Turtle autowax oid als loswas?

Heb zojuist na dagen schuren mijn plugje spiegelglad en klaar staan voor het maken van een mal.
Nu heb ik nog een fles PVA staan maar dat kan je toch niet oppoetsen?
Kan je eventueel de plug flink in de autowas zetten?
Mijn vorige twee mallen heb ik ingesmeerd met PVA maar dan zie je toch altijd weer de kwaststrepen.

Over de PVA ben ik ook niet zo te spreken, strepen dus. Het beste lijkt me een harde boenwas, meerdere lagen boven mekaar inwrijven. Voorwaarde is dat het origineel model hiervoor stevig genoeg is. Een vloeibare boenwas gaat ook, en er bestaat speciale loswas in spuitbussen (duur).
Gebruik je gelcoat? Want die maakt dat alles gaat kleven in de mal. Succes.

Waarom smeer je de PVA niet gewoon met een doek op de plug? :? Je zou anders ook de loswas van Wilsor kunnen gebruiken.

Bij Vosschemie geven ze de raad om de PVA op te smeren met een sponsje overtrokken met een nylonkous. Ik vraag me alleen af waar het ophoudt? Dat gedoe met polyester maakt al zoveel afval.

Igwe,

Aangezien jij ook in het noorden woont direkt mijn vraag: Waar haal ik dat loswas!! Ik heb bijna iedere watersportzaak in Groningen en omgeving bezocht, gebeld. Nergens te krijgen.

Ik heb voor het lamineren van een vleugel ook wel eens Pledge meubelwas gebruikt. Ging goed. Maar ik wil nu zeker zijn dat ik de mal wel los krijg. Heb 1 keer eerder gehad dat de plug muurvast zat en dan moet je wel heel gemotiveerd zijn om weer helemaal opnieuw te beginnen

Bossina in de stad heeft alles wat je nodig hebt. (Ze zitten achter bij de Mediamarkt bij het water)

Hoi theo,

Pva is zonder strepen aan te brengen op een geschikte was,pva vloeid niet op alle wassen even goed uit als de oppervlakte spanning te hoog is dan zal deze eerder strepen geven of kringen.
De meeste autowassen hebben een hoge oppervlakte spanning omdat we willen dat bij regen de druppels er in mooie stroompjes vanaf rollen.
Bij de "meeste"loswassen zie je het omgekeerde spuit je er water op dan vloeid dit in een zeer mooie film uit.
Dit is wat we graag willen als we een mal in gelcoat/vorgelat/2K lak spuiten, een dunne(lichte)laag die een gesloten film geeft zonder visogen en kraters.
Er zijn ook wel loswassen(semi-permanent=duur)met een hoge oppervlakte spanning,die geven dan ook meerdere lossingen per opgebrachte waslaag,maar deze zijn aanzienlijk moeilijker te verwerken,en ook de gelcoat moet er dikker op om een goede gesloten laag te geven.
Mijn advies zou zijn koop een goede LOSWAS en gebruik geen autowas op je met zweet en tranen gepoetste plug om teleurstellingen te voorkomen.

succes ruud

Bedankt Ruud en Igwe.

Ik zal even langs gaan bij Bossina. Ben er al eens geweest. Dacht echter dat ze alleen verfartikelen hadden.

Hoi hoi,

Ik heb wel zo'n duur :wink: potje wax voor je staan (ik doe er helemaal niets mee). Perfect spul, genoeg voor wel 50 badkuipjes (meerdere keren per waxbeurt).

PB gestuurd

Gr.A.

Back