweverts lezen gewoon mee.... :D

@ Arjan : andere instelhoek...volgens mij werd er gesteld een GROTERE instelhoek...ik kan me voorstellen dat een GROTERE instelhoek tov stabilo stallgedrag vervroegd. Je verweer (knoem et maar ff zo) snap ik niet zo goed. Volgens mij (maar ik ben een leek) is de stand van de romp, binnen marge, van ondergeschikt belang als je het hebt over instelhoek van vleugel / stabilo

wat betreft fugoide golven..dat klinkt heel vrouwlijk, maar ik ga het opzoeken op google.;... want dit is voor mij elemaal nieuw

Laatst bewerkt:
Ik heb dit berichtje eens doorgelezen en geconstateerd dat er een aantal terechte, maar ook een aantal incorrecte opmerkingen worden gemaakt
Ik heb dit draadje eens doorgelezen en er staat erg veel in te lezen dat niet juist is. ;-)
Er is een duidelijk verschil in een instelhoek, vast gegeven en een aanvalshoek, variabel gegeven.
Dit is correct.
Een instelhoek voor een modelzwever ligt het best op, afhankelijk van de vleugeldikte ( vintage of moderne kist ) tussen de 1,5 en 2 graden. waarbij de vintage toestellen meestal op 2 graden zitten.
0 graden wordt soms wel gebruikt voor acrotoestellen.
Dit is te algemeen, tenzij je het over het instelhoekverschil hebt.
Dit is geen gokken, maar wetenschap.
Instehoek, aanvalshoek en balanspunt van je toestel spelen alle drie een gezamelijk spel in de lucht.
Waar je op let bij het afstellen is zeer zeker de vliegstand van je model.
Je stabilo op NUL, ook bij pendelroer !!!
Deze laatste is pertinent niet waar!
Vleugels ondersteunen, liefst horizontaal, al is dat voor deze meting bijkomstig want niet horizontaal lokt een ander effect uit.
Instelhoekmeter erop en bij gebrek een doodgewone gradenboog.
Afstellen van beide vleugels op EXCACT dezelfde uitlezing.

Hoe hoger je graden, hoe sneller je toestel overtrekt. Dat is zo klaar als water.
Dit (laatste zin) is correct mits je het over het instelhoekverschil hebt.
Je vliegstand is bij een zwever altijd een dalende lijn. Als je de vleugels een grote hoek naar boven geeft, zal de luchtstroom sneller afbreken bij het geven van veel hoogteroer.
Dit doe je voornamelijk in het bochtwerk in thermiek.
Slecht uitgebalanceerd toestel geeft daarbovenop nog eens een reactie, waardoor je toestel ongecontroleerd uitbreekt, meestal in vrille en bij te zware neus kan dit een spiraalduik zijn. Laag bij de grond is het altijd erge schade.

Je kan dit allemaal op het net vinden, eenvoudig uitgelegd, of wetenschappelijk, met vectors uitgetekend, zodat je zelfs de krachten kan bekijken die op de verschillende delen inwerken.

Het is maar wat je noodzakelijk vind.
Zwevers zijn betrekkelijk eenvoudig van opzet.
Er zijn maar drie voorwaardes die heeeeeeel erg belangrijk zijn.
Instelhoek, aanvalshoek en zwaartepunt.
Voor de rest heb je een erg brede marge waar je in kan expperimenteren, spelen, creatief bezig zijn.

Gouden raad.
Ga niet altijd af op de goed bedoelde raadgevingen van collega's modelvliegers.
(Nee, ook niet mijn raadgevingen)
Of zin en onzin op forums bij elkaar geschreven.
Orienteer je in de wetenschappelijke benaderingen
Stel je toestel af en ervaar het verschil, beginnend met een half graadje.
Varieren tussen 0 en 2 graden zal je geen schade geven, maar je duidelijke verschillen tonen.
Ik heb weer veel te veel neergeschreven hier, terwijl ik enkel maar wil zeggen: PAS OP EN WEES VOORZICHTIG ALS JE AAN DE DRIE HEILIGE WAARDES VAN EEN ZWEVER PRUTST!
Het instelhoekverschil ontstaat uit het verschil tussen de instelhoek van vleugel n de instelhoek van het stabilo.

