Turbine bouwplannen op eBay

Op eBay zijn er een aantal turbine bouwplannen te koop:
BUILD MINI TURBINE JET ENGINE PLANS CAD READY FOR CNC - eBay (item 260336845299 end time Dec-30-08 10:13:15 PST)
en
GT 2000 Gas Turbine Model Jet Engine Plans - eBay (item 260337636260 end time Jan-02-09 00:44:29 PST)
en
BUILD YOUR OWN PULSEJET, TURBOJET, TURBINE JET ENGINES - eBay (item 150317565539 end time Dec-30-08 12:16:24 PST)

Ik vraag me af of dit iets is?
Heb namelijk zelf een CNC freesbank gebouwd (en daarbij niet bezuinigd op de kogelomploopspindels dus supernauwkeurig). En ik ben op zoek naar een "projectje" ;)

Misschien dat iemand anders mij op bestaande (werkende) bouwplannen kan wijzen?

Alvast bedankt allemaal!
 
plans

Hoi Jeroen.
Als je wlit heb ik nog wel een cdtje voor je van de UT 160 kompleet met pdf dwg dxf bestanden.
Groet Ger.
 
Tuurlijk Ger is gewoon een TOP gozert (zoals vele modelbouwers hier) :yes:

En Jeroen welkom op dit geweldige forum hier kun je alles vanaf halen wat je maar wilt weten :yes:
En staat het er niet op? gewoon een vraag stellen dan kan vast iemand je wel helpen.

Succes met de bouw en we hopen dat je ons op de hoogte houdt ;-)
 
Leuk, al die reacties!
Ik zal mezelf nog even een beetje voorstellen:)

Heb op mijn 13e jaar (ben nu pas 32) mijn eerste trainer gebouwd, een Westerly. Met een 6,5 cc OS max (die ik nog steeds heb). Zonder hulp gebouwd, en hij vloog! Vloog ja, want als 13 jarig "pikkie" natuurlijk al gauw een beetje stoer doen dus als snel gecrashed. En geen geld meer voor een nieuwe.

Tijdje stil geweest met modelbouw, en ondertussen afgestudeerd werktuigbouwkunde aan de HTS in Amsterdam. Daar heeft het CNC virus toegeslagen!

Afgelopen jaren weer begonnen met vliegen, vooral wildvliegen in de omgeving van Alphen ad Rijn met een Robbe Varta Fly. Té saai, zonder rolroeren. Snel weer verkocht. Want ik ging heli vliegen. Heb een T-Rex 600 gekocht. Wat een apparaat... de eerste keer vliegen was echt een ervaring, want zo'n heli op volle toeren is SCARY! Nog steeds geen lid van een club en alles uitgezocht via de bekende forums (vooral helifreak.com). Veel gevlogen, en nog maar 1 keer gecrashed. Onder tussen is er een T-Rex 250 bijgekomen!

Heb me uiteindelijk toch maar aangesloten bij een club, de GMVC (Goudse Modelvlieg Club), maar sta nu voor het tweede jaar OP DE WACHTLIJST!!! Grrrrr! Dat is echt balen. Maar ja. Ik laat mijn gezicht er regelmatig zien, en het verbaasd me dat er zo vaak helemaal niemand op de club is! En toch die ledenstop....

Altijd al geinsteresseerd geweest in turbines en jets, en ga al een paar jaar trouw naar Jets over Pampa. Maar wat zijn die dingen duur zeg... en technisch, hoe zal ik het zeggen... overzichtelijk. Altijd al zo'n ding zelf willen maken.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken :P ik ga eens kijken welke onderdelen ik zelf kan maken op mijn freesbank. Er moet uiteindelijk ook een draaibank komen (liefst CNC), maar vooralsnog denk ik dat ik het draaiwerk ga proberen uit te besteden.

Ik zal binnenkort wat foto's en video's van mijn CNC machine opsnorren en posten.
 
Plaatjes!!

Bij deze alvast wat afebeeldinngen, enjoy!

