twee servo's op één kanaal?

• Topicstarter Topicstarter annehoog
  • Startdatum Startdatum
Als er echt zoveel stroom door loopt enzo, zou ik het anders oplossen... Mits je echt 2 servo's op 1 kanaal wilt hebben..

De plus en de min rechtstreeks op de stekker naar de accu toe aansluiten, niks van regelaars ertussen..

De signaal draad voeg je van beiden bij elkaar, en deze sluit je dan op je ontvanger aan.

Op die manier kan er nooit een tehoge stroom door je ontvanger gaan lopen.

Inhakend op dit onderwerp, heb ik de volgende vraag:

Is het mogelijk om op 1 kanaal 2 servo's te besturen, zodanig dat wanneer je stuurknuppel naar links gaat, een vd twee servo's een halve slag maakt en wanneer de stuurknuppel naar rechts gaat de andere servo een halve slag maakt?

Beide servo's zouden weer naar de neutrale stand moeten gaan wanneer de stuurknuppel in het midden staat.

De bedoeling is uiteindelijk om het koppelen en ontkoppelen mogelijk te maken op een modeltrein schaal 1:25.

Martin,
Wat jij wilt is met de normale modelbesturings apparatuur niet mogelijk. Met allerlei electronische trucjes kan er veel maar dan moet je iemand zien te vinden die zo iets voor je kan en wil maken.

Je kunt het benaderen door op beide servo's de stuurstang niet loodrecht op de stuurschijf de plaatsen maar juist 45-60 graden eerder of verder. Door de niet lineairiteit zal de uitslag in de ene richting veel groter zijn dan in de andere richting

Hallo,

Een elektronische oplossing mag voor mij geen probleem zijn. Maar een beetje hulp, bij het bedenken van een schakeling die dit kan, zou prettig zijn.

Ik ben zelf aardig onderlegd in de elektronica. Ik ben niet iemand, die snel een processortje pakt en het probleem op die manier oplost. Ik houd het nog een beetje bij de standaard componenten........

Deze tak van sport is nieuw voor mij. Ik ben dus nog niet bekend met alle ins en outs qua modulatie technieken enzo.

De aangeboden mechanische oplossing kan een probleem veroorzaken.
Bij deze oplossing zou namelijk de koppeling kunnen gaan breken, omdat die dan door de vergrending kan heen drukken. De koppeling is, net als de lokomotief, geheel van hout!

Bedankt voor het meedenken ! Gr. Martin

De mechanische oplossing geeft geen probleem. Wordt in vliegtuigen gebruikt voor rolroerdifferentiëring. Uitlag naar boven groter dan uitslag naar beneden. Nadeel is wel dat je een deel van je uitslag effectief met het badwater weggooit.

Heb even een andere mechanische oplossing bedacht:
normal_1z-640.jpg

De servostangen worden naar het midden gedrukt door een veertje. De servo drukt alleen naar buiten, naar de andere kant zorgt het veertje (en natuurlijk een begrenzing in de midden stand) ervoor dat de stang niet naar de andere kant gaat.

(edit: plaatje vergroot)

Wim

Wim,

Het idee wat je oppert, daar heb ik ook al aan zitten denken. Maar we praten nog steeds over twee servo's op 1 kanaal. Deze oplossing kan er voor zorgen dat, wanneer je een y-kabel toepast, de andere servo defect kan raken doordat de motor van de servo mechanisch wordt tegen gehouden. Ik weet niet of een servo daar tegen kan. Ik heb daar geen ervaring mee.

Ik heb wel inmiddels een idee voor een elektronische oplossing. Maar nog geen concreet schema. Ik heb wel een blokschema klaar, van hoe het ongeveer zou moeten werken.

Ik zag dat je een tekening in jou reactie hebt op genomen. Hoe kan ik dit doen? Dan kan ik mijn blokschema kan laten zien, zodat men kan zien wat ik bedoel.

groeten, MF

Nee Martin,

Dit systeem gebruikt maar 1 servo hoor.

Die zit in het midden (het rondje met het kruisje erin moet de servo-schijf voorstellen)
Aan de servo zitten 2 stangen, elk naar een kant. (*)
Die stangen worden door het veertje naar de middenpositie geduwd (wel ervoor zorgen dat deze dan niet verder dan die positie gaat, dit staat niet getekend)
en door de servo worden ze naar buiten geduwd. De niet bediende kant blijft dan zitten (in het tekeningetje is dit de rechterkant) want het veertje duwt de servostang naar de middenpositie.