Wat is die instelhoek eigenlijk? Je kunt pas over een hoek spreken als je tenminste twee rechte lijnstukken hebt. Daartussen bestaat een hoek. Voor een vliegtuig nemen we hiervoor de koorde van de vleugel/stabilo en (meestal) de lijn van rompneus naar einde onderkant RI-roer. Maar, dit is triviaal, en voor het instelhoekverschil niet relevant. Zolang je beide koordes (vleugel/Stabilo) maar tegen dezelfde referentielijn afmeet, da ontstaat altijd hetzelfde instelhoekverschil.

Waarom is er een instelhoekverschil?
Omdat een lift genererende vleugel altijd een moment genereert. Dit wordt door een stabilo met een andere instelhoek, en evt. door de ligging van het ZW-punt gecompenseerd. Bij 'normaal' gewelfde profielen wordt een koplastig moment gegenereerd. Het stabilo werkt dat tegen, zodat een evenwicht ontstaat.
Maar er is meer. Een lift genererende vleugel buigt de afstromende lucht iets naar beneden af. De luchtstroom heeft bij het stabilo een andere richting dan daarvoor bij de vleugel. En om het nog complexer te maken: vlak achter de vleugel is het verschil in stroomrichting groter dan verder erachter. En ook hoger is de afstroom kleiner, een T-staart komt heeft derhalve een groter instelhoekverschil nodig dan een (lage) kruisstaart.
Onderstaande afbeelding laat dat zien:
Afstroom-downwash.PNG

Merk op dat de rompneus (deel voor de vleugel) precies in de richting van de aanstromende lucht ligt (witte horizontale stippellijn), en dat de lucht achter de vleugel een naar beneden gerichte component heeft die verder naar achteren afneemt.
Als(!!) het ZW-punt exact het moment van de vleugel opheft, moet het stabilo niets doen, en dus met invalshoek nul is de afstroom ter plekke liggen. Dat zou zomaar een positief (!!) instelhoekverschil kunnen opleveren.

Nu gaan we wat preciezer kijken. Welke instelhoek kies je voor de vleugel, waarom en ten opzichte van welke referentie lijn? Ik ga er even van uit dat ik de zwever ontwerp, ik hoef dus geen rekening te houden met een bestaande romp.
Een zwever kent twee optimum punten:
- beste glijden
- minimaal dalen
Waar wil je de kist geoptimaliseerd hebben?
Laat ik even uitgaan van "beste glijden" (grootste glijhoek).

Dan zoek je mbv. aerodynamica (XFLR5 of FLZ-Vortex, of Nurflügel) uit bij welke aanvalshoek (lucht aanstroomhoek) de grootste glijhoek wordt behaald. Die hoek wordt de hoek waaronder jouw kist geoptimaliseerd wordt. Dat betekent dat de romp precies recht in die luchtstroom moet komen te liggen (minste weerstand).
Maar zoals eerder al bleek, de lucht wordt achter de vleugel naar beneden afgebogen. Een doorlopend rechte romp zou hier dus nier optimaal door de lucht gaan. Dat is de reden waarom zwevers meestal een knik in de romp hebben. Maar als je naar de afbeelding kijk, zie je ook meteen dat die knik vaak veel te groot is. Dat is omdat je die knik maar voor één vliegsituatie (snelheid) 100% correct kunt maken. Vaak kiest men dan de situatie 'minimaal dalen', maar bij 'beste glijhoek' is de snelheid hoger, en is de weerstand dus ook groter (loopt met het kwadraat van de snelheid op).

