pompebled
Forum veteraan
Een vriendin kocht in 2006 een nieuwe twee meter stuntmatras, waar sindsdien weinig mee gevlogen is.
Eergisteren getest bij 3-4 Bft en er achter gekomen waarom; het ding wil niet vliegen.
De start gaat goed, maar zodra je een twintigtal meters hoog bent, klapt de voorrand naar beneden en stort de boel neer.
Ik krijg de indruk, dat de vlieger veel te vlak getoomd is en vlak na het opstijgen al z'n maximale vlieghoek bereikt, waardoor de voorrand inklapt.
Dit gaat zó snel (bij die windsterkte) dat ik niet eens de gelegenheid heb om horizontaal weg te sturen, zodat de vlieger niet in de 'overtrek' stand zou komen.
Vlieger mee naar huis genomen en eens goed bekeken; alle knopen in de lijnen zien er fabrieksmatig identiek uit, dus ik ga er vanuit, dat er niet aan geknutseld is.
Het is nét of het een maandagmorgen product is waarbij het toom 'verkeerd om' eraan geknoopt is en nog wél vliegt, maar niet recht boven je in de lucht te sturen is.
Het is een DIDAKITES 2L200BAHIA:
Suggesties?
Bestaat er een rekenprogrammaatje waar ik de afmetingen en lijnlengtes kan invoeren om uit te vinden wat er loos is?
Bij wijze van test de voorste en derde lijn van de beide middelste lijngroepen omgewisseld, waardoor de voorlijst daar iets hoger staat dan de rest van de vleugel. Door het mooie weer nog niet kunnen testen wat dit voor effect op het vlieggedrag heeft...
Groeten, Jan.
Eergisteren getest bij 3-4 Bft en er achter gekomen waarom; het ding wil niet vliegen.
De start gaat goed, maar zodra je een twintigtal meters hoog bent, klapt de voorrand naar beneden en stort de boel neer.
Ik krijg de indruk, dat de vlieger veel te vlak getoomd is en vlak na het opstijgen al z'n maximale vlieghoek bereikt, waardoor de voorrand inklapt.
Dit gaat zó snel (bij die windsterkte) dat ik niet eens de gelegenheid heb om horizontaal weg te sturen, zodat de vlieger niet in de 'overtrek' stand zou komen.
Vlieger mee naar huis genomen en eens goed bekeken; alle knopen in de lijnen zien er fabrieksmatig identiek uit, dus ik ga er vanuit, dat er niet aan geknutseld is.
Het is nét of het een maandagmorgen product is waarbij het toom 'verkeerd om' eraan geknoopt is en nog wél vliegt, maar niet recht boven je in de lucht te sturen is.
Het is een DIDAKITES 2L200BAHIA:
Suggesties?
Bestaat er een rekenprogrammaatje waar ik de afmetingen en lijnlengtes kan invoeren om uit te vinden wat er loos is?
Bij wijze van test de voorste en derde lijn van de beide middelste lijngroepen omgewisseld, waardoor de voorlijst daar iets hoger staat dan de rest van de vleugel. Door het mooie weer nog niet kunnen testen wat dit voor effect op het vlieggedrag heeft...
Groeten, Jan.