T-Rex 600
full


full



Mijn zelfbouw CNC machine (video's volgen nog)

full


full


full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo dat ziet er profi uit :thumbsup:

Zo`n turbine bouwen gaat waarschijnlijk wel goed komen als ik dit zo al zie :yes:



Hehe, even off-topic, tegen de wand staat 1 van mijn ex-liefdes (de liefde is er nog wel maar het boardje niet meer) een Mistral Naish 8`2" geweldig board uit de Mistral Naish serie.
Ben nu over op de Naish Competition Wave 7`10 en 8`5".

Naish boards & sails zijn mijn merk (heb zelfs de Naish doodskop die ook op de boards gevoerd worden zelfs als tattoo :cool: ).
 
Ger, ik heb de CD ontvangen, hartelijk dank!
De cd is echt supercompleet, met alle tekening in verschillende formaten en ook duidelijke foto's en afbeeldingen. Hiermee moet het lukken!
Heb alle tekeningen aandachtig bekeken, en besef dat zonder een eigen draaibank het toch wel een moeilijk verhaal gaat worden. Ik dacht het eerst uit te besteden, maar er is zoveel dat gedraaid moet worden. Ik ga eerst eens op zoek naar een degelijke draaibank, het liefst eentje die te converteren is naar CNC. Wel zo makkelijk.

[offtopic]
@Berto: Ja, de naish 8.2... gifkikker hoor, ontzettend stijf en foutjes worden direct afgestrafd. Stond ooit een review in de Duitse Surf, met als verdict: "Flash oder Crash!". Dat beschrijft de aard van het boardje precies :) Al mijn sails zijn North, dat is echt "mijn merk", altijd geweest :) maar Naish is ook wel aardig hoor ;)
Heb helaas de laatste tijd weinig tijd om te varen :(
[/offtopic]

De titel van dit draadje is "Turbine bouwplannen op eBay", en we dwalen een beetje af. Ik zal een nieuw draadje starten voor de UT160 bouw wanneer ik daarmee begin. Iedereen ontzettend bedankt voor de info!!
 
Laatst bewerkt:
Hej jeroen,

Heb je die stepperkaart ook helemaal zelf ontworpen en gemaakt? Welke driverIC's zitten erop? Kunnen ze microsteppen, en hoeveel ampere trekken je motoren, of hoeveel Nm zijn ze.

Waar heb je de kogelomloop spindels en moeren besteld/vandaan?

Zo, dat moest er ff uit :p

Ik ben namelijk ook mijn eigen CNC tafel aan t maken,alleen dan met een HBM BF20 en een verdeelklauw. De sturing heb ik ook zelf gemaakt(die staat op mijn website), op de drivers na .

Gr. Rik
 
hallo rik
ik wou even melden dat jou print super werkt.
heb alleen een probleem met de scoop misschien kun je mij helpen
zodra ik spanning op de print zet word de lijn op mijn scoop onscherp ikzelf denk dat het aan mijn probe ligt
de scoop is 20 mhz en de probe is voor 100 mhz kan het zijn dat hij te gevoelig is.
als ik dr scoop rechtstreeks op de cny 70 zet werkt hij perfekt met de piezo het zelfde hoop dat je mij kunt helpen
vgr mendelt
 
Hej jeroen,

Heb je die stepperkaart ook helemaal zelf ontworpen en gemaakt? Welke driverIC's zitten erop? Kunnen ze microsteppen, en hoeveel ampere trekken je motoren, of hoeveel Nm zijn ze.

Waar heb je de kogelomloop spindels en moeren besteld/vandaan?

Zo, dat moest er ff uit :p

Ik ben namelijk ook mijn eigen CNC tafel aan t maken,alleen dan met een HBM BF20 en een verdeelklauw. De sturing heb ik ook zelf gemaakt(die staat op mijn website), op de drivers na .