Vervolgens kies je een ZW-punt. Ik leg dat mbv. XFLR5 op 10% stabiliteitsmarge (SM). Dat houdt in dat het ZW-punt 10% van de gemiddelde aerodynamische koorde vóór het neutraalpunt van het hele vliegtuig komt te liggen. XFLR5 berekent voor mij zowel N-punt als gem. Aerodynamische koorde. Normaliter vlieg ik met een kleinere SM, maar iets voorlijk is veilig voor een eerste keer.

Nu nog even de samenhang ZW-punt en instelhoekverschil. Hoe verder het ZW-punt naar voren ligt, hoe meer de kist zijn neus naar beneden wil drukken, hoe sneller hij vliegt. Dat wil je corrigeren, dus moet het stabilo 'up' geven om dat extra lood te compenseren. Dat resulteert wel in 'veel arbeid' voor het stabilo, en de vleugel zal bij een grotere invalshoek gaan werken. En dat betekent dat je dichter bij de overtrek vliegt, dus eerder (onverwacht?) overtrekt.
Normaliter wil je dus zo vliegen dat het stabilo zo min mogelijk hoeft te compenseren. Dat betekent dus lood eruit en down trimmen. Net zolang tot de kist (voor jou! dit is erg persoonlijk) goed vliegbaar is.

Nog even terugkomend op die richtwaarden die jij in het begin geeft. Als ik dat lees als instelhoekverschillen, dan kloppen ze wel redelijk. Ik zou 1-2 graden noemen ipv. 1,5-2. Maar dat is een detail. Kisten met 0 graden instelhoekverschil komen voor, maar erg weinig. Het zijn erg snelle kisten, en ze beginnen pas lift te geven als je eerst even up hebt gegeven.

Dirk

@ Arjan : andere instelhoek...volgens mij werd er gesteld een GROTERE instelhoek...
Vergeet eerst even het hele stabilo.
De instelhoek is de hoek die de vleugels maken ten opzichte van de romp. Het stabilo heeft daar helemaal niets mee te maken. Vleugels nemen zelf altijd dezelfde positie aan ten opzichte van de aanstromende lucht. Als je de instelhoek verandert blijven de vleugels op exact delefde stand vliegen. Alleen de romp zal van hoek veranderen.

ik kan me voorstellen dat een GROTERE instelhoek tov stabilo stallgedrag vervroegd.
Nee, je vergroot dan het instelhoekverschil. Dat is hetzelfde als up geven. Als je niets aan het zwaartepunt verandert zal het toestel snel omhoog gaan, vervolgens afremmen, zijn neus laten zakken, weer versnellen, zijn neus omhoog steken enzovoort. Er is dan dus ook geen sprake meer van een uitgetrimde vlucht. Door het zwaartepunt verder naar voren te leggen kun je het pompen verminderen maar het zal altijd blijven bestaan. Een vliegtuig kan niet anders dan volgens die golfbeweging vliegen.

Je verweer (knoem et maar ff zo) snap ik niet zo goed. Volgens mij (maar ik ben een leek) is de stand van de romp, binnen marge, van ondergeschikt belang als je het hebt over instelhoek van vleugel / stabilo
De vetgedrukte letters veroorzaken de verwarring. Instelhoek en instelhoekverschil zijn twee verschillende dingen.
Als je de instelhoek van de vleugel verandert, en vervolgens het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo weer op de oorspronkelijke waarde zet zal er niets veranderen aan het overtrekgedrag. Het toestel vliegt exact hetzelfde maar met de romp in een iets andere stand.
Als je de instelhoek van de vleugel verandert, en niets aan het stabilo verandert verander je het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo. Ook dit verandert niets aan het overtrekgedrag, het is exact hetzelfde als een heleboel up trimmen.

wat betreft fugoide golven..dat klinkt heel vrouwlijik, maar ik ga het opzoeken op google.;... want dit is voor mij elemaal nieuw
Beter Googlen op "phugoid oscillation", in het engels is er meer over te vinden.

