Hoi jeroen,
Foto's van mijn freesbank heb ik niet veel, maar ze staan op mijn
website.
Omdat ik mijn volledige sturing op de stepperdrives na zelf gebouwd heb, heb ik even kritische naar je sturing gekeken. Ik weet niet of je de sturing al getest hebt, of wat je elektronische achtergrond is, en of je je board heel wilt houden, maar je hebt volgens mij niet de juiste voeding!!
ik neem teminste aan dat je een eurostekker op de behuizing hebt zitten, en dus 230V~ voedt.
230V~ is een wisselspanning, er staat op de print 42VDC MAX!! je print is er niet op gebouwd, en je blaast per direct al je componenten op.
Dure rook....
Je hebt een gelijkrichter en trafo nodig. Anders ben je de eerste die zijn stepper uit het lichtnet voedt. Je
gelijkrichter moet minimaal 50V 15A aankunnen.
Je trafo bereken je als volgt. Je wilt een spanning onder de 42VDC, maar je moet rekening houden dat je de boel gelijkricht. Dit scheelt een factor wortel(2) (=1.414). 42VDC/wortel(2) = 29.69VAC max. Je hebt opzich ook nog een drempelspanning van de diode, en deze is bij die ik aangaf maximaal 1.1V. Je kunt dus een trafo gebruiken die 30VAC afgeeft. Omdat je ook flinke stroom trekt, moet je ook die berekenen. Jouw motoren trekken 3A maximaal, je sluit er 4 aan, en een leuke marge is weer wortel(2). Je komt dan op een stroom van 17A ongeveer. Als je dan stroomx spanning doet weet je het vermogen, en dat is dus +- 500VA. ik denk dat
dit een leuke trafo voor je is.
Je hebt bufferelko's nodig. Motoren zijn spoelen, en spoelen hebben de nijging veel stroom te trekken als ze ingeschakeld worden, en tegen te werken als ze uitgeschakeld worden. Om dit te compenseren worden elko's toegepast, en dan ongeveer 4700uF per A als vuistregel. In jouw geval dus 12
bekerelko's van 4700uF.
Het is heel verstandig je printerpoort optisch te scheiden van je sturingscircuit. Als je een kortsluiting krijgt op je sturing kun je het moederbord van de PC ook wegmieteren. Jouw 230V op je print en je PC aangesloten was een goede rookbom geweest.
Omdat je hier met grote vermogens werkt, is het raadzaam om voor zowel trafo als condensatorbrug een inschakelvertraging te maken. Ik weet niet precies vanaf hoeveel VA, maar als je een ringkern direct aan het lichtnet hangt, knalt de stop eruit omdat de trafo een hoge stroom ineens trekt. De inschakelvertraging laat eerst, zeg 2Ampere, door de spoel lopen, en knalt vervolgens de hele spoel direct aan het lichtnet.
Ook je condensators moeten opgeladen worden. Als je deze ineens aan de spoel hangt, krijgt je transformator een flinke opdoffer. Ook hiervoor laat je de spanning geleidelijk oplopen. Dit doe je door net als bij de trafo eerst een (flinke vermogens) weerstand in serie te plaatsen. De tijd van het opladen kunt je berekenen door 12*(4700*10-6)*je weerstandswaarde. Het vermogen wat je weerstand moet aankunnen bereken je door U²/R. Ik heb een 22Ohm weerstand van 3W genomen. hij wordt wel een beetje warm, maar het volle vermogen wordt maar heel kort door de weerstand getrokken.
kijk even naar deze afbeelding, linksonder is mijn vermogensgedeelte in circuit. hier zie je de relais en de mosfet zitten die voor de inschakelvertraging zorgen. Deze worden bij mij bestuurd door een microcontroller.
Als je bepaalde termen niet kent, google even, het staat allemaal uitgelegd.
Ik hoop dat ik op tijd ben, dus dat je nog niet getest hebt.
Je zult ook een nieuwe behuizing en nog wat andere onderdelen als een trafo, gelijkrichter moeten aanschaffen. Ook je koeling vindt ik wat aan de magere kant.
Mijn excuses voor de kritiek, het ziet er mooi uit, maar zo gaat het niet werken denk ik.
Opmerkelijk is het dat je de + netjes aan de rode pool van je "voeding" hebt gemaakt. maar als je nu de stekker van je stopcontact omdraait..... ontploft het ding hoogstwaarschijnlijk nog steeds
heb je aan de noodstop gedacht? Ik heb deze als input op mijn driverkast, en deze stopt de drivers en geeft via de printerpoort door naar MACH dat de schakelaar ingedrukt is. Het is ook af te lezen op het grafische display.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Gr. Rik