Gr. Rik

Hee Rik, wat een vragen allemaal ;)
Ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden:

Stepperkaart: hobbycnc PRO 4 axis (HobbyCNC PRO Chopper Driver Board Kit | HobbyCNC 3 axis kost 79 dollar, 5 axis 99 dollar. Ex verzendkosten. Dit is een kit overigens, je bent wel een avondje aan het solderen. De bouwbeschrijving is zeer gedetailleerd dus door iedereen (ook zonder al teveel ervaring) te doen. Ik heb een 15 watt soldeerbout gebruikt en heel dun tin. De print kan 3A per stepper hebben, bij max 42V DC. Ik heb 200 Oz/Inch steppers, maar tegenwoordig heb je ook 300 Oz/Inch steppers die onder de 3A blijven (aanrader!).

De spindels heb ik op eBay gekocht : Mijn eBay-wereld - ballscrewpro, maar deze verkoper heeft ook een eigen website: ballscrew. Website ziet er noal shabby uit, maar ik heb prima service gehad: 1 spindel had speling, en kreeg meteen kostenloos een nieuwe opgestuurd. Prima toch? Kan je wel aanraden zoveel mogelijk via eBay te kopen, want daar heerst toch wat meer controle en de verkoper wil geen slechte beoordeling dus zullen ze eerder betere service leveren.

De rechtgeleidingen komen ook allemaal van eBay. Heb hier wel de tijd voor genomen, en dat is m.i. ook wel nodig als je niet teveel wilt betalen.

Rik, heb je ook foto's van je freesbank? Ben wel benieuwd. Als je nog vragen hebt, just shoot!

Groeten, Jeroen
 
Hoi jeroen,

Foto's van mijn freesbank heb ik niet veel, maar ze staan op mijn website.

Omdat ik mijn volledige sturing op de stepperdrives na zelf gebouwd heb, heb ik even kritische naar je sturing gekeken. Ik weet niet of je de sturing al getest hebt, of wat je elektronische achtergrond is, en of je je board heel wilt houden, maar je hebt volgens mij niet de juiste voeding!!

ik neem teminste aan dat je een eurostekker op de behuizing hebt zitten, en dus 230V~ voedt.

230V~ is een wisselspanning, er staat op de print 42VDC MAX!! je print is er niet op gebouwd, en je blaast per direct al je componenten op.

Dure rook....

hcncpro_2.jpg


Je hebt een gelijkrichter en trafo nodig. Anders ben je de eerste die zijn stepper uit het lichtnet voedt. Je gelijkrichter moet minimaal 50V 15A aankunnen.
Je trafo bereken je als volgt. Je wilt een spanning onder de 42VDC, maar je moet rekening houden dat je de boel gelijkricht. Dit scheelt een factor wortel(2) (=1.414). 42VDC/wortel(2) = 29.69VAC max. Je hebt opzich ook nog een drempelspanning van de diode, en deze is bij die ik aangaf maximaal 1.1V. Je kunt dus een trafo gebruiken die 30VAC afgeeft. Omdat je ook flinke stroom trekt, moet je ook die berekenen. Jouw motoren trekken 3A maximaal, je sluit er 4 aan, en een leuke marge is weer wortel(2). Je komt dan op een stroom van 17A ongeveer. Als je dan stroomx spanning doet weet je het vermogen, en dat is dus +- 500VA. ik denk dat dit een leuke trafo voor je is.

Je hebt bufferelko's nodig. Motoren zijn spoelen, en spoelen hebben de nijging veel stroom te trekken als ze ingeschakeld worden, en tegen te werken als ze uitgeschakeld worden. Om dit te compenseren worden elko's toegepast, en dan ongeveer 4700uF per A als vuistregel. In jouw geval dus 12 bekerelko's van 4700uF.

Het is heel verstandig je printerpoort optisch te scheiden van je sturingscircuit. Als je een kortsluiting krijgt op je sturing kun je het moederbord van de PC ook wegmieteren. Jouw 230V op je print en je PC aangesloten was een goede rookbom geweest.

Omdat je hier met grote vermogens werkt, is het raadzaam om voor zowel trafo als condensatorbrug een inschakelvertraging te maken. Ik weet niet precies vanaf hoeveel VA, maar als je een ringkern direct aan het lichtnet hangt, knalt de stop eruit omdat de trafo een hoge stroom ineens trekt. De inschakelvertraging laat eerst, zeg 2Ampere, door de spoel lopen, en knalt vervolgens de hele spoel direct aan het lichtnet.