>>>Vergeet eerst even het hele stabilo.
De instelhoek is de hoek die de vleugels maken ten opzichte van de romp. Het stabilo heeft daar helemaal niets mee te maken.

Nu ben ik echt heeee-------le-----maal los. :hammer: Ik ben tot nu toe gewend/geïndoctrineerd :D dat de stand van de romp echt minimaal is tov de stand stabilo / vleugel.....

en de rest eigenlijk idem...kunnen wij niet gewoon een keer bij je langskomen Arjan ? (Huey, ik en S-lijm) ? Koffie en koek, en uitleg en discussie enzo ? (en een biertje)

Ast moet gaan we daarna ook bij Maniakske langs !

keep it simple, niet iederen onder de modelbouwers heeft zweefvliegervaring.
mijn punt is zoams ik schreef.
ga niet experimenteren met vastgelegde waardes.

Nu ben ik echt heeee-------le-----maal los. :hammer: Ik ben tot nu toe gewend/geïndoctrineerd :D dat de stand van de romp echt minimaal is tov de stand stabilo / vleugel.....
Het plaatje van Jaap laat het helemaal zien:
yze4ahur.jpg

Daar staat niet eens een stabilo op getekend.....

je initialen doen me vermoeden dat je zweefvlieger bent.
Volgens mij hebben zweefvliegtuigen in Nederland een registratie in cijfers, en motorvliegtuigen in letters. Maar dat weet Manniakske natuurlijk best, want Maniakske heeft heel veel kunde.
Ik heb niet de drang om mijn kunde hier te bewijzen.
Dat zou je niet zeggen... laat maar zitten dan. Er zijn hier mensen genoeg die ook niet de behoefte hebben om hun kunde te bewijzen maar toch best af en toe iets over aerodynamica willen uitleggen.

(...) Door het zwaartepunt verder naar voren te leggen kun je het pompen verminderen maar het zal altijd blijven bestaan. Een vliegtuig kan niet anders dan volgens die golfbeweging vliegen.

Volgens mij kan dat eigenlijk wél; een vergroot instelhoekverschil kan je counteren door het CG naar voren te brengen. Er ontstaat dan een andere stabiele situatie. Natuurlijk vliegt het steeds slechter.
Denk ook aan hoe vroeger een A1 of A2 model naar beneden kwam als de thermiekrem opklapte. En veel vliegende vleugels kan je in een stabiele overtrek brengen waarbij ze vlak blijven maar steil zakken ("mushing" in het Engels).

Even toegeven aan de drang, al heeft dit geen enkele meerwaarde aan dit onderwerp.
Als de moderator dit relaas niet ziet zitten, feel free to remove.

By the way...Als je het over aerodynamica hebt, hoop ik dat je die ook gestudeerd hebt.
Dit als antwoord op wat jij zegt, mijn roepen, wat helemaal niet het geval is, maar uw interpretatie ervan.

De andere opmerking, nogal snedig, alsof ik het verschil niet weet tussen initialen en de MATRICULATIE of CALLSIGN van een zwever die ingeschreven is in Nederland.
Initialen zijn doorgaans 2 letters en komt uit de beschaafde nederlandse taal.
In dit geval PH, wat in de MATRICULATIE van Nederlandse zwevers als eerste twee genoteerd staat als land van herkomst.
PH voor Nederland en OO voor Belgie.

Het is maar wat je leest. Als je iets anders begrijpt of interpreteerd zijn er twee opties:
1. De schrijver was niet duidelijk genoeg.
2 Je kan niet goed lezen.

In het eerste geval heb ik echt mijn best gedaan om niet te zwaar uit de hoek te komen zodat iedereen die van de heerlijke modelzweefvliegsport houd er iets van kan oppikken.
Zwaar uit de hoek komen met deze materie hoort hier niet thuis. De studie is veel te groot daarvoor.

