Turbine vliegen, hoeveel ervaring nodig?

Hoi,

niet dat het er binnenkort van zal komen, maar ik kijk toch wel met een schuin oog naar turbines. Vroeger hoorde ik dat turbinevliegen alleen voor zeer ervaren mensen was, omdat de spool-up time lang was, en de vermogen-gewichtsverhouding lastig. Maar de moderne turbines versnellen sneller, en leveren meer vermogen per gewicht. Dus; is turbinevliegen tegenwoordig makkelijker dan vroeger? Hoe 'moeilijk' is het vandaag de dag, i.v.m. een 2T proptuigje?

Dank,

Ik neem aan als je met snelle pylon racers, edf kisten ervaring hebt, het vliegen zelf niet moeilijker is.

Eerder makkelijker ivm. meer vermogen, in het algemeen groter.

Wel zit er een ander kosten plaatje+ ervaring ivm. de bouw aan vast natuurlijk.

Maar ja dat lijkt mij meer uit theoretisch oog.

Ik hoop het je komende woensdag te kunnen vertellen, bij goed were ga ik dan voor het eerst aan de kabel vliegen met een jet :D

Nope Berto.
Ik heb nu dat 2.4 setje, en geen losse stickdoos erbij, en jij gaat gewoon zelfstandig jetten, ik coach je wel een beetje :wink: (na zo'n 10 litertjes fakkelen heb je het wel door)

@Hugo.
Effe zonder gekheid, als je een beetje ervaring hebt met de wat snellere en de wat zwaardere kisten dan is het allemaal niet zo moeilijk als het lijkt, de een wordt wat nerveus bij het besef dat er een paar euries in de lucht hangen maar de ander weer niet.
Het meest 'moeilijke' aan jetvliegen is dat je heel goed moet weten waar je mee bezig bent als je met een kist omhoog gaat waarmee je een huis in kan vliegen én kan laten afbranden.
Wel eens een 'mooie' jetcrash gezien waarbij zo'n mooie rookpluim en vuurbal van afkomt?

Groet Ger.

Ik hoop het je komende woensdag te kunnen vertellen, bij goed were ga ik dan voor het eerst aan de kabel vliegen met een jet :D

Nope Berto.
Ik heb nu dat 2.4 setje, en geen losse stickdoos erbij, en jij gaat gewoon zelfstandig jetten, ik coach je wel een beetje (na zo'n 10 litertjes fakkelen heb je het wel door)
Spannend :mrgreen:

Hugo,
Het grootste probleem in Nederland is een locatie te vinden waar je mág en kunt vliegen....Veel clubs zetten de rem op het aantal jetvliegers binnen de club.
Een drassig veld van 80 m met te lang gras is net echt geschikt voor de meeste jets.

Ach, ik kom nét terug van 2 dagen JetPower, als je ziet wat daar allemaal veilig vliegt, dan lijkt het helemaal niet zo moeilijk meer.

Idd, verder zijn kosten een belangrijke factor, net en Jetcat FODscreen gekocht voor 54 euri, en meer dan een rijstzeef in cheepo plastic frame is het niet.....

Bezoek meetings en shows, praat met veel jetvliegers, kortom oriënteer je goed voordat je je in een dure vergissing stort.
In NL nog niet zo vaak, maar op internationale forums kun je soms goedkoop een volledig uitgeruste jet kopen, scheelt erg veel met alles nieuw kopen.

Zo voor de helft ben ik jet ontmaagd, vanwege technische problemen hebben we maar 1 vlucht kunnen maken met de Velox van Ger, de startmotor stopte ermee en zelf aanblazen lukt niet.

We zijn dus niet zover gekomen dat ik zelf starten en landen mocht proberen maar heb wel even mogen proeven aan het jet vliegen.

En wat ik altijd al wist en nu zeker is dat als ik later groot ben er zeker een jet aan de BosModelAir stal toegevoegd gaat worden :yes:

Vanochtend na aankomst op Rozenburg Ger natuurlijk redelijk wat uitgehoord over het hoe en wat met de Velox om al een beetje een voorbeeld van de vliegeigenschappen te kunnen vormen.

Daarna tanken, starten en vliegen maar, even na de start kreeg ik de zender en ik moet zeggen wat vliegt dat ongelooflijk lekker.
De Velox vliegt als op rails, hij glijdt door de lucht en dat motorgeluid erbij maakt het helemaal af.
Ben zelf niet ver onder en boven half gas geweest, met die stand kon ik lekker wennen aan het gedrag en het vliegbeeld van de kist.
In de bochten soms een tikje gas erbij en direct merk je wat extra stuwkracht, op de rechte stukken iets eraf om de snelheid nog even in bedwang te houden.

Man man man, wat vliegt dat lekker zeg.

Na een tijdje heeft Ger de zender weer overgenomen en de kist boterzacht neer gezet zoals we van Ger gewend zijn.

Jammer genoeg gooide de defecte startmotor roet in het eten voor meerdere vluchten dus we moeten het tzt nog maar eens overdoen :eek:

Nu maar eens kijken welke kisten er in de verkoop gaan en bij wie ik geld kan verdienen om een eigen jet aan te schaffen ;-) (maar dat duurt nog even :-( ).

Hier de Velox tijdens de opbouw nog zonder stabilo/hoogteroer:
velox1.jpg

velox2.jpg

Laatst bewerkt:
tulpenburg

Berto.

Helaas gooide de startmotor roet in het eten, maken we de volgende keer wel goed :wink: is trouwens al weer gefixt want hij moet op Sittard nog vlammen a.s. zaterdag.
Je hebt nu eenmaal te maken met veeeeeeeel techniek in zo'n jet en 'Murphy' komt wel eens langs, en helaas vandaag.
En als ze het op jou 'thuisveldje' toestaan komt ik wel naar jou toe, kist vliegt tenslotte ook makkelijk van kleinere veldjes af dan Rozenburg :wink:

Ja, je hebt er nu van geproeft en een weg terug is er niet, no way, ook deze uitdaging zal jij wel onder de knie krijgen, aan je vliegskills zal het in ieder geval helemaal niet liggen, financieel hé, da's effe slikken maar ja, daar kun je naartoe plannen/werken.

Ga je weer zien Berto.

Groet Ger.

@Berto

Gefeliciteerd kerel, gaaf he dat turbinevliegen enne die Ger is toch ook wel een kanjer van een piloot hoor, vliegt zelfs zonder stabilo/hoogteroer toppie toppie die Ger.

Berto je had toch zelf ook wel wat te vliegen bij je??

Ik ga je zekers een keer zien vliegen met je eigen turbinekist.

Groet Jaap

@Ger

WOW WOW gaaf je Velox hoor, je weet ik vindt die kist toch al toppie, maar je hebt hem weer helemaal in stijl gespoten die we kennen van je, toppie toppie van je.

Leuk je weer te ontmoeten as weekend, gaan we weer lekker jetten, het weer wordt goed en Ger Klunder ts neemt zelfs SPEKLAPPEN mee. Nou dan weet je het wel, kan niet meer stuk.

Groet Japio

Berto je had toch zelf ook wel wat te vliegen bij je??
Zekers wel, heb 1 vluchtje gemaakt met de Skymaster en heel veel bijgekletst met Ger.

Daarna alles in de auto en weer naar Ede gescheurd om daar nog even met de "jongens" te vliegen, was dus een TOP dag.

Ik ga je zekers een keer zien vliegen met je eigen turbinekist.
Echt wel :yes: :yes: :yes:

Back