Turnigy Aerodrive 5045 500 KV: motor stottert en loopt niet door

Ik plaatste een tweedehands motor op mijn Tiger Moth.

De motor is getest met een Hobbyking Trust 70 regelaar en met een Hobbyking YGE 80 Amp regelaar.

In beide gevallen rammelt (en soms piept) de motor, maar wil niet doorlopen. Ik heb al verschillende instellingen op de tweede regelaar geprobeerd (PWM is nu 8 en timing 18 graden), maar het gedrag blijft. Een andere motor Turnigy Aerodrive 5045 450 Kv ( dus quasi identiek) loopt wel correct met dezelfde regelaars.

De magneten zitten mooi vast, ik zie niets speciaal aan de wikkelingen of zo.

Als ik de motor met de hand probeer te draaien, draait die vlot als er geen stroom op zit (accu niet aangesloten). Als de accu wel aangesloten is, draait ie ook rond, maar wringt af en toe wat tegen.

Ik plaatste een filmpje van het gedrag op Youtube:


Iemand een suggestie?

MVG

Bart
 
Omdat een identieke motor wel draait op de ESC zit het probleem mogelijk in de motor.

Om te controleren of de wikkelingen goed zijn, drijf de motor aan met b.v. een boormachine en meet de spanning tussen twee motorconnectoren. Dit drie maal doen zodat tussen alle drie de connectoren is gemeten. De gemeten spanningen moeten bij een gelijk toerental van de boormachine nagenoeg gelijk zijn.
 
Gecheckt...

Multimeter ingesteld op 200mV gelijkstroom

Bij de drie metingen fluctueert de waarde telkens, langs +- dezelfde stappen. De uitersten zijn in deze meting tussen de 1.3 en de 1.6. Metingen lijken alle drie vergelijkbaar, zowel in extremen als in hoe ze fluctueren...
 
Ik hoorde gisteren van iemand die per ongeluk een magneet verkeerdom weer vastgezet had nadat ie was losgekomen.
Aangezien het een 2e hands motor is..... effe checken lijkt me....
 
Kan je me zeggen hoe ik dat kan checken? Zien of een staafje metaal door elke magneet aangetrokken wordt als het bij die magneet passeert en nergens afgestoten wordt?

Mvg

Bart
 
Weet ik ook niet heel precies.....lijkt me dat de plus en min pool in een bepaalde ritme horen. ijzeren staafje of zoiets lijlt mij voldoende.
 
Even met een inbussleuteltje langs de individuele magneten gepasseerd en die trekken het sleuteltje allemaal ongeveer even sterk aan.
 
Ik merk wel dat de magneten met wat huisvlijt (extra) vastgezet zijn, maar er zijn nog wel piloten die dat zelfs preventief doen.
 
Volgens mij moeten de magneten om en om de inbus aantrekken en afstoten....... als er 1 magneet achterstevoren zit doet de motor heel raar.

Ik heb het idee dat je mij niet helemaal begrijpt, vandaar dat ik effe doorzeur[emoji23]
 
Een magneet trekt ijzer altijd aan. Het maakt niet uit of het de noord- of de zuidpool van een magneet is.

Om aantrekken (N-Z of Z-N) of afstoten (N-N of Z-Z) vast te stellen moet je een magneet gebruiken.

Als je de wikkelingen controleert door de motor te laten draaien en de inductiespanning te meten, dan de voltmeter op wisselstroom zetten.
 
Ok. Ik test met een magneetje. Wat de meting betreft, ik denk dat ik ook met wIsselstroom gemeten heb en op de kleinste schaalverdeling kreeg ik geen metingen.
 
De motor zo doormeten is erg lastig met een "simpele" multimeter. Het lijkt mij toch dat er een wikkeling onderbroken is. Dat is vaak lastig te meten zonder wat extra moeite.
Even "technisch":
De wikkelingen kunnen op twee manieren geschakeld zijn. In ster schakeling en in driehoek schakeling. Als de wikkelingen in ster staan kan je een onderbreking heel goed met een multimeter meten. Staan ze in driehoek dan kan dat niet, althans heel moeilijk. Ik heb even zitten zoeken maar kan helaas nergens vinden hoe de wikkelingen van deze motor zijn geschakeld. Je kan echter wel proberen te meten.

Meet met je multimeter in het laagste weerstandsbereik tussen alle drie de draden onderling. Die weerstand is heel vreselijk laag en je zal merken dat je die waarde kan beïnvloeden door de meetpennen steviger op de draden te drukken. Is er echter één draad die oneindig aan geeft dan staat de motor in ster en is die aansluiting of wikkeling onderbroken. In driehoek zal je zo goed als zeker niet kunnen zien als er een wikkeling onderbroken is. Met speciale apparatuur die heel lage weerstanden kan meten is dat wel mogelijk maar nog steeds lastig.

Een andere methode is de motor aandrijven met b.v. een boormachine en dan de spanning tussen de drie draden onderling meten. Helaas is dat bij een driehoek schakeling ook lastig te meten want ook dan zal het verschil vrij klein zijn. Als je een oscilloscoop hebt kan je wat meer zien maar ook dan is het lastig.
 
Een update:

Magneten van de behuizing getest met een los magneetje, inderdaad om en om aantrekken en afstoten. de test met de inbussleutel was dus ontoereikend om dit te kunnen vaststellen.

Stekkers opnieuw aangesoldeerd aan de motor, geen verschil.

En toen .... gezien dat de vijzen die het kruis achter tegen de motor houden zo lang zijn dat ze de wikkelingen raken...

Vijzen losgedraaid en kruis eraf gehaald en hij werkte correct... had het misschien zelf eerder kunnen opmerken want de vijzen waren een soort bronskleurig en dat is niet echt standaard...

!! OPGELOST DUS !!

Hartelijk dank aan iedereen die kennis en suggesties bijgedragen heeft!

En ja, voor die draadstangen moet er nog een alternatief komen. De afstand is wel heel groot (ik schat 15 cm of zo).... Makkelijkste zou zijn om een mm dikker te gaan voor wat meer stevigheid. Houten multiplex box maken is ook een oplossing, maar zie ik wat tegen op.
 
Waarschijnlijk is de isolatie van wikkeldraad beschadigd door de schroeven, dat zou ik goed controleren. Dan is het voldoende om de isolatielak even aan te tippen met epoxy.
Het kan erger, draad dunner op die locatie, hot spot, dan kun je er op wachten dat het fout gaat.Of meerdere draden doorgedraaid.


Kun je foto's plaatsen?
 
Back
Top