In het tweede geval is er niets dat ik kan doen om het beter te maken.

Feit is dat op forums en niet enkel hier, mensen nogal erg graag vreselijk zwaar en gewichtig uit de hoek willen komen, waar mogelijk maar een zeer klein percentage lezers iets aan heeft. Vandaar mijn opmerking dat ik mijn kunde niet wil bewijzen.
Als anderen dat wel willen, kan ik me er niet aan storen, maar de veroordeling van mijn uitspraak is verre van terecht.

Eenvoud siert en is voor iedereen toegankelijk.
Naast dat geef ik duidelijk aan, dat je beter zelf de kennis vergaard door opzoekingen en studie, al dan niet autodidactisch, dan verder te gaan op best bedoelde hersenspinsels op forums. Ik zet daar zelfs bij " Ook wat ik schrijf "

Voor al diegene die willen weten hoe het in elkaar steekt..Volg een cursus. Als je ECHT alles wil weten is dat een inspanning die bij je hobby kan horen.
Wil je maar een klein deel weten? Ga dan naar een zweefvliegclub ergens bij je in de buurt en vraag of je tijdens de wintermaanden mag deelnemen aan de cursus theorie van het zweefvliegen.
Daarin zal je al een eind je honger kunnen stillen.
De mensen weten wat ze vertellen en het komt uit boeken die stevige reputaties hebben.
Dergelijke curus is gratis.

nu even verder op het onderwerp:
Waarom ik het niet juist vond zet ik even op een rijtje.

reactie op de eerste (En toch klopt je verhaal niet helemaal.)
Ja en nee.
Je hebt volkomen gelijk dat de vlieglijn helemaal wijzigd, maar je vergeet het samenspel met het uitbalanceren hier.

reactie op (Ook dit klopt niet helemaal.)
Hier begon ik mijn interesse toch wel te verliezen.
Vleugels hebben naast een ligger, die dwars door de romp gaat ook nog pennetjes voor en achteraan de wortelrib.
Probeer er eens op te letten of ga eens kijken naar een vliegveldje.
Waarvoor dienen die? Zonder die pennetjes draaid de vleugel zijn positie.
De INSTELHOEK krijgt daardoor zijn vaste waarde.
Een AANVALSHOEK is en blijft de stand van de vleugels tov de luchtstroom, die variabel is door up of down te geven of andere omstandigheden die kunnen voorkomen in de lucht.
Wat jij er van maakt strookt niet met de werkelijkheid.
De golvende baan waar jij het over hebt vind ik er ook niet bij horen.
Dit zou kunnen kloppen als het CG te ver naar voor ligt, neuslastig dus.
Heeft echter niets te maken met gevolgen van overtrek, want het gedrag van een toestel bij overtrek wordt bepaald door oa en voornamelijk, het profiel van de vleugel en is terug te vinden in de vele compromissen waar ik het eerder over had.
Lestoestellen zijn vaak goedmoediger in hun overtrek dan prestatietoestellen en de reden ervoor is voor de hand liggend, denk ik.
Als ik instehoek bedoel, bedoel ik niet aanvalshoek.
Als ik die twee niet uit elkaar zou kunnen houden, was het vreselijk onzinnig van me geweest om ook maar een poging te doen om op dit topic een eenvoudige richtlijn rechtzetting te geven.

