Turbine zwever

Hallo allemaal;
Ik ben op zoek naar een voll gfk acro zwever waar ik mijn wren mw54 zou willen bovenopzetten. Merendeel van de toestellen die ik tot nu toe heb gezien in deze configuratie hebben een V-tail om de hete uitlaatgassen niet op de staart te hebben. De keuze uit degelijke zwevers met v-tail is echter zeer beperkt. Zou een fox of iets dergelijks het echt te heet krijgen aan de staart als de uitlaat minimum anderhalve meter meer naar voor erop blaast?

Je kunt toch altijd nog de uitlaat naar onderen richten? of desnoods verleng je hem met een buisje. Beetje buigen (goeie tip tegen knakken is schelpenzand erin te doen, dan kun je buigen zonder hem kapot te maken) en richt hem naar onderen.

Helemaal geen V-tail nodig!

of zeg ik nou iets heel doms?

ow... 't gaat om een straalmotor...
jah, dan zou ik toch voor de v-tail gaan, tenzij je graag je staart wil verdampen.

Je kunt toch altijd nog de uitlaat naar onderen richten? of desnoods verleng je hem met een buisje. Beetje buigen (goeie tip tegen knakken is schelpenzand erin te doen, dan kun je buigen zonder hem kapot te maken) en richt hem naar onderen.

Helemaal geen V-tail nodig!

of zeg ik nou iets heel doms?

zoals men zegt, er bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden.
nu zie ik wat men bedoelt.

lezen voorkomt dit dus.

V staart is niet nodig, je kan ook een alu schild om de voorkant van de staart plaatsen, dat zie je soms ook.

Nee, dat doet niet zoveel :) Je moet denken aan een schild van bv 1mm alu wat op een afstand van bv 5mm wordt gemonteerd voor de staart. De warme lucht wordt dan erlangs geleid, alleen de voorkant is vaak een probleem. De luchtstroming tijdens het vliegen koelt de zijkant genoeg. Het schild hoeft ook niet zo heel breed te zijn.

Of niets alsde turbine genoeg naar beneden wijst (uitlaat omhoog) : RC Glider With Jet Engine - Video

waarom geen dubbele pijp net als bij een F15 kan de gassen aan bijde zijde van de staart en staat nog leuk ook zo 2 van die pijpen

groet niels

Dat heeft wat meer weerstand als je wilt zweven nog..... en lijkt ook voor geen meter maar dat is persoonlijk ;)

Er zijn toch op you tube filmpjes te vinden die hebben ook geen V-staart.
Videos - RC Glider With Jet Engine
Deze bijvoorbeeld.
Ik weet niet hoe warm de lucht is die uit de turbine komt.
Sommige turbine kisten hebben dacht ik ook de uitlaattunnel van gfk (dit weet ik niet zeker, maar als dat zo is kan je hem ook op de rug van een zwever zetten denk ik)

Sorry bertus maar een tunnel van gfk bestaat niet voor een turbine. De uitgang temperatuur van een turbine is ongeveer 650 graden dus daar heb je altijd een metalen buis voor nodig. Bij een grote zwever zit de motor vergenoeg van de staart zodat de lucht gemend is met koele lucht en dan is het geen groot probleem al zal de staart wel kunnen verkleuren omdat het wel warmer wordt. Bij kleinere zwevers kan het een probleem zijn. Soms staan ze ook onder een grote hoek en dan is het geen probleem al vraag ik me af waarom ze soms schuin staan en soms recht.

Paritech had dergelijke zwevers.
Op de Jetpower messe vorig jaar demonsteerden ze er 2, heb alleen niet goed gekeken hoe ze met de warmte omgingen. Maar daar zou ik eens een zoekopdrachtje op loslaten....

Groet,
Gerben

Een splitsing naar 2 uitlaten heb ik ook al gezien maar is niet echt mooi.
Meestal zijn de toestellen die je op youtube ziet 6m span of meer, dat geeft een romplengte van algauw 3 meter, dus de turbine staat minstens 2 meter van de staart. Bij een 4 meter staat hij al snel 1.25 a 1.5 meter van de staart terwijl de uitlaatgassen even heet zijn van een 6kg als van een 18kg turbine.

Ik zou een 4m fox overwegen en gewoon eens proberen wat het doet.

Ja,... hou dan die brandblusser maar bij de hand.
De uitlaatgasen maar op een metertje voor de T-staart,... en dan nog te zwijgen als je een flair-out meemaakt.
Ik zou persoonlijk een ander type kist zoeken, maarja das persoonlijk zeker.

Ja hoever wil je gaan,... vb. een fox is een acro kist.
Hou rekening met de vleugelbelasting, het toestel zelf zal met turbine zeker ruim 2kg zwaarder worden.
Gevolg vleugels versterken, alles bij elkaar is het gewicht misschien dan wat aan de hoge kant om nog te spreken van een zwever?
Heb hierover ook al lang zitten denken, het is zoals je al zei de zwevers die je ziet zijn om en bij de 6meter

Laatst bewerkt:
even zoeken op het net , maar er is gewoon een 4 meter fox met een jetcat p60 die vliegt.

ik dacht dat hij van airworld is , even op de site kijken en de foto's doorzoeken

Ge96336.jpg

Ln11679.jpg

Ik weet niet of dit de 4 meter versie is.....

gr vosje :)

Ik heb in harsewinkel een salto h101 van krause gezien.
Het ding was 5m span, had styro-abache vleugels en was met een funsonic s70 uitgerust.
Hij vloog er wel heel voorzichtig mee en dat is niet mijn bedoeling.
Ik zou lieft full gfk hebben.

Back