turnigy draden solderen.

Ik heb een soldeerstation van Conrad (regelbaar) van 120 Watt die deze klus wel voor elkaar krijgt maar snel en makkelijk gaat het niet. Ik gebruik het wel voor de draden te vertinnen en dan heb je een groot vermogen nodig ander lukt het gewoon niet of wordt het een bende. De bussen maak ik vast volgens een andere eenvoudige methode:

Tip, gebruik een minibrander (praxis, conrad) = een soort vergroote aansteker of gasaanstekervorm
De bus klem je in (minibankschroefje, in een gat in een stuk hout of bedenk een oplossing zodat je je handen vrij heb) en verhit nu met een minibrandertje de bus, tin erin en draad erin en klaar is kees. Volgens mij staat er ergens wel een sticky op het no-nitroforum hoe we dit voor elkaar krijgen.
 
oke bedankt voor alle tips, ik ga de 100Watt met grote soldeerkop kopen en ga kijken hoe het daar mee gaat. En zo niet gaat de fik erin wat Cenmonster al zei, dan moet het wel lukken :). Ik snap alleen niet waarom turnigy zo belachelijke dikke draden maakt...Het is moeilijk te solderen en de draden zijn heel erg stug...Maar ze zijn daarin tegen wel lekker goedkoop.
 
Niets belet u om de draden aan de lipo zelf te vervangen voor een soepeler en dunner model :D.

Draden zijn dik, maar ze zijn nog net te solderen :p.
Anders stickpacks met bullets, gewoon 4mm connectoren aan de regelaar en dan ben je klaar :p.
 
ja idd zat ik ook al over na te denken. Ik ga zeker andere draden eraan solderen als ze los gaan van de print van de lipo. En had ook al nagedacht over die connectoren alleen ik gebruik de lipo's nog in andere auto's en die hebben ook dean ;).
 
Het is met soldeerbouten net als met hamers. Er is ook geen hamer die voor alle klussen geschikt is...
 
de 48w bout die eerder in dit topic werd genoemd gebruik ik ook , is gewoon een handig ding met een lekker dun puntje. Wat je niet ziet op de foto is dat dat puntje heel erg lang en erachter heel dik is waardoor dus de warmte veel minder snel weggaat dan bijvoorbeeld een goedkope weller bout waar je alleen een klein puntje met een schroefje vastzet.

Ik gebruik deze bout voor het solderen van verschillende connectoren , 10AWG draad , 1/10 esc's en 1/10 motoren. Dat gaat al makkelijk met de ''oranje'' stand op de draaiknop.
 
Er blijft één optie onbesproken:

Een verloopje soldere. Dan hou je je ESC en de Lipo's origineel en mooi en kan je toch alles aansluiten. Had ik eerst ook. Nu heb ik zoals hierboven al gepost een 4mm bulletconnector op mijn ESC gezet en ben ik van al het ge-piep- af.
 
ik heb zonet de 100 watt bout besteld, samen met een houdertje :). Ben benieuwd hoe het gaat.

Goede keuze, ik heb een 85W soldeerbout waar het solderen van accupacks een stuk simpeler werd dan mijn 25W wellertje. Ik heb nu ook zo'n LRP soldeerstation als eerder vermeld, en die is nog heerlijker om mee te solderen, maar daar is de prijs ook wel naar.
 
zeker zo'n soldeer station zou ik ook nog ooit wel willen, maar momenteel laat mijn budget het niet toe. Dus dan maar een cheap (hopelijk goed) soldeerboutje ;).
 
vandaag de soldeerbout binnen. En wat een verschil!! ongeveer 5-10 seconden op de bout en soldeertin vloeit al. Het enige was dat ik de contact plaatjes van de dean connector (van de regelaar) ietsje moest bij buigen voor wat beter contact. Wil in de toekomst de deans door EC-5 stekkers vervangen, maar nu eerst weer rijden (naja onderdelen moeten nog binnen komen en het weer zit ook niet echt mee...).
 
Back
Top