@ Dirk.
Herberedeneer eens even en tracht niet al te academisch te denken als je een vereenvoudigde uitleg leest.

reactie op ( Dit is te algemeen, tenzij je het over het instelhoekverschil hebt.)
Het is ook heel algemeen bedoeld.
Wil je de wetenschap uitleggen, ga gerust je gang, maar open een topic speciaal voor dit onderwerp.
Dat zou de lezers ten goede komen en geen verwarring brengen door allerhande hersenspinsels die door zowat iedereen worden bij elkaar gepent.
Hier ging ik uit van een erg basic richtlijn en die is voor mij de laatste dertig jaar juist.
Ook volgens de theorie die ik daarover gevolgd heb.
Uiteraard is er meer aan de hand. Achter een kastdeur steekt meer informatie dan je op de deur kan zien.

reactie op (Deze laatste is pertinent niet waar!)
Beredeneer dit eens.
Je gaat bv met een INSTELHOEK van 4 graden vliegen. Dit betekend dat je stabilo, die we NIET KUNNEN VERGETEN, op 0 graden staat.
Vandaar dat we dit VERSCHIL meten en we idd twee parameters hebben om de vergelijking uit te werken.
Je toestel hangt vermoedelijk als een zieke duif in de lucht en van een vlieglijn is geen spraken meer. We vliegen in dalende lijn, die lijn, waar we de uitbalancering op gebaseerd hebben, zorgt voor onze voorwaartse snelheid. Die snelheid zorgt voor onze lift over de vleugels. Nu hangen we als een zieke duif en de vluchtlijn garandeerd onze voorwaartse snelheid niet zoals het eigenlijk zou moeten zijn.
Het kieke van een piloot geeft nu een zekere dosis UP aan het hoogteroer.
Wat gebeurd er dan denk je?
Als je nu een hele brave zwever hebt, dik profiel dus zoals de vroegere opleidingskisten, dan kan je nog geluk hebben dat hij zakt.
Doe dit met een prestatievleugel, waar je mogelijk al niet eens zover mee zou komen in deze omstandigheden, dan flikt die 9 op 10 over één vleugel weg en geeft je een vrille als cadeau voor je inspanningen.

Dan in je laatste repliek, kan ik je niet meer volgen, al heb ik inspanning gedaan.
Als je het over aerodinamica hebt en je wil helemaal to the point komen, zoals in je hele beschrijving duidelijk naar voor komt en je schrijft dan.....
citaat:
Kisten met 0 graden instelhoekverschil komen voor, maar erg weinig. Het zijn erg snelle kisten, en ze beginnen pas lift te geven als je eerst even up hebt gegeven. Einde citaat.

Volgens mij ben je dan niet helemaal meer mee.
Up geven heeft NIETS te maken met het genereren van LIFT.
Voorwaartse snelheid die we uit een dalende vlieglijn halen is de enige verantwoordelijke voor het bekomen van lift over de vleugels ( het slepen van een zweefvliegtuig niet meegerekend )
Ook als je vleugels een instelhoek hebben van 0 graden genereren de vleugels lift bij een bepaalde snelheid, volkomen afhankelijk van het gebruikte profiel EN ZIJN POLAIRE.
Net zoals ik schreef in mijn eerste relaas is dit een instelling die doorgaans op acrokisten van toepassing is omdat deze idd veel sneller vliegen om de inertie voldoende snel en efficient te kunnen omzetten in een figuur.

nog eens jongens...Ik heb er vrede mee als ik ergens een foutje maak en verbeterd word, maar ik krijg krampen als we in een zeer basic, vereenvoudigde uitleg, replieken krijgen van erg ingewikkelde uiteenzettingen waar niemand wat aan heeft en die dan nog aangevuld blijken, na copy en past, met eigen inzichten die niet correct of volkomen fout blijken te zijn.
De jan met de pet model zweefvlieger heeft hier niets aan.
Maar...het is altijd zo geweest en dat is nu eenmaal de aard van de mensen die tot onze port behoren.

Nou ik hoop maar dat het je oplucht. Ik snap er in ieder geval helemaal niks van.

