Twee lipo's tegelijk laden: paralell of seriëel aansluiten?

Nog steeds werkt mijn seriële adaptertje uitstekend. Hiermee kan ik 2x 3S of 3x 2S in serie laden, inclusief balanceren. Werkt goed tot zo'n 1,5A laadstroom. 8) Opladen gaat alleen via de balanceerplug (vandaar de beperkte laadstroom).

serial_charg_plug.jpg

-edit-
Zoals cdrom-flyer al zegt: Parallel laden met balanceren kan tricky zijn. Je accu's (accucellen) moeten een redelijk identieke interne weerstand hebben. Ook zul je elke set cellen parallel moeten schakelen, eventueel via de balanceerconnector, om zeker te zijn dat elke set cellen identiek gebalanceerd is. Dus niet één pakket op de balancer en het andere pakket alleen de + en - van de hoofdconnector. Da's net zoiets als twee glazen water onder twee kranen vullen terwijl je maar naar één glas kijkt of-ie al vol is. ;) In serie laden en dan balanceren geeft het beste resultaat alleen zal de lader wel meer cellen in serie moeten kunnen laden en balanceren. :?

Laatst bewerkt:
heb geen zin het weer een keer uit te leggen maar

-> Dan is serieel beter : is veel gevaarlijker zonder balanceren.
-> "userabuse" ; duhhhhh
-> Zucht..
Bart,
Lees jij maar eens beter,want nergens staat dat ik wil laden ZONDER te balanceren. Als je wat moeite neemt om ook even verder te lezen, staat er zoiets als , laad zoals je gebruikt.

Lees je nog eens wat vaker, dan zie je dat ik absoluut TEGEN het laden zonder ballancer ben, en had je de ts wat beter gelezen, dan heeft hij het ook over iets MET een balance bordje.

Dus ik weet niet wie hier wat mist.... ;)

Edit, lees evne het stukje hierboven door, dat komt precies overeen met wat ik typte, of, zoals jij mischien wilt, bedoelde, of probeerde te bedoelen...

Laatst bewerkt:
Wanneer je goed weet wat je doet en je aan de veiligheidsregels houdt kan je veilig zowel parallel als seriëel laden. Voor beide manieren is wat te zeggen en beide manieren hebben nadelen.
Blijft echter overeind dat je elke accu (van welk type dan ook) het beste zo kan laden als hij gebruikt wordt. Zo kan er het minst fout gaan waardoor dat is de veiligste manier is.
Denk erom dat als je maar een kleine vergissing maakt je op z'n minst een accu kan verspelen en op z'n ergst kan de zaak in de fik vliegen. Dus zorg ervoor dat je heel goed weet wat je doet!!!!

Back