turbine luistert niet meer naar de gasknuppel

Wie weet hier raad mee en of heeft dit al eens meer meegemaakt, het volgende gebeurde: mijn simjet turbine in de Flash stond klaar voor de 4e vlucht die middag, volgas en de moter spoolde op maar ik merkte op dat hij niet op volle toeren kwamm terwijl het gas vol open stond, daarna meteen het gas eraf om de start af te breken, maar tot mijn verbazing reageerde hij niet ,pas naar ongeveer 10 a 12 sec. remmen en bijgestuurd en het hoge gras in waar hij tot stilstand kwam, gelukkig zonder schade.

Heb de motor laten lopen en bij de kist aan gekomen de motor weer volgas laten lopen maar hij ging niet hoger dan 85000 rpm i.p.v.123000, gas dicht en het duurde weer 12 sec voor hij naar 32000 rpm terug zakte.
Wie weet wat hier aan de hand kan zijn?

Theo

check je brandstofpomp maar eens ,die kan zwaar lopen.
of zet je deaxceleratie eens op 0
even je settings doorlopen
en vooral goed naar je toeren aflezing kijken, en je PW
check al je brandstof filters.

Mvg,

Martin.

theo

Wie weet hier raad mee en of heeft dit al eens meer meegemaakt, het volgende gebeurde: mijn simjet turbine in de Flash stond klaar voor de 4e vlucht die middag, volgas en de moter spoolde op maar ik merkte op dat hij niet op volle toeren kwamm terwijl het gas vol open stond, daarna meteen het gas eraf om de start af te breken, maar tot mijn verbazing reageerde hij niet ,pas naar ongeveer 10 a 12 sec. remmen en bijgestuurd en het hoge gras in waar hij tot stilstand kwam, gelukkig zonder schade.

Heb de motor laten lopen en bij de kist aan gekomen de motor weer volgas laten lopen maar hij ging niet hoger dan 85000 rpm i.p.v.123000, gas dicht en het duurde weer 12 sec voor hij naar 32000 rpm terug zakte.
Wie weet wat hier aan de hand kan zijn?

Theo
;) magneet in de compressor heeft en kwalteit verliez in de aanwezigheid van de temperatuur . Je zegt 4e vloog in de lucht ??? tijd??? dat is de slechte kant van FADEC cvetko uit maastricht :confused::rolleyes::cool::cool::wink::wink::confused:

check je brandstofpomp maar eens ,die kan zwaar lopen.
of zet je deaxceleratie eens op 0
even je settings doorlopen
en vooral goed naar je toeren aflezing kijken, en je PW
check al je brandstof filters.

Mvg,

Martin.

Hoi martin
Ok dat zal ik eens nachecken, wordt waarschijnlijk pas donderdag, ik houd je op de hoogte

Gr Theo

Hoi Cvetco
Het vond tijdens de start plaats van de 4e vlucht die dag,zal eerst eens even kijken naar de brandstofpomp etc. wat Martin voorstelde.

Gr Theo

Ja , wat Cvetco zegt kan ook hoor ,maar dan zou je eens naar je toeren aflezing moeten kijken.
Cvetco ken ik ook ,die is ook niet gek,heeft ook best wel zulke dingen meegemaakt denk ik,;)
Het kan best zijn hoor , dat het Magneetje gekanteld is,of te warm geworden is dan verliest ie z,n magnetisme ,maar dan zou die volgens mij uit moeten gaan ,en niet blijven draaien.

Mvg,

Martin.

magneet

Hoi Cvetco
Het vond tijdens de start plaats van de 4e vlucht die dag,zal eerst eens even kijken naar de brandstofpomp etc. wat Martin voorstelde.

Gr Theo

:D Hallo Theo ...
een ander probleem is, elektiche staartmotor is ook vlakbij , een magneet werekt niet goed anderen (elektro staartermotor magneet ) kan leiden tot extra storinge :???::rolleyes::confused: Cvetko

Dit klinkt toch als een pomp / toeren probleem, ecu snapt er niets meer van omdat het nodige pomp vermogen niet overeenkomt met wat hij verwacht aan toeren en hij moet dan corrigeren wat niet lukt. Hij blijft corrigeren maar als de pomp / toeren steeds anders werkt krijgt hij de boel niet onder controle. Fadec's gaan hier niet heel erg goed mee om. Ik heb hem ook wel eens op 80k+ toeren gehad zonder dat hij omaag wou, de ecu corrigeert dan veeeeeeeeeeeeel te traag. Uitzetten is dan de enige optie maar als je in zo'n situatie zit denk je daar niet snel genoeg aan.

Dit klinkt toch als een pomp / toeren probleem, ecu snapt er niets meer van omdat het nodige pomp vermogen niet overeenkomt met wat hij verwacht aan toeren en hij moet dan corrigeren wat niet lukt. Hij blijft corrigeren maar als de pomp / toeren steeds anders werkt krijgt hij de boel niet onder controle. Fadec's gaan hier niet heel erg goed mee om. Ik heb hem ook wel eens op 80k+ toeren gehad zonder dat hij omaag wou, de ecu corrigeert dan veeeeeeeeeeeeel te traag. Uitzetten is dan de enige optie maar als je in zo'n situatie zit denk je daar niet snel genoeg aan.

Klopt ik remde nog wel maar op het vochtige gras met 80k gebeurde er niet veel, uizetten had beter geweest maar daar had ik op dat moment echt niet aan gedacht.
Maar is de pomp dan stuk of is die nog te repareren of moet hij schoon gemaakt worden?

Theo

Het kan de pomp zijn, maar ook de toerental uitlezing.

Probeer de pomp eens te laten draaien op een laag voltage en kijk hoe deze loopt. Probeer hem ook tegen te werken en kijk of hij druk opbouwt.

Log uitlezen en kijken of het toerental stabiel is kan ook, of op de terminal het toerental heel goed bekijken.

Hallo Heren

Hier ben ik weer, het heeft ff wat langer geduurd dan gepland maar als beloofd zou ik jullie op de hoogte houden van het probleem.
Nu dan, ik ben begonnen met de voor mijn makkelijkste eventuele oplossing en dat was het complete brandstof delivery systeem nachechken, en bingo, na alle filters en pomp te hebben schoongemaakt en nagekeken bleek dat het zakje in de hoppertank aan vervanging toe is, na een testrun zonder zakje loopt de moter weer als vanouds.
Allen hartelijk dank voor de tips.

Wie weet waar ik z'n nieuw zakje kan bestellen.?

Gr Theo

Back