Tutorial kunststof schroefgaten repareren!!
Er zijn al vele mogelijkheden beschreven, hoe een “uitgelubberd” schroefgat in kunststof te repareren, een “alternatieve methode” (door mijzelf uitgedacht) die ik met “goed resultaat” regelmatig hanteer, zal ik hieronder zo goed mogelijk proberen te beschrijven. Niks is definitief, zo ook niet met deze methode, het voordeel van deze methode is wel, dat het gemakkelijk op “locatie” uitgevoerd kan worden, mits boven de 5 graden Celsius, ivm het uitharden van de secondelijm.
Benodigdheden reparatie M3 (zelftapschroef):
3 mm boortje,
Krimpkous 2,4 x 100mm (te koop bij Hornbach),
Secondelijm,
Schaar/hobbymes,
Aansteker om de krimpkous te laten krimpen,
1) Schuif de krimpkous over de schroef en verhit deze, al ronddraaiend met een openvuur zodat de kous stak om het schroefdraad krimpt + nog 10mm extra zodat er een “tuutje” ontstaat, en knip deze bij ongv. 2mm onder het schroefdraad op het smalle gedeelte (het tuutje) af.
2) Controleer nu hoever de schroef in het gat moet vallen, voorbeeld 10mm: breng nu 2 mm in “mindering” = 8 mm, boor nu (handmatig) met het 3mm boortje het gat tot op deze diepte uit. Probeer of de schroef in combinatie met de krimpkous in het gat kan.
3) Doe nu een druppel secondelijm in het gat, en breng tevens secondelijm “ruim aan” (niet te dun/te zuinig, liever overmatig) goed verdeeld op de krimpkous. Duw nu de schroef incl. krimpkous (niet schroeven) snel in het gat, tot ongv. op het punt zoals in 2) is beschreven, en laat het een tijdje drogen (5 minuten oid), draai de schroef uit het gat, nu nog even uit laten harden, snij daarna het teveel aan krimpkous boven het gat netjes weg, en klaar is Kees!
Veel schroefgaten geraken dol, omdat men niet goed opnieuw een schroef in het gat draait. De beste methode is, om eerst de schroef links om te draaien totdat hij ineens een stukje naar beneden zakt het gat in, draai nu rechtsom de schroef voorzichtig vast (vast is vast), het gat zal nu een stuk langer goed blijven, aangezien je nu niet iedere keer “opnieuw” schroefdraad in het gat “tapt”, succes!!
Er zijn al vele mogelijkheden beschreven, hoe een “uitgelubberd” schroefgat in kunststof te repareren, een “alternatieve methode” (door mijzelf uitgedacht) die ik met “goed resultaat” regelmatig hanteer, zal ik hieronder zo goed mogelijk proberen te beschrijven. Niks is definitief, zo ook niet met deze methode, het voordeel van deze methode is wel, dat het gemakkelijk op “locatie” uitgevoerd kan worden, mits boven de 5 graden Celsius, ivm het uitharden van de secondelijm.
Benodigdheden reparatie M3 (zelftapschroef):
3 mm boortje,
Krimpkous 2,4 x 100mm (te koop bij Hornbach),
Secondelijm,
Schaar/hobbymes,
Aansteker om de krimpkous te laten krimpen,
1) Schuif de krimpkous over de schroef en verhit deze, al ronddraaiend met een openvuur zodat de kous stak om het schroefdraad krimpt + nog 10mm extra zodat er een “tuutje” ontstaat, en knip deze bij ongv. 2mm onder het schroefdraad op het smalle gedeelte (het tuutje) af.
2) Controleer nu hoever de schroef in het gat moet vallen, voorbeeld 10mm: breng nu 2 mm in “mindering” = 8 mm, boor nu (handmatig) met het 3mm boortje het gat tot op deze diepte uit. Probeer of de schroef in combinatie met de krimpkous in het gat kan.
3) Doe nu een druppel secondelijm in het gat, en breng tevens secondelijm “ruim aan” (niet te dun/te zuinig, liever overmatig) goed verdeeld op de krimpkous. Duw nu de schroef incl. krimpkous (niet schroeven) snel in het gat, tot ongv. op het punt zoals in 2) is beschreven, en laat het een tijdje drogen (5 minuten oid), draai de schroef uit het gat, nu nog even uit laten harden, snij daarna het teveel aan krimpkous boven het gat netjes weg, en klaar is Kees!
Veel schroefgaten geraken dol, omdat men niet goed opnieuw een schroef in het gat draait. De beste methode is, om eerst de schroef links om te draaien totdat hij ineens een stukje naar beneden zakt het gat in, draai nu rechtsom de schroef voorzichtig vast (vast is vast), het gat zal nu een stuk langer goed blijven, aangezien je nu niet iedere keer “opnieuw” schroefdraad in het gat “tapt”, succes!!
Laatst bewerkt: