twee verschillende merken lipo accu's in serie zetten

omdat cellen die in serie staan exact hetzelfde moeten zijn, anders gaan ze kapot. Twee verschillende merken zullen nooit exact hetzelfde zijn. als je al twee dezelfde hebt moet je ze ook altijd tegelijk gebruiken.

Lipo's van een zelfde merk zijn ook niet altijd 100% gelijk, de cellen in een pack vaak niet eens (was dat wel zo dan was balanceren nooit nodig). Gewoonlijk zijn het kleine verschillen maar je kan een pack met een slechte cel treffen die eerder ontladen is dan de rest.

Een turnigy of zippy zou ik niet combineren met bv een gens ace omdat een 25c gens ace meestal meer vermogen kan leveren dan een 25c turnigy/zippy (C ratings zeggen weinig wat dat betreft).
Die turnigy 6s 3300mah 20-30c en zippy 6s 3300mah 20-30c lijkt me wat dat betreft gelijkwaardig.

Mits de packs ongeveer even oud en ongeveer evenveel gebruikt zijn zou het gewoon proberen door ze in serie te zetten en de helft van de gebruikelijke tijd te gebruiken.
Zoals bv met een heli, normaal 6 min vliegen en dan dus 3 min. Vervolgens beide apart opladen en kijken hoeveel stroom er weer in gaat. Zijn er geen grote verschillen dan eens 4 a 5 min gebruiken, controleren en als dat goed gaat 6 min. Na gebruik is het goed om de spanning ook te meten, niet om te bepalen hoeveel stroom er nog in zit maar zodat je weet of er verschillen ontstaan. Idem met packs van een zelfde: merk, rating en gebruik.

Zelf gebruik 6 gens ace 6s3300 zowel in serie op een 6hv als een enkele lipo in de atom 500 heli. Het gebruik is ongeveer gelijk maar ik weet zeker dat in een setje de ene lipo best iets meer cycles gehad kan hebben dan de ander en dat geeft geen problemen

zucht.... fijn dat mensen altijd in gaan tegen de praktijk die zich al honderd maal bewezen heeft.

Alleen accu's met gelijke eigenschappen en specificaties mogen in serie / parallel gebruikt worden. Indien dit niet wordt nageleefd kun je verschillende problemen ondervinden van een neer stortend model tot zelfs brand in je model.

aan jullie de keuze. Voor de kosten van 2 nieuwe accu's zou ik het wel weten.

Accu's gewoon gebruiken zoals ze van begin af aan zijn. Balanceren van lipo cellen is nodig om andere redenen dan hierboven aangegeven. 2 verschillende fabrikanten door elkaar heen gebruiken geeft gegarandeerd problemen of ze moeten heel toevallig uit dezelfde fabriek en productielijn komen waarvan de kans kleiner is dan de loterij te winnen.

[..]Balanceren van lipo cellen is nodig om andere redenen dan hierboven aangegeven.
En dat zijn? waarom worden ze volgens jou of andere bron niet precies gelijk ontladen? anders dan dat de cellen dus niet 100% gelijk (kunnen) zijn. Goed, de middenste cellen zullen wellicht iets warmer kunnen worden maar tijdens fabrikage worden er toch gewoon losse cellen gemaakt die vervolgens bij elkaar worden gezocht. Niet anders dan wanneer je 2x 6 cellen in serie hebt en kijkt of je die in serie kan gebruiken.
2 verschillende fabrikanten door elkaar heen gebruiken geeft gegarandeerd problemen of ze moeten heel toevallig uit dezelfde fabriek en productielijn komen waarvan de kans kleiner is dan de loterij te winnen
Dat valt mogelijk wel mee, je hebt vele labels maar het schijnt dat er slechts enkele fabrikanten zijn; bovendien turnigy/zippy=hobbyking en niet a-merk vs b-merk en ik vermeld immers dat de packs ongeveer even oud en evenveel gebruikt moeten zijn. Een oude en een nieuwe pack of van uiteenlopende specs is vragen om problemen.

Wat zou er op tegen zijn om het te proberen zoals ik voorstel? als beide packs niet nagenoeg gelijk ontladen worden is dat te constateren en kan je ze dus niet in serie gebruiken. Worden ze wel praktisch evenveel ontladen dan kan dat toch gewoon?

Laatst bewerkt:
chris.

Accus in packs worden samen gesteld uit een fabricage run. Dit is met een reden.
Random accu's door mekaar heen gebruiken levert een aantal problemen op.