Ook je condensators moeten opgeladen worden. Als je deze ineens aan de spoel hangt, krijgt je transformator een flinke opdoffer. Ook hiervoor laat je de spanning geleidelijk oplopen. Dit doe je door net als bij de trafo eerst een (flinke vermogens) weerstand in serie te plaatsen. De tijd van het opladen kunt je berekenen door 12*(4700*10-6)*je weerstandswaarde. Het vermogen wat je weerstand moet aankunnen bereken je door U²/R. Ik heb een 22Ohm weerstand van 3W genomen. hij wordt wel een beetje warm, maar het volle vermogen wordt maar heel kort door de weerstand getrokken.

kijk even naar deze afbeelding, linksonder is mijn vermogensgedeelte in circuit. hier zie je de relais en de mosfet zitten die voor de inschakelvertraging zorgen. Deze worden bij mij bestuurd door een microcontroller.

Als je bepaalde termen niet kent, google even, het staat allemaal uitgelegd.

9.PNG


Ik hoop dat ik op tijd ben, dus dat je nog niet getest hebt.
Je zult ook een nieuwe behuizing en nog wat andere onderdelen als een trafo, gelijkrichter moeten aanschaffen. Ook je koeling vindt ik wat aan de magere kant.

Mijn excuses voor de kritiek, het ziet er mooi uit, maar zo gaat het niet werken denk ik.

Opmerkelijk is het dat je de + netjes aan de rode pool van je "voeding" hebt gemaakt. maar als je nu de stekker van je stopcontact omdraait..... ontploft het ding hoogstwaarschijnlijk nog steeds;)

heb je aan de noodstop gedacht? Ik heb deze als input op mijn driverkast, en deze stopt de drivers en geeft via de printerpoort door naar MACH dat de schakelaar ingedrukt is. Het is ook af te lezen op het grafische display.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.


Gr. Rik
 
Laatst bewerkt:
Rik, goed gezien, de stekker is idd een 230V stekker, maar ik gebruik een 36V DC voeding (die staat niet op de foto) :) Geen dure rook dus! Ik weet dat het niet handig is om een 230V stekker te gebruiken, maar ik had even niet anders. Bewuste keuze dus. Ook het niet galvanisch scheiden van de printerpoort is een bewuste keuze: hangt aan een pc die zowieso al afgeschreven is. Komt wel een keer.

Wat de koeling betreft, ik kan je melden dat het geheel na een paar uur flink frezen slechts handwarm is. Niks mis mee dus!

De noodstop zit aan de machine, speciale rode knop die alleen met een draai weer te resetten is. De noodstop is niet op de foto's te zien, omdat deze foto's nogal oud zijn.

Mijn CNC machientje heeft ondertussen de nodige draaiuurtjes achter de rug, en me nog niet in de steek gelaten. Neemt niet weg dat er dingen verbeterd kunnen worden natuurlijk ;)

Ik heb even op je wensite gekeken, en die aansturing ziet er echt heel solide uit!! Top! Mooi gedaan hoor, compimenten. Grafische display is VET!

Bedankt voor de uitgebreide uitleg overigens! Ik weet je te vinden als ik vragen mbt electra en aansturing heb! ;)
 
Hoi jeroen,

Gelukkig maar :D
Maar het is inderdaad geen slimme keuze, ik schrok er wel een beetje van, want je had niet verteld dat je al getest enzo had :p


Wat voor een voeding gebruik je dan, trafo of schakelende?

als ze handwarm worden is het inderdaad geen probleem. Als ik een beetje test merk ik toch wel dat mijn steppers best warm worden. Vooral de grote, want deze trekt 5.6Ampere peak.

Ik heb de noodstop bewust als input op mach gedaan. Mocht je nu tijdens je progamma stoppen, dan rateld je programma niet door. je kunt dan naderhand je programma hervatten.
Ik weet niet welk programma jij gebruikt? Dat draaien van de noodstop is niet speciaal, dat doen ze allemaal eigenlijk :)

Groeten Rik :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top