Turbinewiel KJ66 zelfbouw.

  • Topicstarter Topicstarter Brambo
  • Startdatum Startdatum
Beste Ron,

Heel eenvoudig!
Je balanceert het wiel uit met stukjes tape..
Paar stukjes tap op elkaar en plakt dit ergens op een van de schoepjes..
Laat het wieltje draaien en voel of er een trilling is..Zoja dan plaats je het tapje een paar schoepjes verder en gaat door tot je de minste onbalans voelt.Met meer of minder tape balanceer je zo het wiel uit.
Heb je het wiel gebalanceerd dan heb je op een van de schoepjes tape zitten. Haal je het tape weg dan zal je 180gr aan de andere kant iets materiaal weg moeten slijpen....En zo begin je overnieuw tot je hem in balans hebt..
Lijkt een langdurig gedoe maar binnen een kwartiertje heb ik een wieltje zeer goed in balans...

Gr Bram
 
Prachtig wieltje Bram, mooie huisvlijt! :D

Klein vraagje, hij ziet er aardig gepolijst uit, ik heb altijd begrepen dat een beetje matt/ruw oppervlakte goed is zodat lucht grenslagen beter blijven plakken en dus efficienter zou zijn?

Groetjes,
 
Beste Gerald,

Nou dan gepolijst valt wel mee..Hij is best wel ruw...Gewoon geslepen met dremelschijfjes..
Of hij nu mooi glad is of ruw zal hier niet echt merkbaar zijn..
Maar zoals Jij zegt kan een beetje ruwigheid geen kwaad..
De opperluchtlaag blijft daar inderdaad misschien wel plakken wat natuurlijk een nog beter en gladder resultaat geeft...
Experimenteerde ze vroeger ( Bell X1, X15) en nu nog steeds met de bovenkant van een vleugel ook zo.
Een bobbelig oppervlak lijkt bij hoge snelheden minder weerstand te geven????
Jij zal het best wel weten of gehoord hebben als piloot!

Bedankt voor je reactie..

Gr. Bram
 
Back
Top