1. De ontlaadcurve van de accu's onderling kan (bijna altijd) anders zijn waardoor de belasting ook ongelijk is.
2. De inwendige weerstand is anders.
3. Als 1 accu eerder leeg is dan de andere blaas je dus de lipo op.

Accu's altijd gebruiken zoals ze vanaf nieuw zijn. In het begin kun je met nieuwe accu's eventueel accu's parallel in serie zetten. Cellen naderhand weghalen kan altijd. Cellen toevoegen niet dan moet je met een verse accu beginnen.

En al is er maar 1 fabrikant. Een accu gemaakt op een warme dag of een koude dag kan al verschil betekenen. Geen enkele productierun is 100% gelijk aan een andere.

Iedereeen weet dat je bij rood voetgangerslicht niet moet oversteken. Iedereen doet het toch wel eens en sommige mensen zelfs heel vaak. ;) Wanneer die mensen op het internet gaan beweren dat het geen enkel probleem is om toch over te steken bij rood voetgangerslicht, als je maar goed uitkijkt, dan moet je eens opletten hoeveel meer ongelukken er gaan gebeuren. :oops: 8O Wees niet eigenwijs en doe het gewoon NIET! :nooo:

Hetzelfde geldt voor verschillende soorten, merken of leeftijden cellen of accu's in serie of parallel zetten. Dat moet je gewoon niet doen, Cheeta (Alwin) en PH AJH (Arjan) hebben al duidelijk genoeg uitgelegd waarom niet. Natuurlijk kan het vaak en soms ook best lang goed gaan maar je kan er van verzekerd zijn dat het echt een keer mis gaat. Het is in de praktijk al lang gebleken dat alles wat mis kan gaan ook mis zal gaan (de wet van Murphy). Waarom zou je de kansen op problemen vele malen gaan vergroten door dit soort fratsen uit te halen?

Wil je meerdere cellen in serie of parallel gaan gebruiken? Dat kan en dat mag! Koop nieuwe cellen van de zelfde fabrikant en het zelfde type. Maak daar één accu van zoals jij dat wilt en hou dat zo. Blijft die cellen voortaan altijd als één accu gebruiken. Alleen dan heb je de grootste zekerheid (maar nooit 100%) dat er geen verkeerde dingen zullen gebeuren. Met andere woorden je verkleint de kans op problemen aanzienlijk maar helaas kan je die nooit op nul (0) krijgen!
Wil of kan je dat niet en ga je toch verschillende types, merken en leeftijden cellen gebruiken om er één accu van te maken dan moet je voor lief nemen dat het je een model kan gaan kosten. Hopelijk niets erger maar zelfs dat is niet onmogelijk. Denk er aan dat wanneer dat gebeurt jij de enige bent die iets te verwijten valt, je wist waar je aan begon en je bent gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen!

Goed, negeer mijn domme opmerkingen dan maar :rolleyes: Op een forum als helifreak kom ik vaak post tegen als
Guai x5 or Protos 500 - Page 2 - HeliFreak
550 can fly just fine on 6S and is only slightly smaller than a 600. Also you can share 5000mah 6S between a 550 and a 700. When you think about it, it's really the 600 size that doesn't make sense
Hoe komen die mensen daar dan op? het lijkt wel gebruikelijk te zijn om lipo's in serie in het ene model en als enkele pack in de ander te gebruiken.

Ander voorbeeld: Atom 6HV: Compass RC Helicopter
Atom 6HV can be powered by a single 12S Lipo Battery as well as by 2 x 6S packs. Battery sizes from 2600mAh up to 3300mAh can be used with awesome power and long flight times! This helicopter is the first one to allow 500 size helicopter owners to re-use their existing battery packs in a bigger heli. A lot of pilots would like to fly a bigger helicopter without investing in new Chargers and Balancers. So here is the right Helicopter for the right budget with the Innovative Technology that you have come to expect from Compass Models.
Life is full of risks maar dat je model door een uit balans zijnde set brandend uit de lucht zal vallen of schade danwel letsel veroorzaakt bij een ander is misschien wat ver gezocht ;) ik denk dat de kans dat dat gebeurd groter is door stuurfouten of andere problemen. Bovendien kan het anders ook gebeuren dat de lipo eerder leeg is dan je had verwacht dus daar moet je toch al rekening mee houden.

