"Turnigy 1/10 Brushless 2WD Offroad Serie" Algemeen Topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door xXxRemkoxXx, 4 dec 2012.

  1. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Hallo Allemaal,

    Ik wil graag een nieuw draadje starten over de "Turnigy 1/10 Brushless 2WD Serie"


    Deze Turnigy serie bestaat uit de volgende uitvoeringen.


    Turnigy 1/10 Brushless 2WD Desert Racing Buggy (ARR)

    [​IMG]



    Turnigy SCT 2WD 1/10 Brushless Short Course Truck (ARR)

    [​IMG]


    Van deze SCT is ook deze kitversie verkrijgbaar.

    Turnigy SCT 2WD 1/10 Brushless Short Course Truck (KIT)

    [​IMG]


    En to slot de...

    Quanum E-Guana 1/10 Brushless 2WD Desert Racing Buggy (ARR)

    [​IMG]

    (De "Quanum E-Guana" is nog niet in in de NL-Warehouse verkrijgbaar.)



    Dit zijn de specificaties...

    Motor: Brushless Inrunner 3300KV (3650 size)
    ESC: 35A Brushless (35A Constant, 85A Burst, w/reverse) (XT-60 discharge plug installed)
    Batterij: 2~3S Lipo (2S recommended) [Required]
    Lengte: 465mm
    Breedte: 290mm
    Hoogte: 170mm
    Batterij compartiment: 188x27x49mm



    Omdat deze wagens waarschijnlijk veel door beginnende rijders (zoals ikzelf) zullen worden gereden, zou het natuurlijk leuk en handig zijn dat alle ervaringen (positief en negatief) hier gedeeld gaan worden, zodat we er met z'n allen profijt van kunnen hebben. ook is uitleg met behulp van foto en video natuurlijk erg welkom voor nog meer duidelijkheid.



    Ik ben zelf eigenlijk een vlieger en zat wat te bladeren op de Hobbyking site tussen het groeiende aanbod van vliegtuigen in in het nieuwe nl warenhuis en kwam toen deze serie auto's tegen. ik vond het er wel leuk uitzien, maar ging lekker verder met kijken naar vliegtuigen. een paar dagen later zat ik weer precies het zelfe te doen... ff kijken naar vliegtuigen... en ook toen trok deze auto's mijn aandacht. en heb mijzelf toen een beetje verdiept in deze wagens en verder gekeken op internet naar vergelijkbare auto's en kwam tot de conclusie dat deze auto's zeker niet tot de top behoort van de 1 op 10 auto's, maar door de lage prijs zeker een hele leuke en degelijke auto om even lekker wat stoom af te blazen.


    (Ik heb zelf voor de "Turnigy 1/10 Brushless 2WD Desert Racing Buggy" gekozen.)


    Ik was natuurlijk ook nog niet in het bezit van een zender voor deze buggy en ben ook even wezen rondneuzen op het "Te Koop" gedeelte van het "Modelbouwforum". En omdat ik zelf met een Spektrum zender vlieg en daar erg tevreden mee ben, ben ik opzoek gegaan naar een leuke 2e hands zender van Spektrum voor deze buggy. na een aantal dagen rondkijken en het in de gaten houden van het Forum kwam ik al vrij snel een Spektrum DX3c met 2 ontvangers tegen die ik voor een leuk prijsje over kon nemen.

    [​IMG]


    Nu was het alleen nog even op zoek gaan naar geschikte lipo's voor deze buggy. maar helaas verkopen ze bij Hobbyking NL warehouse nog geen lipo's.
    Deze moest ik dan maar in duitsland bestellen. na een heleboel recenties gelezen te hebben en prijzen vergeleken te hebben ben ik voor de goedkoopste 2s hardcase lipo's gegaan die ze hebben bij hobbyking en heb er hier 3 van besteld.


    ZIPPY Flightmax 4000mAh 2S1P 25C

    [​IMG]


    Van de week heb ik gaandeweg alle spullentjes binnen gekregen en ben lekker aan de slag gegaan met het aansluiten van alle electronica en het solderen van XT60 stekkertjes aan de lipo kabeltjes. verder heb ik de buggy helemaal uit elkaar gehaald, gewoon om even te zien hoe het allemaal in elkaar zit en hoe het allemaal werkt. ik ben best verrast over de techniek die er nog in zo'n auto zit... leuk om te zien. alleen heb ik de schokdempers nog even dicht gelaten omdat ik nog niet weet wat ik hier precies in moet stoppen en ik het risico niet wilde lopen dat de olie eruit loopt zonder dat ik iets op voorraad heb.

    Jammer genoeg heb ik met dit slechte weer de buggy nog niet buiten kunnen uitproberen. en zal dit nog even op zich moeten laten wachten, want ik denk dat deze buggy niet bestand is tegen grote hoeveelheden water.

    Hopelijk kan ik binnenkort een update geven over deze buggy met foto's en video.

