turboprop bouwen

hallo turbinefanaten , ik ben joost naessens wonende in belgie(oeselgem)
en mijn hobbys zijn techniek,paramotors bowen en vliegen en turbines
ik volg al een tijd dit forum en bij deze wil ik deze vraag stellen
De bedoeling is om een turboprop te bouwen voor het aandrijven van een
paramotertrike vermogen +/- 50 PK en om rendement te halen en brandstofverbruik naar beneden te krijgen zou ik een tweetrapscomp.
willen gebruiken . heeft iemand van jullie daar reeds ervaring mee?

beginnede met het draaiende gedeelte van een hogedrukturbo.
-eerste comp groter nemen dan bestaande of
- 2dezelfde en tweede comp aanpassen aan hogere druk (afdraaien)?
-tweede comp kleiner nemen dan bestaande?
bij verschillende comp draait maar een op juiste toerental en de turbine zal in een van deze gevallen ook moeten aangepast worden?
graag jullie reakties

Eerste wat mij invalt dat je een zeer hoog verbruik aan brandstof hebt .

En bij 50 pk mag je wel een grote tank meenemen.

Mvg Johan

Hallo Joost, welkom,

Ik heb me een tijdje terug ook enigszins verdiept in een grotere turbine. Grote turbinewielen voor dat vermogen zijn volgens mij niet of nauwelijks te koop. Deze zul je dus zelf moeten maken of laten maken. Ik had geïnformeerd naar wat een plak inconel kost, en kreeg een offerte van 825 120mm rond x 25mm a 375 eu:???: . Niet iets waar een hobbyist blij van wordt dus. Het ergste is dan nog dat je ongeveer 40% ofso wegfreesd.

Ditzelfde geldt voor de NGV, welke je waarschijnlijk van RVS kunt maken. Hoe ga je dit maken?

Met axiale turbines heb ik geen ervaring. Als compressor ga ik namelijk een 12 schoeps turbocompressor gebruiken met een diameter van 11 cm.

Groeten,

Rik

Kijk eens of je documentatie van een Rolls Royce Dart te pakken kunt krijgen. En misschien kun je iets met (onderdelen van) een APU (auxiliary power unit)

turboprop

hallo rik
het verkrijgen van grote comp en turb (rad) is geen probleem. JE werkt met de holset HX serie turbos drukken tot 4.8 bar en 1.5kg/sec debiet
gegevens zie holset .com -caboturbo.nl -holsetaftermarket.nl
iplv inconel kan je ook inox ss310 gebruiken (gebrtemp tot 1100° C)
aan materiaal geraken is geen probleem, ik werk samen met enkele grote bedrijven ,en de prijs is meestal 3X lager dan de kleinhandel.
het mat bewerken is ook geen probleem wegens een uit de hand gelopen hobby. kan draaien frezen lassen en heb een ind .bewerkingscentrum
met het verbruik ga ik voorlopig geen rekening houden , een 2-takt verbruikt ook 400CC/PK/uur aan 1.5 euro liter
een heliturb zoals een allison 250-c28 serie III werkt met 1 rad compr
compratio 7:1 airflow 1.96KG/sec verbruik 290gram/PK/uur vermogen 500pk dat is ongeveer hetzelfde als een 2-takt
ik zou willen werken met een comp die +/- 0.5 KG/sec levert en een drukvan +/- 10 bar indien mogelijk .het probleem zal waarschijnlijk de luchttemp na de 2e trap dif in inox comp in titanium( holset)
ben ook van plan om 2e comp en turb zo dicht mogelijk te plaatsen ,enkel lager tussen, en een korte verbrkamer met grote dia om zo weinig mogelijke bochten te hebben en te werken met bronzen lagers en druksmering zoals bij een turbo (levensduur en bedrijfszekerheid)

Back