twee servo's één kanaal?

• Topicstarter Topicstarter Pablo
  • Startdatum Startdatum
P

Pablo

Guest
Ik had gezien dat er kabels bestaan om twee servo's met een kanaal te besturen. Is het dan ook mogelijk om voor het grootzeil één servo te gebruiken en één voor de fok die je op 1 kanaal zet. Op die manier zou je met sturen en zeilen aantrekken genoeg moeten hebben aan twee kanalen.

groeten Pablo :P

Waarom niet gewoon 1 servo voor beide zeilen. Als je toch niet van plan bent om de 2 zeilen afzonderlijk van elkaar te bedienen waarom dan 2 servo's.
Of zijn je zeilen zo enorm groot in m2 dat 1 servo de krachten niet kan op hoesten.

het grootzeil word ±1meter hoog en 30 cm breed houd je dan met een s3003 van robbe nog genoeg kracht over voor de fok want anders zou ik er liever twee gebruiken zodat ik ze met sterke wind ook nog kan binnen halen.

Met de S3003 gaat dat inderdaad problemen leveren. Deze zal denk ik te weinig kracht hebben(3,5kg). Deze servo kan net gebruikt worden in een MM (grootzeil + fok). Ik neem aan dat je de attack 2ER hebt als zender/ontvanger. In deze ontvanger zit een BEC die je voltage naar 4,8 brengt. Als het mogelijk is om 2 servo's op 1 kanaal te zetten dan ben ik bang dat je zowiezo te weinig volt en stroom hebt om deze te bedienen. Je moet de BEC dan gaan omzeilen.
Dit kun je weer doen door de plus van de servo rechtstreeks op de plus van je accu te zetten.

Maar is het niet veel makkelijker om een sterkere servo te kopen, of zelfs misschien een winch. Ik geloof dat een S3003 iets van 18 euro kost. Voor minder dan het dubbele heb je al een prima winch bijv, hitch of conrad (die kunnen al gauw dik 10kg trekken).

persoonlijk zou ik ook eerder een iets sterkere servo gebruiken. Een grootzeil van 1m op 30 basis is nu niet echt groot te noemen, maar samen met een fok waarschijnlijk iets te veel voor een standaard servo.

Maar het overgrote deel van de boten, zeker de kleinere, gebruiken slechts 1 servo voor beide zeilen. Spaar ruimte, gewicht, en is eenvoudiger.

Een hitec HS765 zeil servo ( niet de winch) trekt 11kg en heb je voor 30€ in huis. Niet eens het dubbel van jou standaard servo in prijs, maar bijna een 4-voud in kracht. En ruim voldoende voor zeilen van jou maat!

Back