De batterij box is wel een van de punten die je in ieder geval voor dat je gaat vliegen even goed moet controleren. Zo nu en dan kom je zenders tegen waarbij om een of andere reden de bedrading naar de batterijen niet helemaal top is. Vaak is dit een kwestie van het aandrukken van de stekker, dus veel stelt het niet voor.
Het zou vervelend zijn wanneer de zender werkt, maar door een te losse draadverbinding je stroom wegvalt.
Voor wat betreft zender lipo's kan ik kort zijn, die gebruik ik niet. Het risico op het doorbranden van de zender is mij net iets te groot met lipos en veel zender lipo's zijn ook te groot voor de dimensies van de Turnigy 9x batterij doos.
Er zijn wel wat lipo's te vinden in de comments bij Hobby King van mensen die er wel zender lipo's bij gebruiken, maar ik heb ook al van een aantal mensen vernomen dat hun zender het een tijdje goed deed om daarna opeens helemaal niet meer te werken, omdat de boel door gebrand bleek.
Ik zou het houden bij batterijen of anders zoeken naar een veiliger alternatief in de 'oude stijl' zender accu's. Maar zoals gezegd, daar heb ik voor wat betreft de Turnigy 9x geen ervaring mee.
Naast overbelasting door een verkeerde lipo, zit je denk ik nog het meeste met de nogal krappe ruimte. De batterijbox voor 8 batterijen past er ook maar op 1 manier in en dan moet je uitkijken dat je hem er goed in doet. Anders past het niet.
Alles bijelkaar is het niet de moeite waard om daarom deze zender niet aan te schaffen overigens, hoewel als je kritisch bent het als minpuntje gezien kan worden.
Verder doe je er goed aan om de zender als je hem ontvangt sowieso even open te maken van achter, al is het maar om te checken of alle soldeer er goed uit ziet.
In feite zal het wel goed moeten zijn, maar een keer checken voor de zekerheid kan zeker geen kwaad. Better safe than sorry.
Waarschijnlijk maak je hem toch wel open, want bij mij stond bijvoorbeeld de weerstand op het gas te licht. Na het aandraaien van het schroefje wat dat regelt tot de maximale stand was het voor mij precies genoeg. Verwacht op dat punt dus geen wonderen, want het blijft een relatief goedkope zender.
(Je kunt de zendmodule overigens weer beter laten zitten, aangezien deze vast zit aan de zender in tegenstelling tot de oude versie. De antenne draad is helaas niet erg lang, dus oppassen als je daar aan komt. Over het algemeen zal de zendmodule overigens wel werken, want die worden wél gecheckt door Hobbyking alsdus de HK mensen in de online chat in ietwat gebrekkig Engels. Althans, soms lijken ze de vragen niet zo goed te begrijpen.)
Dan tot slot. Als je de zender wilt kopen, zou ik hem gewoon meteen in backorder kopen inclusief ontvangers.
Het maakt namelijk niet uit of je koopt wanneer ze op voorraad zijn of niet. Ze kunnen de vraag niet aan en je zult sowieso moeten wachten. Ik heb namelijk ook besteld terwijl ze op voorraad waren. Spijtig genoeg dus een groot minpunt, maar dat geldt voor Hobby King in z'n geheel. Als ze de vraag niet aan kunnen, dan klopt dat meestal niet.
In het geval van de Turnigy 9x v2 gaat het om de vraag naar ontvangers waar mensen kennelijk nogal grote hoeveelheden van kopen.
@Beton: Ja, dat wil zeggen het heeft wonderbaarlijk genoeg model herkenning. Heb je het verkeerde model gekozen, dan zal je ontvanger niet reageren. De binding tussen ontvanger en zender lijkt mij dus wel met unieke ID te werken, maar zoals wel vaker met Turnigy ontbreekt harde informatie daarover eigenlijk.
In de praktijk blijkt dat 2 exemplaren naast elkaar gebruiken wel gewoon werkt. Het belangrijke is dat je zender en ontvanger goed binden en dat kan maar op 1 zender tegelijk natuurlijk. Kortom, ik denk dat het antwoord wel een volmondig 'ja' moet zijn ja.