Turbine bouw, het gaat eindelijk gebeuren

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Viperman, 3 mei 2010.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Roosendaal
    Bedankt voor de reacties.
    @ GJ, alleen het opstarten ging langzaam, als hij eenmaal draaide ging het goed, loopwerk liep soepel.

    Hoe kan ik de verbrandingskamer schoonmaken inclusief de naalden?
     
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.391
    Locatie:
    Elburg
    Het ziet er uit als lekkage of met opstarten te weinig rpm.
    Schoon maken heeft geen zin . de naalden moeten allemaal open zijn .
     
  3. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb de naalden getest en die branden mooi gelijkmatig.

    IMG_2796.JPG

    IMG_2797.JPG

    IMG_2798.JPG

    IMG_2799.JPG

    IMG_2800.JPG

    IMG_2801.JPG

    IMG_2802.JPG

    Ik ga alles maar terug in elkaar zetten en nog eens proberen.

    MVG

    Edwin.
     
  4. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Edwin, krijg je de buitenring van het achterste lager er niet uit?
    Aan het loop oppervlak te zien is deze al ver heen.
    Vervangen dus, je krijgt de motor nooit goed lopend met slechte lagers.

    Succes Ger.
     
  5. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Hoi Edwin, spijtig dit te moeten horen. We hebben bij ons eens een soortgelijk problem gehad met slecht starten/traag toerental. Dit kwam door de verkeerde olie te gebruiken die zich vastzette op de lagers na het draaien. Ze hadden toen 2 takt olie gebruikt wat mocht van de fabricant.
     
  6. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi Ger, heb nog niet geprobeerd de buitenring eruit te krijgen van het achterste lager, wilde eigenlijk proberen hem zo in elkaar te zetten (hij ging ook zo uit elkaar :frustie:)

    De lagers hebben nog geen uur gedraaid, met jet a1 fuel en jet mobiel 2 olie, kan toch niet versleten zijn lijkt me?

    Hoe moet ik deze lagers eigenlijk beoordelen, hetzelfde als een normaal SKF lager? viel me gelijk wel op dat niet alle kogeltjes strak tegen elkaar zaten, net of er eentje miste ook zat er wel wat kantelspeling op tussen de binnen en de buitenbus.

    Hoi Ben, no worries, leer er veel van zo :friends:
     
    benovitch vindt dit leuk.
  7. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Als je de lagertunnel een beetje warmstookt met een hobby brander valt de buitenring er zo uit.
    Een lager kun je in b.v. 10 minuten naar de vaantjes helpen, geen smering of lagers niet in lijn en het is zo gebeurd.
    Die zogenaamde ' open space' hoort zo bij de kooiloze lager welke voorspanning behoeven, er moeten er 11 inzitten, in de 608 lagers.
    Lagers terug monteren moet je voorzichtig doen zonder te forceren, gewoon aandrukken met je hand, never nooit grof geweld gebruiken.
    Als de lagers erg glanzend zijn in het kogelloopspoor zijn deze niet meer zuiver rond en dit ga je ook voelen als de as met de wielen weer gemonteerd zijn, de boel ruist dan heel erg.
    Dus als het loopvlak erg glimt is het lager versleten en de kogels glimmen dan ook.

    Groet Ger.
     
  8. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.391
    Locatie:
    Elburg
    Als je de lager tunnel moet warm stoken om het lager er uit te krijgen . zit er iets niet goed . in dit geval is de passing te strak. licht schuivend is prima .
    Vallen de kogels om je oren tijdens de demontage foute boel.
    De lagers moeten precies in lijn staan is dit niet het geval .
    Krijg je hem nooit netjes lopende .
     
  9. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Roosendaal
    Net de astunnel warm gemaakt met een verfstripper en geprobeerd de buitenring van het lager eruit te kloppen, maar hij wil er niet uit :frustie:.

    Ook geprobeerd om na het opwarmen van de as de buitenring van het lager af te koelen met freese, maar ook hier geen resultaat.

    Probleem is ook dat ik nergens de ring mee kan pakken, kan alleen de as op de werkbank kloppen en hopen dat het lager eruit schuift.
     
  10. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Nergens op kloppen 'viperman' wat is je voornaam eigenlijk?

    Je moet de astunnel richting de 250 graden opstoken en dan valt de buitenring er zo uit, gebruik anders een segerring tang om de buitenring te grijpen en eruit te trekken.
    Zoals GerritJan al aangaf, eerst het lager licht schuivend in de astunnel maken en dan weer monteren, het moet kunnen schuiven op bedrijfstemperatuur.
     
  11. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi Ger,

    Mijn voornaam is Edwin :bye:.

    Heren, allen bedankt voor de tips, de lagerring is uit de tunnel, met een brander ging het inderdaad beter als met de verfstripper.