Volgens mij haal je voortdurend begrippen en waardes door elkaar. Eén voorbeeld:
Je gaat bv met een INSTELHOEK van 4 graden vliegen. Dit betekend dat je stabilo, die we NIET KUNNEN VERGETEN, op 0 graden staat.
Vandaar dat we dit VERSCHIL meten en we idd twee parameters hebben om de vergelijking uit te werken.
Je toestel hangt vermoedelijk als een zieke duif in de lucht en van een vlieglijn is geen spraken meer. We vliegen in dalende lijn, die lijn, waar we de uitbalancering op gebaseerd hebben, zorgt voor onze voorwaartse snelheid. Die snelheid zorgt voor onze lift over de vleugels. Nu hangen we als een zieke duif en de vluchtlijn garandeerd onze voorwaartse snelheid niet zoals het eigenlijk zou moeten zijn.
Het kieke van een piloot geeft nu een zekere dosis UP aan het hoogteroer.
Ik kan hier echt geen kaas van maken. Volgens mij beschrijf je een situatie waarbij het instelhoekverschil groter is gemaakt dan het was, en wel tot 4 graden. En de piloot zou volgens jou UP gaan geven. Maar waarom....? Dat schrijf je niet, en ik kan ook niet volgen waarom dat zo zou zijn.
Ik weet niet beter als dat je bij een te groot instelhoekverschil (voor een bijbehorend zwaartepunt) DOWN moet geven.
Maar goed....ik geloof niet dat het zin heeft hier al te veel energie in te steken.
Gegroet.

Arjan,
No hartfeelings hoor
Je moet er geen kaas van maken, maar goed lezen wat ik zet.
In dit geval stel ik een hypotetische situatie voor, die in eerdere replys gesuggereerd wordt.
Ik doe dat om een duidelijk beeld te trachten te vormen van gevolgen ALS dat zo zou zijn.

Ik vermijd om daar in uitgebreide teksten en formules te verdwalen en doe mijn best om een situatie te belichten en uit te leggen.

Wat iedereen, die de wetenschappen hierachter niet kent, eigenlijk het beste zou doen is het volgende...
Neem een oud zwevertje en ga experimenteren. Met hele kleine stapjes wijzigingen maken en zie en voel wat de veranderingen zijn.
Het bespaart je een hoop ellende om lukratieve instellingen te nemen op je duurdere toestellen en je leert er immens veel uit.

Toen ikzelf begon met modelzweven, ik heb overigens nooit met motormodellen gevlogen, enkel met zweefvliegtuigen, ong 30 jaar geleden heb ik mijn eerste lessen aerodynamica op die wijze geleerd.
Mijn hobby groeide in de loop der tijd uit en de size van de modellen groeide mee. Tot op een punt dat het onzinnig werd om die monsters te blijven bouwen en vervoeren.

Ik ben dan maar met de 1 op 1 toestellen gaan vliegen en dat bleek een schot in de roos om mijn honger naar informatie te stillen. De theorie gaf me evenveel voldoening als de sport zelf. Nu ben ik op een punt gekomen dat het allemaal een stapje terug mag en recent ben ik opnieuw begonnen met zweefmodellen.

Neem het allemaal niet te serieus, het is een hobby.
Maar uit passie voor de sport acht ik het soms noodzakelijk om collega sportliefhebbers te behoeden voor een erg stomme instellingfout die altijd een zure smaak heeft als je het model in stukjes weer naar huis moet nemen. op die wijze zijn er al velen gestopt.

In de loop der jaren heb ik ook geleerd dat in beide groepen mensen zitten die perfect kunnen vliegen alsof ze nooit iets anders hebben gedaan, maar vraag eens aan een 1op 1 zweefvlieger welk profiel er op zijn bak staat. Erg veel zullen je het antwoord schuldig moeten blijven. Dit is ook zo in de modelbouwwereld en daar is niets mis mee.
Maar informeren is een basisvorm naar betere kennis, niet dat ik alle kennis in pacht heb.

Ik hoop dat ik hiermee duidelijk kan aantonen dat ik alles behalve mister know it all ben, maar een duidelijke simpele bijdrage wil leveren die ten goede komt van de collega sportliefhebbers.

Mvg

Back