twee brushless motoren op één regelaar?

• Topicstarter Topicstarter Delcam
  • Startdatum Startdatum
D

Delcam

Guest
Vanmiddag raakte ik betrokken bij een discussie over de mogelijkheid twee brushless motoren (thyfoon 6/20) aan te sluiten op één regelaar (Kontronik Slim 45-6-12) De beide motoren zouden dan parallel geschakeld moeten worden. Volgens mij kan dit niet omdat de regelaar "kijkt" naar de motor bij het regelen van de aansturing van de verschillende wikkelingen. Heb ik dit fout? Is er een methode te bedenken waarbij het wel lukt om met een regelaar uit te komen? In praktijk blijkt de regelaar bij een lagere accu spanning de motoren redelijk aan te sturen maar bij gebruik van 10 cellen in de accu worden de motoren wel gestart maar bij het geven van wat meer gas vrijwel geblokkeerd. dwz ze stoppen met een ruk.
Wie heeft hier ervaring mee en hoe ging dat?

Hans Delemarre

Hans,

bij mij op de club vliegt iemand die twee brushless motoren met 1 regelaar aanstuurt. Dat vliegt erg goed, is ook een goed eigen ontwerp straaljager naar echt voorbeeld.
Het enige waar hij voor moet oppassen is dat hij het gas niet helemaal dicht gooit als hij aan het vliegen is; als hij weer gas geeft wil 1 van de 2 motoren dan wel eens niet starten. Aaan de grond is dit effect niet erg, gewoon even gas terug en dan weer rustig gas geven, in de lucht wat lastiger omdat je dan niet altijd kan horen of beide motoren lopen.
En met op de grond bedoel ik voor de start. De jet heeft een startwagentje met een stuurservo, de servo op het wagentje heeft door middel van "sleepcontactjes" contact met de ontvanger, bij "lift-off" blijft het wagentje met servo achter op de grond.

Kortom, het kan goed gaan.
Persoonlijk zou ik zelf voor een regelaar per motor gaan, dan kan er nooit een regelaar door de terugkoppeling van signalen "in de war" raken.

Hans.

Misschien moet hij eens proberen de motoren mechanisch met elkaar koppelen Hans, zodat hun toerental aan elkaar gelijk blijft. Ik denk dat je dan wel rekening moet houden met de stand dat de rotor staat. Dus wellicht moet er even geëxperimenteerd worden.

In Rotterdam (indoor) was er ook iemand die had 2 brushless motoren op 1 controller. Op plaatje geschroefd als testopstelling. Dit werkte ook goed (Ik heb het zelf niet zien werken)

Het probleem vanmiddag was dat bij gasgeven de motoren plotseling stopten en dat op zo'n manier dat het lijkt alsof ze volledig blokkeren. Iedere keer dat het geprobeerd werd ging het mis. Alleen met een lager accu voltage (minder cellen) werkte het iets beter maar dan komen de motoren niet op volle toeren.

Ron,
Weet jij wat meer, liefst uit eigen ervaring? Ik vind op de e-zone alleen maar tegenstrijdige meningen die al snel afdwalen naar specifieke opstellingen waarbij het de enekeer wel en de andere keer niet werkt..

Hans Delemarre

Het probleem vanmiddag was dat bij gasgeven de motoren plotseling stopten en dat op zo'n manier dat het lijkt alsof ze volledig blokkeren. Iedere keer dat het geprobeerd werd ging het mis. Alleen met een lager accu voltage (minder cellen) werkte het iets beter maar dan komen de motoren niet op volle toeren.

Ron,
Weet jij wat meer, liefst uit eigen ervaring? Ik vind op de e-zone alleen maar tegenstrijdige meningen die al snel afdwalen naar specifieke opstellingen waarbij het de enekeer wel en de andere keer niet werkt..

Hans Delemarre

...ik heb geen idee waarom dit bericht er nu twee keer op staat. Het was zeker niet de bedoeling.

Hans Delemarre

Bij mijn Schulze future regelaar staat in de handleiding aangegeven bij welke motoren het zou kunnen werken, maar nog steeds wel afgeraden wordt, en bij welke merken het gagarandeerd niet werkt.
Er zit blijkbaar ook verschil tussen verschillende regelaar-motor combinaties.

ik heb het gedaan in mijn twin starr met 2 axi,s buitenlopers
werkte ok maar wat er ook al verteld word tijdens de vlucht niet helemaal gas terug nemen werkte prima
ook met 2 x mega 16-15-03 maar dit alleen in test opstelling
regelaar mgm compro 40a en een jeti
groeten wiebe

Peter Sas uit Rozenburg heeft een proefopstelling met 2 CD-Rommotoren op 1 Tsunami regelaar. Ik heb de set in werking gezien en het loopt perfect!. Peter vertelde ons wel dat de draadlengte naar de motoren precies gelijk moest zijn, een halve cm verschil (op 15 cm lengte) is al erg merkbaar. Hij kon de motoren in elk regime laten draaien. Als met de hand 1 motor gestopt wordt blijft hij stilstaan, wat je ook probeert. Even gas helemaal dicht, daarna starten beide motoren weer.
De motoren draaiden volgas zo'n 12K toeren met guntherpropjes.

Hans,

Bedankt voor het stellen van de vraag (ik ben diegeen waarmee de discussie begon). Q had het de volgende dag opgelost door de kontronic te vervangen door twee tsunamy 10 regelaars, dit werkt perfect. Mbv een y-kabel op kanaal 3 (gas) van de ontvanger, waarbij de plusdraad van één van de twee uiteinden was verwijderd. Het instellen van de regelaars was aanvankelijk een probleem, als ik mode 3 (motor) koos werden de regelaars op mode 2 (zwever) ingesteld. Daarna één motor losgehaald en hem gescheiden van de andere motor ingesteld. Dit ook vice versa gedaan, de ene regelaar koos netjes mode 3 (de gewenste instelling) maar de andere regelaar bleef steevast mode 2 kiezen terwijl ik hem toch instelde op mode 3. Hierna weer beide regelaars aangesloten en opnieuw ingesteld op mode 3, nu werkte het. Vreemd gedrag maar het werkt.

Ge,

Ik heb inmiddels ook al een e-mail naar Kontronik gestuurd en vandaag een antwoord gekregen. Als het werkt is het puur geluk.....officieel kan het niet volgens Michael Franz die mijn vraag beantwoorde. Het is precies zoals we al concludeerde aan de toonbank in de winkel. De regelaar "kijkt" naar de motor om de volgende winding te bekrachtigen.
Uit de verschillende antwoorden en uit een opmerking van Kontronik maak ik op dat het kan zolang beide motoren vrijwel exact gelijk lopen. Gaat er een uit de pas dan hangt het van de regelaar af wat er gebeurt. De Slim regelaar zet alles dan stil...zoals we al zagen.

Veel succes met de tochwel nette oplossing zoals die er nu is.

MVrGr Hans Delemarre

Back