    In eerste instantie wilde ik proberen het lager terug in elkaar te zetten met de binnenring en turbine wiel nog op de as, maar dat gaat ook een hele uitdaging worden, denk niet dat dat gaat lukken.

    Dus geprobeerd het turbinewiel van de as te draaien, wat zit dat ding vast zeg, geen beweging in te krijgen.
    De as in de bankschroef gezet met een poetslap ertussen, ook geen succes, zit muurvast.

    Hoe halen jullie het turbinewiel eraf?, er zit geen losse moer op, deze zit vast aan het wieltje.

    Oja, heb de goede kant op gedraaid, weet dat het linkse draad is.

    Thxx.
     
  12. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Edwin.

    As met het wiel er nog op losjes in de drieklauw van de draaibank plaatsen, daarna het turbine wieltje behoorlijk heet opstoken en dan met de tegenover gelegen centerpunt de as terug de klauwplaat induwen, dus tegen de as duwen want het wiel wordt tegen gehouden door de klauwplaat, als het wieltje heet genoeg is gaat hij er vrij soepel af, monteren doe je op dezelfde wijze alleen klem je de as dan vast in de klauwplaat en duw je het wieltje over de as nadat hij behoorlijk heet gestookt is.
    Goed markeren hoe het wieltje op de as heeft gezeten want dat scheelt weer bij het balanceren.

    Duidelijk hoop ik.

    PS b.v. een AMT wieltje krijg je er nooit af als de het wieltje niet opstookt tot minstens 500 graden, zo vast zitten die dingen.
    Een Jetcat wieltje gaat er vrij gemakkelijk af normaal gesproken dan.

    Succes.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.585
    Locatie:
    Groningen
    Dus de moer zit op het turbine wiel? Gekke constructie :) As vastklemmen is erg lastig, zelfs met een goede klem. Ik heb een goede machine klem gekocht daarvoor maar ook dan blijft het lastig en wordt het vaak het turbine wiel ook vasthouden voor grip, maar dat is dan geen optie als daar de moer aan vast zit...
     
  14. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    @Ger, het is dus een klempassing ipv schroefdraad?
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Herman, de zeskant op het turbine wiel zit in de gietmal kompleet met het wiel, geen schroefdraad dus, gewoon mee gegoten met het wiel.
    @Phobos77, op kamer temperatuur is het een klempassing maar boven de 400 graden Celsius niet meer en moet daarom met een moer 'geborgd' worden op de as.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.585
    Locatie:
    Groningen
    Ah zo, ik las weer eens niet goed :)

    Wiel eraf halen door te verwarmen is nog nooit nodig geweest bij mij, al vreten ze soms enorm vast. Soms is er wat meer geweld nodig om de as uit het wiel te krijgen, wellicht met heet stoken minder. Meestal past hij na het polijsten van de as wel netjes zonder verwarming, net zoals de eerste keer bij het in elkaar zetten ;) Hij gaat erg vast zetten als de boel achter een keer flink te heet geworden is......
     
  17. Perry19

    Perry19

    Lid geworden:
    20 dec 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Duffel Belgie
    Kan er mij iemand vertellen, waar er in kleine hoeveelheden Inconel aangekocht kan worden? Dit in verband met een eindwerk rond turbines.
    Alvast bedankt!
     
  18. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    België
    Perry,
    Je kan gerust 316 gebruiken, heb ik ook gedaan. ( kj-66)
    Zelfs voor de stick’s,... alleen ga je na een paar uur de stick’s moeten vervangen.
    Voor een fabriek’s turbine is dit not don omdat die ca.25 a 50 uur rekenen voor onderhoudsinterval.
    Maar om te testen en te leren Is dit zeker met rvs doenbaar, het is toch zo dat je in het begin de turbine regelmatig uit elkaar zal halen voor kleine aanpassingen en verbeteringen.
    Eens je weet hoe,wat en de ervaring hebt kan je alsnog overgaan op inconel.
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, hier ook advies voor 316, goedkoop en makkelijk te krijgen om lekker mee te experimenteren. In mijn eerste jaren vloog ik ook met 316 sticks, moesten af en toe vervangen worden maar hobby arbeids kosten tegen inconel......:)

    Hier zou je kunnen zoeken; https://www.alloyshop.com/inconel-alloy-625/sheet-plate/alloy-625-0-5mm-thick.html

    Hieronder een KJ66 kamer uit 1997. Ik heb toen zelfs voetjes gemaakt zodat ik de sticks onafhankelijk kon wisselen met rvs M3 boutjes. De 6 mm RVS buis had ik toen bij Quartel Pijnacker gehaald, volgens mij hebben ze die nog steeds.

    Hier een setje na flink aantal vluchten. Merkwaardig genoeg merkte ik tijdens draaien maar weinig van de verbrande sticks bovenaan de foto.
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook RVS sticks gepuntlast voor testen van een grotere motor;
    [​IMG]

    Groetjes,
    Gerald
     

Deel Deze Pagina