    Groet,

    Remko.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2012
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik moet zeggen dat ik deze buggy heb overwogen toen ik een 2WD voor erbij wilde. Ik heb inmiddels een LRP Twister als 2WD, maar ga dit topic toch zeker volgen.
     
  3. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Zippy's zijn prima accu's hiervoor.
    Wat is de motorisering van deze auto?
    Auto ziet er zo op zich leuk uit.
    Hoe staat het met de onderdelen?

    mvg Roy
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Hij wordt standaard geleverd met 3300 kv brushless motor, volgens Hobby King.
     
  5. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Inderdaad...

    Dit zijn de specificaties... ;)

    Motor: Brushless Inrunner 3300KV (3650 size)
    ESC: 35A Brushless (35A Constant, 85A Burst, w/reverse) (XT-60 discharge plug installed)
    Battery: 2~3S Lipo (2S recommended) [Required]
    Length: 465mm
    Width: 290mm
    Height: 170mm
    Battery Tray Dimensions: 188x27x49mm

    En hij weegt 1970 gram inclusief de Zippy 4000mah lipo.


    En wat de onderdelen betreft... die zijn gewoon te bestellen bij Hobbyking.
     
  6. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Gewoon ffies ter lering en vermaak maar is een 35 amp regelaar niet wat aan de krappe kant voor een offroad met een 3300KV motor?

    mvg Roy
     
  7. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel

    Ik heb zelf nog geen idee.. maar ik heb bij het lezen van de recenties (en niet alleen bij hobbyking) niemand gehoord dat 35A te weinig zou zijn.. alleen wel dat iemand de slipkoppeling te strak had staan en na een tijdje in het gras gereden te hebben de regelaar doorgebrand was. Dus ik ga er voor alsnog vanuit dat deze setup het wel een tijdje uit gaat houden... Maar zolang het dit weer blijft zullen mijn bevindingen nog even op zich moeten laten wachten.. :(
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik begrijp trouwens dat deze buggy deels een kloon is van de Kyosho Ultima DB, en dat een aantal onderdelen passen.
     
  9. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
  10. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Dat deze buggy een kloon is van de "Kyosho Ultima DB" is voor mij een feit... ;)

    Ze hebben deze buggy volgens mij op zo'n manier nagemaakt dan alle onderdelen net niet hetzelfde zijn als de Ultima DB, en daardoor ook geen directe kloon genoemd kan worden. Ik heb ook gelezen dat veel onderdelen gewoon passen en ook een aantal onderdelen na een kleine aanpassing passen. Maar ik ga er vanuit dat de onderdelen van de Ultima DB wel een stukje duurder zullen zijn da de Turnigy onderdelen.

    Beter goed gepikt dan slecht bedacht..!!! :D

    De Losi Rockstar lijkt mij een minder goed voorbeeld van een kloon. (denk ik.. ;-))

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Maar...!!!

    Ik ben vandaag stiekem (tussen de buien door) een proefrit wezen maken met mijn "Turnigy Desert Buggy" ...!!! :D En ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met de prestaties van deze wagen. Ik ben natuurlijk geen kenner maar ik weet wel dat als er een glimlach op je gezicht verschijnt terwijl je vingers bijna aan het bevriezen zijn, er iets gebeurt waar je geen spijt van hebt.
    Ik ben even wezen rijden op een geasfalteerd stuk grond bezaaid met grind. Niet de ideale ondergrond voor een "Desert Buggy" maar voor nu leek het mij wel een goed idee om hier te beginnen en even te wennen aan deze buggy.

    Ik heb hier gelijk even wat foto's geschoten van de buggy en ik heb ook een paar filmpjes gemaakt van de testrit, die ik nog even moet editten en uploaden. (Waar ik vandaag niet meer aan toe zal komen) Maar ik kan je verzekeren dat het er leuk uit gaat zien.. :D


    Hier alvast een foto van vandaag.
    [​IMG]



    Hier alvast een screenshot van de video van vandaag.
    [​IMG]


    Nou.. dit was hem wel weer even voor nu... ;)

    Groet,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Leuke actie-foto, geeft ons iets om naar uit te kijken. Wat betreft het "jatwerk", LRP heeft daar ook een handje van, de Twister is bijna identiek aan de Ultima RB5 en de Blast heeft veel gemeen met de Lazer Zx-5. Mits goed uitgevoerd, hoeft dat geen probleem te zijn.
     
  12. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    De basis is het zelfde als de door mij bestelde 2wd shortcourse, voor wat de prijs verhouding/kwaliteit is het prima spul!!!! Kunnen de "top merken" nog wat van leren!;)
     
  13. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Deze shortcourse truck heb ik ook nog overwogen om te kopen in plaats van de buggy. Ik vind de shortcourse modellen zoizo wel erg stoer om te zien, maar ik had het idee dat de electronica beter beschermd zouden zijn bij de buggy, en dat is gisteren "gelukkig" wel gebleken.. Want bij de testrit van gisteren ben ik onbedoeld door flink wat plasjes gereden en bleek na afloop de binnenkant (op wat spetters na) vrijwel helemaal droog te zij. :D


    Ik had trouwens van de week ook nog zo'n Turnigy 1/10 tas gekocht waar deze buggy in zou moeten passen... En hij past perfect. ;)

    [​IMG]

    Turnigy 1/10 Scale R/C Car Carrying Bag

    Ik ga vanavond even kijken of ik een beginnetje kan maken met de video.. :pc:


    Ik ben trouwens ook nog een probleempje tegengekomen met de buggy na de testrit van gisteren. Toen ik gisterenavond de buggy schoon wou gaan maken zag ik dat er bij 1 van de de zogenaamde "Dog Bones" een pinnetje los zat.

