tuning/bouwtips GWS formosa gezocht

Ik heb net m'n formosa binnengekregen. motorisering wordt AXI2212-34 op 3 Lipo's.

Wat rondgekeken op rc-groups en dit forum, maar geen echte bouwtips gezien. Wel heb ik gezien dat sommige mensen het toestel met glas bekleden, maar dat ben ik niet van plan.

In de bespreking in de RCME stonden al een paar tips:
- de buisjes voor het hoogteroer en richtings roer langer dan 370mm afsnijden.
- de cockpitkap wil wel eens losschieten
- rolroer aansturing zit vrij los in de buisjes, beter te vervangen door 2mm stangetjes
- landingsgestel is niet handig op gras.

Zelf had ik nog de volgende ideëen:
- stuurstangen hoogte en richtingsroer vervangen door 1mm koolstof
- rolroeren bovenaan scharnieren met tape

Heeft iemand nog tips en ideëen vanuit z'n eigen ervaringen?

Het batterij compartiment op voorhand groot genoeg maken voor de accu die je erin wil hebben voor je de 2 helften samenvoegt.
Ik vond de passing van de piepschuim onderdelen eigenlijk niet echt schitterend.
Ik heb de glasvezel ligger vervangen door een langer carbon exemplaar. Maar ik betwijfel dat dit enig voordeel opleverd.
Ik had de mijne met dezelfde motorisering, maar hij is helaas bij de eerste vlucht gesneuveld. Veel kan ik dus niet zeggen over de vliegeigenschappen maar het vloog wel strak en vrij zuiver. Na 4 min gaf de rolroerservo niks meer en dat betekende het einde. Slecht stekker aan de servo.
Ik heb ook het bewegend deel van het richtingsroer groter gemaakt. Voor de ene keer dat ik meskant getest had ging dat wel. Ik weet niet hoe hij origineel zou presteren.

kijk hier eens:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7018&highlight=formosa+kissie

bedankt kurt. Als ik de foto's op het superkissie-draadje goed heb bekeken, wordt soms de top van het kielvlak bij het rudder getrokken. Had jij dat ook zo gedaan?

Ik heb besloten om de vleugelligger niet te vervangen door koolstof, omdat dat veel stijver is dan de vleugel zelf.

Ik heb de ophanging voor mijn AXI vandaag gemaakt. Om de plaats te bepalen heb ik de originele motor gebruikt:

afb17403.jpg

De motor gefixeerd met 2mm koolstof stangetjes en CA. Daarna de balsa motordrager doorgezaagd en de verbindingen verstevigd met 5min-epoxy en micro balloons

afb17404.jpg

(excuses voor de kwaliteit van de foto's)

Prachtige motorbevestiging, ik heb daar redelijk wat mee zitten knoeien.
Ik had inderdaad de top van het kielvlak bij het rudder genomen. De mijn kon goed meskant houden, ik denk zelfs dat een meskantlooping moest mogelijk zijn. Alleen op een 5 min kan je niet veel vertellen over de vliegeigenschappen.
Ik weet niet of het nodig is om het oppervlak van het richtingsroer te vergroten.
Als ik een nieuwe moest maken zou ik ook gewoon de glasvezel ligger gebuiken.
Hou ons op de hoogte, misschien dat ik nog een nieuwe ga halen.

Nee. niet stevig genoeg.

Ook zoiets gemaakt, vrijwel iedere vlucht die $%#$% motor weer los in het kapje

Vandaag de formosa ingevlogen: inderdaad een super kissie

Ik had het me vorige week nog even moeilijk gemaakt. De onderkant van de vleugel had ik rood gespoten, maar de bovenkant niet goed genoeg afgedekt :oops: Geen probleem, even de bovenkant wit bijspuiten AAAAARGH 8O De verf vrat het schuim op :!: :evil: :evil:

Uiteindelijk kon ik 't met easy-filler nog een beetje repareren. De bovenkant geplamuurd en blauw gespoten. Gelukkig had ik de voorlijst met verpakkingstape beplakt, zodat die niet beschadigd was.

gewicht is nu op 430 gram uitgekomen. Vertikaal ongelimiteerd met AXI2212-34, APC 10x7, master18-3p en Etec1250 3S

@Niek: de motorsteun heeft het goed gehouden :D

suc6, bij mij ligt ie er al weer uit.
Formosa, rotkissie. :(

Genoeg ergenis aan dit ding gehad,
imand nog een lichtelijk beschadigde formosa voordat ik er op ga staan?

Ja ikke. Ga er niet mee voetballen maar stuur hem eens richting Limburg, daar is de lucht veel beter voor dat soort modellen.

hey nico
mooi dat het toch gelukt is :)
dat vraagt om foto haha

ps ik had geen 10A regelaar meer ligen

@Niek: welke delen zijn er nog onbeschadigd?

Ik heb nu een zestal vluchten achter de rug. De eerste schade is ook al opgedaan: bij een ietwat steviger landing is het motorkapje ingescheurd. De motor ophanging bleef heel UITERAARD :D 8)

@ Raymon:
Die ene met de blauwe bovenkant en rode onderkant

afb18334.jpg

Verder zijn me de volgende zaken opgevallen:

- Met de lichte setup (lichte AXI en 3S lipo's van 82gram) had ik een zwaartepuntsprobleem verwacht. Ik had de motor ook zo ver mogelijk naar voren geplaatst. Dat viel reuze mee. Sterker nog. Ik krijg het zwaartepunt niet verder naar achteren :? terwijl het mij nog iets te voorlijk is. (en ik weiger om lood te gebruiken) Alternatief is om mijn CC phoenix 10 regelaar te gebruiken. Ik ben alleen bang dat die niet genoeg koeling krijgt.

- ik heb het richtingsroer niet aangepast. Meskant is geen probleem, je moet wel de snelheid erop houden. Als je het richtingsroer vergroot, heb je (denk ik) wel wat meer rolroer nodig om de meskant te houden.

- zelfs in een vrille zijn de rolroeren nog effectief. Stuur een linker vrille in, geef (na 2 slagen) vol rechts rolroer, en de vrille veranderd van draairichting. heel apart

- prophangen op 2/3 gas. gemiddeld verbruik over de vlucht 4A.

Back