Twee schroeven Links & rechtsdraaiend

• Topicstarter Topicstarter rudma
  • Startdatum Startdatum
R

rudma

Guest
Hallo,

gisteravond viel me tijdens het monteren van de schroeven in mijn Smit Nederland op dat het een links en een rechtsdraaiend exemplaar is (lekker scherp, ik zie 't nu pas :wink:

Ik heb wat foto's bekeken en zie dat (van achter gezien) het rechtsdraaiend exemplaar links wordt geplaatst en de linksdraaiende rechts.

klopt dit én waarom. Of maakt het niet uit?

Groet,

Rudi

Rudi,

is in het verleden al behoorlijk aandacht aan besteed hier op het forum.
Even de zoekknop gebruiken.

Wim

Heb ik gedaan maar waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde 'zoek string'

Rudi

@rudma

[[Ik heb wat foto's bekeken en zie dat (van achter gezien) het rechtsdraaiend exemplaar links wordt geplaatst en de linksdraaiende rechts]].

Dat klopt als een zwerende vinger.
De schroeven draaien aan de bovenklant naar elkaar toe.
Dan is sb een linkse .
en bb een rechtse schroef.
Wilt u dat aan de bovenkant de schroeven uit elkaar draaien dan is de situatie andersom
De draairichting schroeven worden bepaald door diepte water op zee heb je meer diepte dan op een binnenwater he :roll: :roll: :idea:
mvg
Frederik :D :D

Frederik,

Ik weet me uit een "oude" topic te herinneren dat er verschil is tussen diep-water schepen en ondiep-water schepen.
Hoe het precies zat weet ik echter niet meer.

Nou ik meen als dat uw schip een diepwaterschip is he.
Dus de schroeven zitten dan goed
Een binnenvaartschip is dus net andersom
en dat heb verband met het manouvreren van de boot zeg maar
mvg
Frederik :D :D

Een zeeschip vaart meestal op diep water en dan kunnen de schroeven het water van onder af halen.

Op ondiep water heb je dus weinig water dat je van onder kan halen, daarom haal je het van de zijkant.

Als je dus achter het schip staat en naar de schroeven kijkt bij een zeeschip, dan is de draairichting van de rechterschroef rechtsom.

Als je een binnenschip vanuit dezelde positie bekijkt, dan draait de rechterschroef linksom.

In beide gevallen draait de linkerschroef tegen gesteld aan de rechterschroef.

vanwaar het verschil.

bij een zee gaand schip draaien de schroeven nar binnen. het water wordt onder het schip geduwd. zou dit andersom zijn trekt hij door zijn vermogen al het water onder zijn achteschip vandaan en trekt hij zijn achterschip onder. zou hij met naar buiten draaiende schroeven in de haven komen trekt hij ook zijn onderwaterschip onder en loopt hij sneeller aan de grond

Dus Robert: Kijk even naar de draairichting van de schroeven van je Norderney...
Da's nou typisch een schip waarbij bovenstaande van toepassing is!

Paul en Peter hebben allebei dezelfde uitleg, maar een andere uitvoering :?
Bij Paul draait de rechterschroef rechtsom, en bij Peter links om.
Nu weten we nog niet hoe het echt moet?

colega modelbouwers.

Ik heb een mailtje naar het marin (maritime research institute netherlands) getuurd met onze vraag. wie weet of ik daar een antwoord van krijg. als deze heren het niet kunnen vertellen dan ga ik gewoon verder zoeken

groeten

peter

Kijk, dit is nu eens een leuk stukje wetenswaardigheid! Bovenstaande wist ik niet, dank jullie wel.

Robert

hallo

hoe zit het dan bij duikboten ????
hoe moeten bij een 7c of een type 21 de schroeven dan zitten

groeten raf

Hallo,

Dat zou ik dan ook graag willen weten omdat ik zelf bezig ben met een typhoon.

graag jullie antwoord.

harrie

bij een thypoon kan je dat zien

ik heb ergens een foto waar je langs achter de twee straalbuizen met de schroeven half bovenwater ziet
daar kan je uit afleiden hoe de schroeven bij DIE boot er onder zitten
bij een andere kunnen ze juist anders om zitten (snert russen)

ik zal eens zien of ik die foto nog vind
groetjes raf

hallo

ja goed te zien
bedankt

bij de thypoon is dat ook zo als je de twee foto's goed bekijkt zie je het verschil in bladstand
al hebben ze wel heel weinig spoed zo te zien

groetjes raf

Back