Bij groen licht moet je ook nog zelf uitkijken of de weg vrij is en blijft, er zullen altijd mensen zijn die door rood gaan; blind vertrouwen op iets is zelden goed.

je eerste citaat. staat alleen maar dat een 6S 5000mAh zowel op een 550 als 700 kan gebruiken. Wordt geen woord gezegd over het parallel of serie zetten van meerdere packs.

De tweede citaat, "wij van wc eend.... naja je snapt hem al ;)". Een verkoper zal alles proberen om zijn spullen te slijten. Wat ze zeggen is deels waar. Je kan twee keer 6S lipos gebruiken en die in serie zetten. Maar afzonderlijk laden. Omdat hierbij de belasting gelijk blijft in de lucht dus de slijtage van de packs is gelijk.

Het grootste probleem zit ook in de lucht. Daar worden de packs zwaar belast en is er geen controle die de accus afzonderlijk controleert / bijstuurt wat met laden wel gebeurt.

Het grootste gevaar dat je hebt is dat de packs in onbelans raken waardoor een accu over belast kan raken en ermee stopt / rook signalen geeft in het extreme.

We geven duizenden euros uit aan onze modellen. Maar op essentiele onderdelen bezuinigen we allemaal... Accu's zijn daar 1 van. Zenders vaak deel 2.

Zou er iemand zijn die een 700 formaat heli op 6s vliegt? 12s is gebruikelijk dus dat maakt mij redelijk zeker van de aanname dat ie de packs in serie bedoelt :)

Ik lees de forums graag en dat is zomaar een een recent voorbeeld van wat ik vaker tegenkom mbt delen van lipo's tussen verschillende modellen die op 6s en 12s werken. Ik ben niet zo iemand die alles geloofd wat op het internet staat, integendeel. Daarom ging ik er ook tegenin omdat ik van mening was dat je niet stellig kan zeggen dat het wel of niet kan.

In 12s zijn er dus 12 cellen die kunnen falen, dat is inherent een groter risico, zeker met packs die wellicht nooit 100% het zelfde zijn. Ook met een af-fabriek 6s pack (nooit in serie of paralel gebruikt) heb er zoals eerder gemeld ervaring mee dat er een cel faalt.
Dus ook wanneer je twee nieuwe lipo's, zelfde merk, zelfde specs samenstelt tot een pack moet je altijd blijven controleren of dat goed gaat..
Misschien is een 12s1p, dus af-fabriek 12s pack, wel het de beste keuze en zou je dus helemaal niet aan 12s2p moeten beginnen. Aan ieder voor zich om dat dan maar te bepalen.

> Dus ook wanneer je twee nieuwe lipo's, zelfde merk, zelfde specs
> samenstelt tot een pack moet je altijd blijven controleren of dat goed gaat..
Amen.

En parallel en serieel over een kam schreen :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:, het lijkt er op dat er mensen hier geïnvesteerd hebben in Lipo fabrikanten.

Heb 8 x 6s 5300mAh 2 daar van heb ik vorig jaar los gebruikt in een kleinere kist. in plaats van 12s2p. van de 6 die ik niet gebruikt heb zijn er twee behoorlijk slechter geworden. de twee die ik wel gebruik heb zijn nog perfect. Wat is nu wijs heid, ze toch maar allemaal los gebruiken ??????

Wat is nu slim. gewoon een beetje snappen wat een lipo doet en tijdens het laden, wat is de staat van de lipo ?. Dat is veel belangrijker. En als er een te grote mismatch is, minder lang vliegen, en je kunt ze nog veilig gebruiken. Oja een goed lader kopen voorkomt veel problemen.

Bart,

Om op de beginvraag terug te komen;
hallo kan je bijvoorbeeld een turnigy 6s 3300mah 20-30c met een zippy 6s 3300mah 20-30c in serie zetten

groeten bas
Ja, dat kan. Maar het is niet verstandig. Alle citaten etc die hierna komen zeggen alleen maar dat het kan, niet wat de risico's zijn en dat het verstandiger is om te doen wat al een aantal keren genoemd is; een 12s pakket kopen of twee nieuwe, identieke accu's van 6s.

Je kunt hier eindeloos over door blijven gaan natuurlijk.

Wat is nu slim. gewoon een beetje snappen wat een lipo doet en tijdens het laden, wat is de staat van de lipo
Iedereen mag zijn eigen mening hebben. Dit is de makkelijkste en waarschijnlijk goedkoopste oplossing maar zeker niet de slimste.

Laatst bewerkt:
Back