    [​IMG]

    Ik heb het zaakje even losgehaald en kon het pinnetje gewoon zonder al teveel moeite uit het balletje trekken. Het pinnetje heeft een diameter van precies 2mm en ben opzoek gegaan naar iets wat net iets dikker is dat dat. Toeval of niet, maar ik vond een paar spijkertjes die precies 2,1mm dik zijn.:D

    [​IMG]

    En heb die met best wat moeite in het balletje getikt met een stukje hout eronder om zoveel mogelijk beschadigingen aan het balletje te voorkomen.

    [​IMG]

    Na het geheel even gepast te hebben, heb ik het overtollige materiaal met een kniptang afgeknipt.

    [​IMG]

    En nu alleen nog maar even een beetje bijvijlen en klaar is Kees. (Remko ;))

    Zo.. dan kan ik nu weer verder met schoonmaken van het gevaarte..!!
     
  14. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Die spijker zal van waaibomenstaal gemaakt zijn , en het orginele pennetje van staal , zal dus harder zijn , dan het gebruikte spijkertje .
    Je zal snel de spijker krombuigen door de krachten die er op de dogbone staan en je drive cup , vul zelf de plaatjes maar in :smile:;-)
    Wil je het goed doen zet je er een nieuwe dogbone in.....
    Niettemin, goed gevonden ...
     
  15. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Dat denk ik zelf ook wel..;) al is dit spijkertje een stuk stijver dan de rest van de spijkertjes die ik had liggen... Maar voorlopig moet het maar even zo totdat ik een nieuw setje besteld heb.

    De levertijd zal wel weer even duren uit Hong Kong vandaan...!!!

    [​IMG]

    Dogbone Set


    Ik moet toch nog even kijken wat ik nog meer als reserve onderdelen mee wil bestellen. ik heb al wel een paar dingetjes liggen waarvan ik dacht dat ik die wel nodig zou hebben, maar geen dogbones jammergenoeg..!! :(
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Zouden de Kyosho onderdelen hier niet passen?
     
  17. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Inplaats van een spijkertje, kan je ook even een boortje 2.1mm kopen, wel van staal!!!;) Helaas zijn voor de Turnigy's geen onderdelen te krijgen bij HKeuro.
     
  18. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Zo... het heeft even op zich moeten laten wachten, maar hier is dan de beloofde video.. :D



    Al met al heb ik die middag maar 3 runs kunnen maken voordat het weer flink ging regenen. met die 3 runs opgeteld heb ik 16 minuten kunnen rijden op 1 lipo, wel jammer want ik had er 3 bij me..:(
    Ik vond het echt heel leuk om met deze buggy te rijden, en ik was eigenlijk best een beetje onder de indruk. Al ben ik natuurlijk ook niet veel gewend qua rc auto's. :? De volgende keer dat ik weer ga rijden, dan moet ik zeker een zanderige ondergrond opzoeken, en het liefst met wat heuveltjes of zandbergjes.

    Ook wil ik nog een cameramount maken om vanaf achter naar voren te kunnen filmen.

    Op een paar van mijn vliegtuigen maak ik gebruik van gyro's om de rolroeren en hoogteroeren te stabiliseren zodat er bij een plotselinge richtingsverandering er direct tegengestuurd word door de gyro. Dit concept lijkt mij ook toepasbaar op auto's en heb dan ook bij deze buggy een gyro ingebouwd. Ik weet het niet zeker (omdat ik nog niet zonder gyro gereden heb) maar ik denk dat de gyro ook heeft gezorgt voor die glooiend oogende power drifts.. ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Gyro's in auto's komt vaker voor, voor speedruns en ook als hulp bij driften. Dus het kan best dat je effect merkt. Ding heeft trouwens goed gang erin, de motor heeft blijkbaar redelijk wat koppel, gezien het relatief lage kV getal. Passen er standaard pinions op de as? Enig idee wat nu de totale vertraging is tussen motor en wielen?
     
  20. xXxRemkoxXx

    xXxRemkoxXx

    Lid geworden:
    18 feb 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Ik heb echt geen idee... wat is de standaard maat van een pinion of as..?


    Is er een manier hoe je dat makkelijk uit kan rekenen.. en is het al genoeg als je de vertanding weet van alle tandwielen..?

    zoals..

    pinion 19T
    spur 82T
    enz..
    enz..??

    want dat kan ik opzich wel uitzoeken. ;)
     

Deel Deze Pagina