(*) Let op!
In dit systeem is er geen doorlopende stang van de servo naar datgene wat bediend moet worden. Het zijn 2 stangen die tegen elkaar gedrukt worden door het veertje!

Als je het nog niet snapt, maak ik een duidelijker plaatje.

Die tekeningetjes kun je opnemen via de foto-upload. Op de start pagina zijn hier 2 berichten over. Even je tekeningetje scannen in jpg en uploaden.

Wim

Mooi, ik heb het plaatje gevonden, a picture is worth ... In deze thread
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2332&highlight=differenti*+rolroer*

I.p.v. van de stuurstang op 45 graden in te haken kun je hem ook op een grotere hoek inhaken 60, 75, 90 om het differentiërende effect te vergroten.

ron van sommeren zei:
Getekend is de servoschijf in de stand neutraal, de stuurstang is echter 45graden t.o.v. de neutraal verplaatst. Stel je maar eens voor wat de verticale beweging van de stuurstang is bij een uitslag van 45 naar links respectievelijk rechts. De uitslag naar boven is slechts 0.4 maal de uitslag naar beneden. Hetzelfde verhaal is ook op te hangen voor de plaatsing van het heveltje op een stuurvlak.

Met een computerzender gooi je in het geval van rolroerdifferentiëring uitslag (of kracht) weg.

afb1312.gif

Heren,

ik heb dat duidelijkere plaatje ook even gemaakt :wink:
normal_2z-480.jpg

In plaatje A staat de situatie in de middenstand
In plaatje B staat de situatie in de linker stand (links bediend)
In plaatje C staat de situatie in de rechter stand (links neutraal)

1 is de stang die werkelijk je apparaat aanstuurt.
2 is het vaste punt waar de veer tegen aan rust
3 is de veer
4 is het vaste punt waar stang 1 tegen aan loopt (door de veer naar de middenstand geduwd)
5 is de servostang. Deze is niet vast aan stang 1 verbonden. (zie plaatje C)
6 is de schijf op de servo.

Hier is alleen de linker kant getekend. Rechts is een gelijke situatie (spiegelen)

Wim

Heren,

De mechanische oplossing, die Wim heeft bedacht, is voor mij nu echt duidelijk geworden. Ik ga deze oplossing proberen om te zetten in een mechaniek (messing, dat is te solderen) . Dit kan ff duren aangezien ik zelf niet zo'n ster ben in mechanica, maar deze oplossing is simpel en hopelijk ook doeltreffend. Als dit werkt, scheelt dit weer een hoop elektronica.

Bedankt voor het meedenken, en ik zal zeker laten weten of dit gaat werken.

Groeten, Martin

Ik hoor graag van je Martin!

Nog een tip:
de stang van de servo naar de bedienings stang kun je het beste uitvoeren als een knikkende stang:
3z.jpg

De stang is stang 5 uit de vorige posting en de servo is schijf 6 uit de vorige posting.
Door een scharnier aan te brengen, kan de stang een echte rechte beweging maken (in de lagers). Dit is beter voor de constructie.

Succes.

Martinf zei:
De mechanische oplossing, die Wim heeft bedacht, is voor mij nu echt duidelijk geworden....
De mijne nog niet? Ik kan wel janken :cry: ;) ? Mijn methode heeft als voordeel dat in één van de uiterste standen, de kracht erg groot is.

Sorry Ron,

Ik weet dat je het goed bedoelt en ik waardeer jou antwoord ook.

Ik vond de oplossing, die Wim aangaf beter, gezien de ruimte die we hebben in het model. Ik heb blijkbaar dezelfde gedachte gang als Wim.
Ik had zelf namelijk iets soort gelijk in gedachte. En Wim heeft het fisueel gewoon wat duidelijker neergezet.

Het schanierpunt had ik zelf ook al in gedachte, juist om te zorgen dat er een rechte beweging tot stand komt. Het principe van een drijfstang bij een stoomlokomotief lijkt hierop.

Maar bij deze worden jullie beide bedankt voor de moeite.

Groeten, Martin

Back