Turbine-onderdelen 3D-printen

Ontworpen met (Siemens .solid edge)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wow.. mooi.
En Lisand? Al gevlogen met je zelfbouw turbine(s)?. Geeft een kick he als het eindelijk gelukt is.
Ben benieuwd naar je vorderingen.

Sommige dingen snap ik echt niet, misschien ben ik er te lang uit.

Schoepen van gasturbines werden (worden?) soms op een hele speciale manier gemaakt. Door ze (met speciale giettechnieken, directional solidification) de laten bestaan uit zeer lang gerekte kristallen of ze zelfs als éénkristal te maken kregen ze een optimale hoge temperatuurbestendigheid (weerstand tegen kruip).

En nu zou dat ineens met een 3D laser print techniek kunnen? Misschien voor noodreparaties, maar het lijkt me sterk dat ze op deze manier gelijkwaardige kwaliteit kunnen maken.

Groet,

Ad

toch vraag ik me af of dit bestand is tegen die hogen rpm`s.
het zijn stof deeltjes die aan elkaar gelast zijn om het maar ff grof weg te zegen en dan lijkt me zo iets als chinees giet metaal.

Lijkt mij ook. Ben benieuwd hoe zich dit op metaalvlak ontwikkeld.
Het materiaal zal toch moeten vloeien, wil het de benodigde structuur krijgen.

In het bericht wordt ook nergens vermeld dat het om turbine wielen gaat.
Alleen om componenten van turbines.

De kop is dus misleidend in deze.

Die sterkte zal met printen (nog) niet te verkrijgen zijn.

Lijkt mij ook. Ben benieuwd hoe zich dit op metaalvlak ontwikkeld.
Het materiaal zal toch moeten vloeien, wil het de benodigde structuur krijgen.

Dat is ook waar ik mijn bedenkingen heb in deze "the sky is the limit" berichtgevingen.
De soms extreme eigenschappen die voor zekere toepassingen nodig zijn kunnen soms alleen met extreem moeilijke metallurgische technieken verkregen worden, met zeer nauwkeurige controle van onder meer temperatuur verloop tijdens het productieproces. Bij lassen moeten hele strikte lasprocedures gevolgd worden om bijvoorbeeld locale verbrossing te voorkomen. En dat zou nu ineens niet nodig zijn, laser erop in een inert gas omgeving en gaan met die banaan? Ik dacht het niet!!!

Groet,

Ad

Toch schijnt er al wel het een en ander gemaakt te worden:
3D-Printed Rocket Part Passes Biggest NASA Test Yet

The largest 3D-printed rocket part built to date, a rocket engine injector, survived a major hot-fire test. Injectors channel and mix the propellants that engines need to power rockets into space. During the firing test on Aug. 22, liquid oxygen and gaseous hydrogen passed through the 3D-printed injector into a combustion chamber, generating 20,000 pounds of thrust, NASA officials said.

Toch schijnt er al wel het een en ander gemaakt te worden:

Vergis je niet, dit is een injector voor vloeibaar/gas zuurstof, extreem koud dus. Het wordt uit het hele verhaal niet duidelijk wat de bedrijfsomstandigheden voor dit specifieke onderdeel precies zijn.

De keuze voor een nikkel-chroom legering (waarvan er nogal wat zijn, waaronder inconel) zou er toch op kunnen wijzen dat het toch om een hoge temperatuur toepassing gaat. Maar zonder exacte bedrijfsomstandigheden, materiaalspecificaties en structuurfoto's is er verder weinig van te zeggen.

Verder zijn voor ruimtevaart gebruikte raketmotoren natuurlijk weer speciale gevallen. Het zijn nog steeds wegwerpproducten die maar een beperkte levensduur hoeven te hebben. Als we ooit naar hergebruik van raketmotoren gaan wordt het ontwerpconcept en de te stellen materiaaleisen natuurlijk ook compleet anders.

Volgens mij heeft het door laserstralen samen laten vloeien van metaalpoeders nog zoveel beperkingen dat het maar in een beperkte mate inzetbaar blijft. Sommige beperkingen zullen natuurlijk opgelost kunnen worden, maar anderen zijn inherent aan het proces. Ontwikkeling van nieuwe processen (ik kan ze zo niet bedenken, maar dat zegt niks) kan natuurlijk weer nieuwe deuren openen.

Groet,

Ad

Ongelooflijk .. die techniek gaat echt met sprongen vooruit.
Wat nu nog ondenkbaar en onbetaalbaar is, is over niet al te lange tijd voor iedereen haalbaar.
Als het net zo snel gaat als de ontwikkeling op electronica gebied...sky is the limit (of ook niet meer?)

Als het net zo snel gaat

Altijd uitkijken met extrapoleren, vooral als het om niet lineaire modellen gaat. Economen willen daarmee nogal eens in de fout gaan, iemand die een beetje kennis van statistiek heeft zal zijn handen daar niet aan willen branden.

Groet,

Ad

Back