Twee servo's synchroon maar dan tegengesteld

• Topicstarter Topicstarter joost_t3
  • Startdatum Startdatum
J

joost_t3

Guest
Hallo,

Voor een projectje wil ik twee standaard Robbe FS100 servo's op hetzelfde kanaal van mijn ontvanger aansluiten. Volgens mij is het koppelen niet zo'n probleem, dat kan gewoon door het bundelen van alle drie de draadjes (of met een Y-stekkertje).

Echter, nu wil ik graag dat beide servo's synchroon in tegengestelde richting draaien. Heb niet zoveel verstand van de werking van servo's, is het mogelijk dit te bereiken door het omdraaien van twee draadjes?

Bedankt alvast!

En dus NIET ik herhaal NIET de plus en min van de servo kabel omwisselen. Dat hebben enkele bij mij op de vereniging geprobeerd om de draairichting om te keren :evil:

Mark

Kost dat verkeerd aansluiten je dan alleen je servo, of kun je meteen de ontvanger afschrijven? (just curious...)

Dat kost je je servo, stroom krijgt je servo hoegenaamd recht van de accu, dus de ontvanger zal het wel overleven lijkt mij.

Je kan toch gewoon de servo hevel bij de ene servo aan de en kant zetten en bij de andere aan de andere kant. Dat moest voor het computerzendertijdperk (whou mooi scrable woord) ook op die manier.

gr Remco

dutchhelipilot zei:
Je kan toch gewoon de servo hevel bij de ene servo aan de en kant zetten en bij de andere aan de andere kant. Dat moest voor het computerzendertijdperk ook op die manier.

gr Remco
ja klopt zo heb ik het bij mijn zwever ook gedaan.

Maar kan je niet eerst vertellen waar het voor is.
er zijn ook y kabeltjes te koop waar je dat op kan instellen.
dus in je kabeltje een mixer.
Kijk hier
http://www.sm-modellbau.de

@Joost_t3
Ik zou als het even kan, twee kanalen op je ontvanger gebruiken. Maar gezien je vraag, vermoed ik dat je niet genoeg kanalen daarvoor hebt.

Ter verduidelijking, zoiets moet het gaan worden:

cam.jpg

Maar dan niet hangend maar een staande variant.

Het kan eventueel ook door beide servo's dezelfde kant op te laten wijzen of de hevel om te draaien maar ik vind dit er mooier uitzien :wink:

simpelere oplossing ?

Kan je niet zodanig de boel verschuiven dat de beide servo's met hun servo-hoorn dezelfde kant opwijzen?
Vervolgens, zoals je zelf al aangaf, de servokabeltjes per kleur bundelen.

Maar waarschijnlijk zal dat wel niet gaan (ruimte) of kom je in de problemen met het evenwicht ( kan je uitloden ).

In ieder geval, misschien heb je hier iets aan, leuk onderwerpje trouwens dat ga ik dus wel blijven volgen.
Mogen wij hier ooit de resultaten van zien?

Hans

Doen wat Ron zegt en middensatand aanpassen door servoarmpje weer in het midden te zetten...
P.S. Servouitslag kan je vergroten door twee weerstandjes in de buitenste draden naar de potmeter op te nemen. Ik zou beginnen met 470 Ohm en vandaar verder experimenteren.
Kan wel zijn dat je met verschillende waarden moet werken aan weerskanten zodat je weer een potmeter krijgt die ook mechanisch in midden stand staat zodat deze niet vastloopt bij een vergrote uitslag.

Hans Delemarre

Waarom doe je dat met twee servo's. Met een gaat dat toch ook. Andere kant een lager en als servo een met een hoge kracht 5 kg bv. Volgens mij gaat dat net zo goed werken.
Een servo heeft nooit een exact het zelfde middenpunt door de tolerantie in de electronica, dus waarschijnlijk creeer je zo een bromtol om dat de ene servo de andere zal gaan proberen goed te zetten.

gr Remco

De ongelijkheid van servo's valt heel erg mee. In m'n heli heb ik 4 servo's op de tuimelschijf staan, 2x roll en 2x nick. Alle 4 tezamen is de collective pitch verstelling. Dit werkt al jaren prima, ondanks die "ongelijkheid".
Er is echter wel een probleempje. Bij de moderne servo's is het zo goed als onmogelijk om de draairichting om te draaien omdat de motor en de potmeter op het printje gesoldeerd zijn. Het omdraaien van de draden is hierbij niet meer mogelijk.
De enige andere manier die ik kan bedenken is elke servo op een eigen kanaal zetten en die twee mixen. Van één kanaal moet je dan de draairichting omkeren. Dit is met de moderne computerzenders geen enkel probleem en je hoeft niets te veranderen aan de ontvanger, servo's of de zender.

Back