turbine brandstof

hallo,

ik heb dan een turbine boot ipv een vliegtuig, maar ben wel op zoek naar brandstof ;-)

voor mijn jetcat spm5 marine turbine ben ik op zoek naar een nieuwe leverancier van brandstof aangezien mijn huidige leverancier stopt met het verkopen van brandstof, kan bij hem nog wel de shell aero 500 olie kopen.

nu hoor ik "gebruik gewoon de zibro brandstof" van andere hoor ik weer dat juist niet te doen...

wie kan mij vertellen waar ik geschikte petroleum voor een jetcat turbine kan kopen...

met vr gr.

chris
 
De Zibro brandstof is de beste die er is, het stinkt niet en vreet geen slangen aan of "O"ringen. Ik gebruik het al 14 jaar en bij de eerste onderhouds beurt wilde Jetcat niet eens geloven dat de motor al 50 uur gedraaid had. Het nadeel is natuurlijk de prijs, als je veel gebruikt is gewone petroleum ook een optie, nadeel hiervan is natuurlijk weer de hoeveelheid rommel die er vaak doorheen zit.
 
zowel Zibro Extra als Zibro Kristal voldoen perfekt, alle twee geprobeerd met shell olie en BP olie. Geen probleem.
 
Ook maar even een brandstof vraagje in dit draadje aangezien ik het onzin vind om een nieuw draadje te starten.

Zijn er turbine vliegers die ervaring hebben met Tosaïne als brandstof? Ook dit is gezuiverde petroleum.
 
Tosaine is perfect, velen vliegen ermee en ik heb er ook vele liters probleemloos mee gevlogen.
Ik vlieg de laatste tijd met white spirit, dit is naar mijn inzien de beste turbinfeul die er is, mooie kerostartup, hele goede
acceleratie en lagere themperatuur.
Nadeel is de prijs, maar zibro en tosaine is ook niet meer zo goedkoop.
Je zou verwonderd zijn hoeveel goedkoper een 200 litervat white spirit bij een groothandel is dan een 5 liter bidon.

Grtz A
 
Hoi,
ik hang me even maar aan dit draadje vast,
omdat ik van plan ben een turbine helicopter te bouwen,
maar specifiek turbine, onderhoud, brandstof
is in de rubriek helicopter niet veel te vinden.
Uwe
 
Laatst bewerkt:
voor mijn jetcat spm5 marine turbine ben ik op zoek naar een nieuwe leverancier van brandstof aangezien mijn huidige leverancier stopt met het verkopen van brandstof,
Schande! ;-)
kan bij hem nog wel de shell aero 500 olie kopen.
:yes:

Velen vliegen op Zibro wat in veel plaatsen wel te verkrijgen is.
Petroleum wordt ook nog wel regelmatig toegepast.


Kerosine steeds minder, zal ook wel te maken hebben met de prijs en de lastige verkrijgbaarheid.
Ik pak het zo aan de pomp hier op Hilversum maar om nu een 200 ltr vat in voorraad te nemen :roll:
 
Een modelturbine loopt zo'n beetje op van alles en nog wat maar zoals Bert al zegt, je merkt het verschil pas bij een onderhoudsbeurt wanneer hij open gaat. Zelf gebruik ik jet A1 en kerosine simpelweg omdat ik er makkelijk en voor erg weinig aan kan komen, de kamers koeken wel redelijk aan na 50 draai uren maar dat is mij geen probleem. Ik heb geen idee waar het kantelpunt ligt maar de duurdere brandstoffen zoals Zibro leveren wel vaak een goedkopere service op......maar onze modelturbines zijn net russische motoren die werkelijk alles lusten.....:D

Groetjes,
Gerald
 
Zelf gebruik ik jet A1 en kerosine simpelweg omdat ik er makkelijk en voor erg weinig aan kan komen
Jij draint zeker voor elke vlucht net even meer dan nodig is met een nieuwe gewichtsberekening tot gevolg ;-)
 
Vergeet de olie niet, heb heel wat Shell en BP verstookt en had vrij veel roet/kool vorming na een resp aantal uurtjes, met de olie die de laatste drie jaar is gebruikt zelfs geen koolaanslag meer maar mooi grijs allemaal inwendig.
Tosaine, hmmmm nooit van gehoord, weer wat geleerd :wink:
Voor wat betreft brandstof merk ik totaal geen verschil in loop karakteristiek, kero, petro of diesel met 10% benzine, als het maar wil fikken.
Het is eigenlijk de prijs die bepaalt wat er verstookt wordt, petroleum aan de pomp kost mij 1.21 de liter, is het goedkoopst, zeker wanneer je minstens een drum per jaar wegvliegt :wink:
Ger.
 
Zijn er bij jullie ook die mobillite DTE als olie gebruiken?
Ik gebruik deze al een tijdje nu, wat geeft deze olie kwa roet of restresidus?

Grtz A
 
dte olie heb ik ook nog staan, niet gebruikt.

Even benieuwd, wat kost een druk white spirit of toscaine of zibro dan? In de 5L kannen zit je op 2 euro/l of meer.
 
Ik was vorige week 47,50 euro kwijt voor 20 liter zibro... tel daar nog je olie bij dan zit je bijna aan de drie euro per liter :( :(
 
Als ik 10 5 liter bussen white spirit in een keer koop kreeg ik ze voor net geen 2€ per liter, goedkoper dan zibro dus.

De laatste keer dat ik mobil DTE light kocht betaalde ik 125€ voor 25 liter.

Grtz A
 
Back
Top